Twinkle | Digital Commerce

Media Saturn verlangt betere inkoopcondities voor Redcoon

2017-11-08
1475756
  • 1:31

Media Saturn vraagt in brieven aan fabrikanten en leveranciers om betere inkoopprijzen voor overnameprooi Redcoon. Reiner Heckel, tot de overname CEO van Redcoon, beklaagde zich jarenlang over de ongelijkheid in inkoopcondities voor winkelketens en pure players.

Heckel verliet Media Saturn in 2003 om Redcoon op te richten en daarmee de ruimte te vullen die Media Markt op het web liet liggen. De naam (‘rode peper’) refereert daar ook aan.

Succesformule
Redcoon bleek een online only succesformule en in 2011 nam Media Saturn een belang van 90 procent in het bedrijf. De pure player  is veruit het belangrijkste label voor de online omzet van Media Saturn, dat lange tijd werd verscheurd door een kanaalconflict. Media Saturn boekte afgelopen jaar een online omzet van 755 miljoen euro, waarvoor Redcoon met 432 miljoen hoofdverantwoordelijk was.

Gelijke prijzen
Een maand geleden verkreeg Media Saturn ook de overige 10 procent van de Redcoon-aandelen, waarna Heckel afstand nam. Nu de online Angstgegner van weleer helemaal is ingelijfd doet ook elektronicareus Media Saturn een dringend beroep op fabrikanten om de prijzen voor online en offline verkopers gelijk te trekken.

Brieven aan fabrikanten
De Duitse vaktitel Lebensmittelzeitung schrijft over de brieven die het dochterbedrijf van retailconcern Metro heeft uitgestuurd. Het concern spreekt daarin de ‘duidelijke wens’ uit dat Redcoon tegen dezelfde voorwaarden kan inkopen als de ketens Media Markt en Saturn. Gesprekken daarover zouden ‘binnenkort’ moeten zijn afgewikkeld.

Marktmacht
Fabrikanten zijn negatief verrast door de houding van Media Saturn, schrijft de Duitse vaktitel Internet World Business. Redcoon heeft immers niet dezelfde marktmacht als Media Markt en Saturn. Bovendien zouden scherpere inkooprijzen voor de pure player kunnen leiden tot een aggressievere verkoopstrategie, waar andere (online) retailers niet op zitten te wachten.
 
Zie ook: De P van prijsdiscriminatie