Twinkle | Digital Commerce

8 manieren om uw bedrijf te promoten via Instagram

2017-05-28
180101

Volgens de statistieken van Instagram delen de 130 miljoen actieve gebruikers iedere dag 45 miljoen foto’s. In een artikel op Econsultancy.com beschrijft David Moth hoe bedrijven gebruik kunnen maken van dit potentieel. Hier een uitwerking van zijn tips.

1. Bouw aan uw merk
Instagram is een perfect medium voor het delen van beelden waardoor u een merkidentiteit en -persoonlijkheid kunt opbouwen en affiniteit bij uw volgers en potentiële klanten creëert. Hierbij kunt u denken aan het posten van foto’s van u en uw personeel, het kantoor of mooie stadsgezichten vanuit uw bedrijf. In principe kunt u alles plaatsen als u wilt dat uw merk daarmee wordt geassocieerd. Dit kan bijzonder doeltreffend werken aangezien het een kosteneffectieve manier voor het ontwikkelen van een merkpersoonlijkheid is, zonder dat daar grote en kostbare advertentiecampagnes voor nodig zijn. Burberry is een goed voorbeeld op dit gebied: het bedrijf post regelmatig beelden van en over Londen om het imago van een traditioneel, Brits merk te stimuleren.


2. Wees creatief
Geen consument wil een merk volgen dat alleen suffe foto’s post van zijn eigen producten. Behalve als u hier op creatieve wijze mee omgaat, dan kan dit prima werken. Hoewel Starbucks hierin ook niet altijd de juiste balans vindt, plaatst het bedrijf regelmatig in het oogspringende foto’s die erin slagen om actuele of seizoensgebonden momenten vast te leggen terwijl het daarbij ook één van de producten van Starbucks promoot.


3. Voeg een wedstrijdelement toe
Zoals met alle sociale netwerken zijn competities een veelvoorkomende manier om de dialoog met de gebruikers aan te gaan en het aantal volgers te vergroten. Een mooi voorbeeld hiervan is de actie die professioneel skater Tony Hawk weleens houdt. Hij verstopt af en toe skateboards op willekeurige plekken en post vervolgens een foto van de omgeving van die plek met een aanwijzing over de locatie. Meer voorbeelden van competities via Instagram van onder andere Absolut, Adobe en Dunkin’ Donuts vindt u hier.


4. Geef kortingscodes weg
Het ontvangen van kortingen is een van de belangrijkste redenen voor consumenten om een bedrijf of merk via social media te gaan volgen; bij Instagram is dat niet anders. Kledingketen Topshop gebruikt Twitter en Facebook om klanten door te verwijzen naar hun Instagram-foto’s die vervolgens promocodes, maar soms ook nieuwe winkellocaties, onthullen. Dit geeft het gevoel dat de kortingscodes iets exclusiever zijn voor Instagram-volgers (maar de klanten die het bedrijf niet via Instagram volgen, kunnen op deze manier de kortingsactie ook eenvoudig opsporen).

5. Geef uw klanten een kijkje achter de schermen
Instagram is een goed kanaal om fans en volgers een kijkje achter de schermen te geven van uw bedrijf, bijvoorbeeld van productlanceringen of fashionshows in het geval u een modemerk of kledingwinkel voert. Door uw volgers een kijkje in de keuken te gunnen, kunt u de klantloyaliteit van uw volgers vergroten. Bovendien bouwt u op deze - vrij eenvoudige - wijze een grote hoeveelheid content op. Asos is hier een mooi voorbeeld van: zij posten regelmatig foto’s van hun fotoshoots en modeshows.


6. Maak gebruik van uw beroemde fans
Als uw bedrijf of merk het geluk heeft dat het een celebrity als fan heeft, waarom zou u hier dan geen gebruik van maken? Zo herplaatste Topshop onlangs een Instagram-foto van popzangeres Ellie Goulding waarop ze een liefdadigheidsshirt van de winkel aan had.


7. #hashtag
Hashtags op Instagram werken hetzelfde als op Twitter: gebruikers kunnen hiermee gemakkelijk zoeken naar interessant content. Nu kunt u heel ijverig alle eventueel mogelijke hashtags bij een foto plaatsen, maar dat komt vrij wanhopig over. Ook hierbij geldt: less is more. U kunt al exposure voor uw foto’s creëren door de nadruk te leggen op een paar relevante woorden.


8. Volg uw volgers
Het delen van user-generated content is een goede manier om uw volgers te belonen en hun affiniteit met uw bedrijf of merk te vergroten. Asos vraagt bijvoorbeeld vaak aan gebruikers om ‘selfies’ te plaatsen in combinatie met een hashtag met het merk, waarna het bedrijf een aantal van deze postings vervolgens repost. Jack Daniels heeft een soortgelijke campagne gehad waarbij het zijn volgers vroeg een foto van zichzelf te plaatsen waarbij ze met een glas whisky toosten op de verjaardag en ter ere van de oprichter van het bedrijf. Voor deze campagne wordt gebruikgemaakt van de hashtag #JacksBrthday en is gelanceerd om het nieuwe UK Instagram-account van de organisatie te promoten.


Bron: Econsultancy.com

NB Eerder deze week werd bekengemaakt dat Instagram de mogelijkheid gaat bieden om te adverteren binnen zijn mobiele applicatie.