Bulls & Birds neemt vanaf vandaag bestellingen aan op zijn site. Met de modewebwinkel wil Axivate Capital, ook eigenaar van Neckermann.com, Nederlandse en Belgische fashionista’s aanspreken. Wie voor tien uur s’avonds bestelt, heeft artikelen de volgende dag in huis.
Bulls & Birds kwam de afgelopen weken al voorbij in korte commercials op de Nederlandse televisie, die overigens maar weinig vertelden over het assortiment van de nieuwe webwinkel. Vandaag blijkt dat de virtuele rekken zijn gevuld met merken als Levi’s, Björn Borg, Blue Blood en Denham.
Verzending en retour
Bulls & Birds verzendt producten zonder besteldrempel gratis voor de klant,die ook niet hoeft te betalen voor retouren (binnen 14 dagen). Daarmee hanteert de nieuwkomer soortgelijke voorwaarden als Zalando, dat mede daardoor een indrukwekkende Nederlandse omzetgroei doormaakt.
Voor de verzending van orders werkt de nieuwkomer samen met PostNL. ‘Bij Bulls & Birds streven we naar: voor 22 uur besteld, de volgende dag in huis’, is in de voorwaarden te lezen. De telefonische klantenservice is van 9.00 uur tot 18.00 uur geopend en shoppers kunnen ook online een contactformulier invullen.
Bulls versus birds
Hieronder ziet u een screenshot van Bullsandbirds.com (homepage). 'Bulls' worden verwezen naar de mannencollectie, 'birds' naar het vrouwenaanbod:
Axivate Capital
De voorraad van de nieuwe webwinkel ligt in het magazijn van Neckermann.com, aan de Nederlands-Belgische grens in Zeeland. De voormalige postorderaar en nummer 14 in de Twinkle100 werd eind vorig jaar overgenomen door Axivate Capital. Bulls & Birds is de eerste nieuwe webwinkel van de Nederlandse investeringsmaatschappij, die zich richt op digitale media, e-commerce en reizen met participaties in onder andere Corendon, Nieuws.nl, Tevreden.nl en webwinkel YourTablet.
Vraag mij af of dit een goede strategische keuze is. Uiteraard is er bij de afweging gekeken naar de grote spelers zoals Zalando, Wehkamp, maar ook merkensites zoals Esprit e.d. Wat vragen zij aan verzendkosten, wat verlangen zijn van de consument aan bijdrage voor het retourneren van producten, hoeveel dagen geld het recht van ruilen?
We hebben de consumenten de afgelopen jaren m.i. toch ietwat teveel verwend door symbolische bedragen te vragen voor verzenden en retourneren en hiermee hen eigenlijk te belonen voor fout gedrag. Ondanks dat ik ook op de hoogte ben van de Amerikaanse onderzoeken welke aantonen dat indien je een hoger bijdrage vraagt voor verzenden en retourner, de aankoopwaarde en frequentie aanzienlijk dalen, er is nog een hele wereld te winnen op het gebied van retourenmanagement. Dat zou juist kunnen door een meer hybride model met eigen afhaalpunten / servicepunten van derden strategie te hanteren. Dus ook incl. click en drop voor retourneren. Inofficiele cijfers tonen aan dat webwinkeliers met fysieke servicepunten (voor halen en brengen) het marktaandeel binnen het markgebied aanzienlijk hoger is.