PostNL schaft de verzendkosten af. En DHL, UPS en alle anderen volgen. Oké, ik geef toe: niet nu, maar het lijkt me een goed idee als ze dit snel invoeren. Weg met die verzendkosten. Leve de ontvangstkosten!
U heeft een abonnement bij een telecomprovider. Die betaalt u onder ander om berichten bezorgd te krijgen. Op basis van een ‘pakket’ kiest u de provider en de opties: flat rate bellen plus bijbetalen voor, en nu komt 'ie: ontvangst TV et cetera. Zo heeft u vast wel meer abonnementen zonder dat u beseft dat ze op ontvangst zijn gebaseerd. Van zorgverzekeraar tot begrafenisondernemer: overal betaalt u een pakket voor services die u in de toekomst verwacht te ontvangen.
De vervuiler betaalt
Het is de maatschappelijke trend: de vervuiler betaalt. Toerekening heet het ook wel. Zelfs in de actuele politieke discussie over de algemene zorgkosten is dit principe het hete hangijzer. ‘Links’ wil solidariteit, dus dat de aanbieder (de staat) betaalt en ‘rechts’ wil toerekenen: de consument betaalt en wie ongezonder leeft betaalt meer. Dus op basis van ontvangst van services.
Als het om de post gaat zijn we sinds mensenheugenis gewend om van verzendkosten te spreken. De verzender betaalt. Brief versturen? Postzegel kopen. Pakjes verzenden? Op zoek naar de goedkoopste verzendtarieven. Met name voor die pakjes is dit eigenlijk een vreemd principe: de consument zet via een bestelling een heel logistiek circus in werking, en die webwinkelier maar dokken.
Jaarabonnement bij een carrier
Dat is dus binnenkort afgelopen (als het ff kan). We introduceren ontvangstkosten. De consument kiest de serviceverlener, in dit geval carrier genoemd. Dat doet die consument op basis van een pakket. Bijvoorbeeld een staffel voor het aantal te verwachten pakjes plus bijbetalen voor het afhalen van retouren, het exact op tijd bezorgen (tijdvensters), in de avond bezorgen, op zondag, verzin het maar. De consument heeft dus gewoon een jaarabonnement bij een carrier! De klant wordt dus nu ook echt koning (zit in ieder geval aan de knoppen en mag, als opdrachtgever, met recht de bezorger op z’n lazer geven als het weer ‘ns te laat komt).
Afhaalpunt in de wijk
Ik introduceer dan meteen maar het principe dat het aan huis bezorgen verleden tijd is. Geen standaarddienst meer. Heel ouderwets, dat aan huis bezorgen. Wie dat ooit heeft bedacht! De files met bezorgbusjes bij Walther Ploos van Amstel voor de deur behoren dus tot het verleden. Nee, elke carrier biedt standaard aan dat de consument het bij een afhaalpunt in de wijk kan ophalen (stomerij, zzp-er). Dat is even wennen, maar u zult zien: dit scheelt u een hoop geklaag. Aan huis bezorgen kan nog steeds, alleen moet de consument daarvoor bijbetalen binnen z’n abonnement. De vervuiler betaalt.
Idiote concurrentie
Ik zie veel voordelen. Bijvoorbeeld: geen idiote concurrentie meer tussen webwinkels op basis van die verzendkosten. Wat ik nu zie, kan eigenlijk niet. Dat is alleen maar een publicitaire ratrace die een bodem bereikt waar slachtoffers vallen: kleine winkeliers en bezorgers. Die concurrentie bekt misschien lekker, maar het is slecht voor de markt als geheel. Concurrentie moet je voeren op basis van eigen kwaliteit en service, niet op basis van de diensten van derden.
Ander voordeel: hiermee smoren we de opdoemende discussie over milieuvervuiling in de kiem. Die verantwoordelijkheid wordt nu bij de webwinkelier gelegd, maar het is toch echt de consument die de machine in werking zet.
Uitwringen
En dan het uitwringen van bezorgers. Dat gebeurt, omdat wij webwinkeliers de gekste dingen bedenken (nu besteld en over tien minuten bezorgd) die ook nog tegen een bodemprijs gedaan moeten worden. En die bezorger moet dat waarmaken. Kan natuurlijk niet goed gaan. Dus als de consument vindt dat de bezorger beschermd moet worden, dan kan de consument dat vanaf nu zelf sturen via de keuze van het soort ontvangstabonnement.
Drive
En ook het bundelen van zendingen en het bezorgen binnen tijdvensters wordt eindelijk werkelijkheid. Want de consument betaalt ontvangstkosten voor pakjes, om het even van wie. De carrier waar het abonnement loopt heeft dus een bedrijfseconomische drive om die abonnementsopbrengsten zo rendabel mogelijk te maken. En zal dus een methode zoeken om niet tien keer per week aan de deur te komen voor dan weer Wehkamp.nl, dan weer Otto etc. Welnee, hij geeft de consument korting als hij die pakjes mag bundelen en het twee keer per week mag aanbieden. Desnoods exact russen zes en zeven in de ochtend, met een vers krantje erbij (zit in pakket ‘Morning Star’ bij DHL. Bijbetalen, uiteraard).
Ideaal systeem
Ontvangstkosten dus. Zo doet je verzekeraar dat immers ook: hij zorgt dat je in het ziekenhuis terechtkomt waar het rendement op uw verzekeringsgeld het hoogste is. En hij bundelt alle soorten zorg voor u. Niks nieuws onder de zon, ideaal systeem. PostNL: per wanneer kunnen we de introductie verwachten?
Ik snap geen jota van dit artikel, wat is PostNL nu precies van plan?
Voor mensen die iedere dag wat ontvangen met de post is het misschien goedkoper maar als je 15x per jaar een pakket ontvangt is het volgens mij altijd duurder. Ligt er ook aan wat dat abonnement moet gaan kosten. Ik denk dat het niet gaat werken.
@MiC, Mijn zorgverzekering is ook duurder dan ik nodig heb... en zeg zelf... 60Mb bij Ziggo heb ik dat echt nodig thuis?!
Als een onderneming geen rekening met de marge hoeft te houden ivm verzendkosten, kunnen we weer euro's besparen op de aankoop.
Dit compenseerd dan weer je abbonnement en er is dan altijd een punt waar je zeker weet goedkoper uit te zijn, anders heeft het product geen nut.
Leuk out of the box idee!
Leuk idee. Hoeven webshops niet moeilijk meer te doen om de verzendkosten te verbergen in de productprijzen om gratis verzenkosten aan te kunnen bieden.
Helaas zie ik dit nooit gebeuren...
Na het lezen van de eerste alinea's dacht ik aanvankelijk 'leuk idee!', maar het is meer dan dat!
Goed stuk van Martin dat volgens mij een oplossingsrichting geeft aan het momenteel grootste obstakel in de e-commerceketen, de final mile. Uiteraard kunnen we het nog vaak hebben over invloed van kleur op conversie, betalingsmethodieken, fouten tijdens het pick en pack proces, maar spelers die die zaken nog niet voldoende op orde hebben zijn niet echt serieus te nemen. Een final mile oplossing die de consument echt kan tegemoetkomen in zijn wensen zal e-commerce een enorme boost gaan geven. Vanuit de e-tailers zal de oplossing niet kunnen komen, de carriers zijn aan zet. En het model omgooien zoals Martin voorstelt, zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen die we nodig hebben.
Jeroen Boon
Jeroen thx!
Dit bedacht ik later nog: De redding hoeft niet per se van de carriers zelf te komen, misschien opent dit een deur naar een nieuw soort bedrijvigheid: makelaars, tussenpersonen die aan de consument een abonnement verkopen, bijvoorbeeld zoals tussenpersonen in de verzekeringswereld. Zij nemen dan beetje een positie zoals we die van de PSPs kennen.
Ik kan me voorstellen dat er een BV zou zijn die mij, als consument, een abonnement verkoopt waarin bepaald wordt hoe ik mijn pakjes bezorgd wil hebben. Die BV zorgt dan vervolgens dat de verschillende carriers dit uitvoeren.
Of omgekeerd: De BV shopt uiteraard eerst bij carriers, maakt er een aantal abonnementspakketten van en biedt dat aan de consumentenmarkt aan.
Tevens zou deze BV dan de pakjes-bundelings-functie kunnen overnemen: de carriers bezorgen niet meer zelf bij de klanten van deze BV, maar bij die BV. Die BV runt namelijk zelf de afhaalpunten in wijken en dorpen en bezorgt desgewenst zelf aan huis als dat in het abonnement zit.
Ergo: op dit moment zijn er partijen die verzend-tarieven bij carriers inkopen (stapelen), en aan de webshops doorverkopen.
In het ongekeerde model komen die partijen er wellicht ook, maar dan kopen zij onvangst-tarieven in voor consumenten, en niet meer voor webwinkeliers (want die verzenden immers gratis).
Iemand zin om een bedrijfje starten?
@Martin Een Delivery Service Provider dus. Ik ben geen ondernemer, dus je zal het zelf moeten doen.
Martin,
Goed verhaal; ik heb ook de overtuiging dat het uiteindelijke succes in de omdraaing van het logistieke proces zit. De enige plek waar logistiek van directe toegevoegde waarde is is bij de ontvanger, zeker op de consumentenmarkt. Het internet heeft al veel van deze omdraaingen mogelijk gemaakt; en met de huidige stand van de technologie is de potentie om dit in fysieke processen te realiseren.
Zie ook: http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/webwinkellogistiek/2012/11/Geef-ontvanger-inzicht-en-invloed-bij-thuislevering-1114472W/
... en @Martin: ja altijd tijd voor een bak koffie
Groet
Léon Gommans
@Léon Gommans: de link in je reactie stuit op een 404-pagina. Dit is de goede link.
Verzendkosten afschaffen => goed idee
Ontvangstkosten rekenen => goed idee (vervuiler betaald)
MAAR de schrijver van dit stuk slaat de plank soms flink mis:
quote :"Heel ouderwets, dat aan huis bezorgen. Wie dat ooit heeft bedacht! "
En dan deze zin
quote: "Aan huis bezorgen kan nog steeds, alleen moet de consument daarvoor bijbetalen binnen zn abonnement."
IK WIL THUIS MIJN BESTELLINGEN ONTVANGEN (EN DAARVOOR ZEKER NIET EXTRA BIJBETALEN)!! Niet ophalen bij een afhaalpunt (waar dan ook).
Ik ben het eens met onderstaande link:
Afhaalpunten: het einde van e-commerce
Martin, je gaat volgens mij aan een belangrijk ding voorbij in je artikel: de relatie tussen dat de logistiek in het veld niet optimaal is en de thuislevering daardoor nooit van de grond zal komen.
Heb je overwogen om de levering in het veld wél goed te maken? Door internetbestellingen te verzamelen en éénmailg aan te bieden ipv al die busjes die achter elkaar aanrijden? Door de bezorger ook retouren op te laten halen ipv deze alleen af te laten leveren? Door een methode te vinden om de spullen wél aan huis te kunnen leveren, misschien in een soort van brievenbus aan huis of zo? Volgens mij zijn daar die jongens van Logicbox mee bezig, ik gtrof deze laatst op de Webwinkelvakdagenbeurs? Door pakketbezorgers ook verzendingen van webwinkels aan huis via het ophalen door pakketbezorgers te laten regelen?
Je artikel is te gemakkelijk. Er zijn meer oplossingen dan de door jou geschetste. Want volgens mij willen mensen maaréén ding: hun spulletjes gewoon thuis ontvangen. Het liefst al in de keuken, in de koelkast, in de woonkamer maar als dat niet kan in ieder geval aan huis. Ik ga iig niet graag naar allerlei pakketwanden, benzinestations en weet ik veel wat nog meer voor 'handigheidjes'.....
@Kees: blij te zien dat het eens bent met het idee dat de vervuiler betaalt, en dat ontvangstkosten derhalve gerechtvaardigd zijn. Maar even later zeg je dat jij het per se thuis wilt ontvangen EN dat je er niet voor wilt betalen? Dat lijkt me niet consequent. Hmm .. ik verdenk jou ervan dat je een consument bent en daar praat ik niet mee ;-) Dit is een super geheim plan voor winkeliers namelijk ...
Ronald: eens, ik denk dat de gemiddelde consument de spullen het liefst in de keuken geplaatst heeft. Behalve de dingen van de Pabo. Maar de vraag is of dat model in dit tempo (we zitten nu op 7% van de detailhandelsverkopen) vol te houden is. Zeker in het geval er meerdere carriers, meermaals dezelfde straat doorkruisen. Je leest nu bijvoorbeeld dat PostNL een paar bouwmakten gaat doen. Dat betekent (als het goed is voor PostNL) ontzettende veel extra transportbewegingen en laad- en losmomenten met niet bepaald de kleinste spullen. Ik wil nog wel eens zien hoe blij je bent als je in A'dam woont, je wilt erdoor met je auto en er staat voor de zoveelste keer een bestelauto midden op de weg waarvan de chauffeur net een Black-en-Dekker naar de vijde etage brengt. Er zijn grenzen aan de groei. Het lijkt me verstandig om vast na te denken over een alternatief voor het geval dat.
Google start een eigen soort PostNL, en doen het meteen goed: je moet een ontvangst-abonnement nemen. Zie:
http://www.emerce.nl/nieuws/google-shopping-krijgt-bezorgdienst?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=google-shopping-krijgt-bezorgdienst
@Martin: en eerder al hier ;-)
Het uitwringen van de bezorgpartners is goed te merken. Zij halen de gekste dingen uit om de paketjes maar te 'bezorgen', 3 huizen verder afgeven, paketje over de schutting of in de kliko leggen.
Maar ik denk niet dat ontvangstkosten hiervoor een oplossing zijn. PostNL wringt de bezorgpartners uit om zoveel mogelijk marge te behalen. Zolang PostNL of een andere carrier er tussen zit zal dit niet veranderen.
Ontvangstkosten ipv bezorgkosten? Dat lijkt mij een zaak van de vervoerder. Laat daar het marktmechniasme maar op werken: de bezorgers én webshops merken vanzelf welke klant voor welke vorm kiest.... En... Waarom niet meer aan huis afleveren? We denken allemaal nog steeds dat er dan iemand THUIS moet zijn, maar dat is toch helemaal niet meer het geval? Je kunt je bestelling toch ook gewoon in je pakketbrievenbus laten bezoregen? Tenminste, het overgrote deel van de leveringen? En voor de rest een alternatieve oplossing kiezen, bijvoorbeeld voor je wasmachine, vishengel enz? Kunnen we niet beter kijken hoe we die laatste mile (wij spreken liever over de laatste meter: de fysieke overhandiging aan de klant) kunnen vereenvoudigen? Zoals via een pakketbox?