De checkout-stappen van Wehkamp.nl, ik kan er maar niet aan wennen. En hoe langer ik er over nadenk: volgens mij klopt de volgorde in dat proces gewoon niet. Ik heb het dan vooral over de keuze voor aflevermethodes. De keuze voor de aflevermethode zit ná de betaling met iDeal, in plaats van ervoor.
Pakweg vijf tot zeven jaar geleden kon de online koper nauwelijks kiezen uit afleveropties. Je legde je factuuradres vast en daar werd het product afgeleverd. Punt. Geen alternatief afleveradres, nauwelijks gelegenheid om af te halen bij afhaalpunten, geen keuze voor een afleverdag of een dag en een tijdvak. Winkelmandje vullen, adresgegevens inbrengen, betalen, klaar. Je merkte wel wanneer de vervoerder bij jou voor de deur stond. Maar die tijd ligt gelukkig al jaren achter ons.
De online koper geeft tegenwoordig niet alleen aan of hij/zij via iDeal, creditcard, Paypal o.i.d. wil betalen, maar ook op welk adres, op welke dag en eventueel binnen welk tijdvak de aflevering plaats moet vinden. Soms hebben die keuzes financiële consequenties. Logisch. Maar daar kies je als consument dan bewust voor. Het is logisch dat de complete specificatie van de gewenste aflevermethode plaatsvindt vóór het betaalmoment. Maar nee, bij onze grootste webshop werkt het nog steeds niet zo.
Hoe werkt de logistieke keuze in de checkout van Wehkamp?
Het is prima dat de stappen in de checkout van Wehkamp.nl duidelijk zijn aangegeven (bij Bol.com bijv. heb je geen duidelijk overzicht van de achtereenvolgende stappen in de checkout):
Als je met iDeal wilt betalen, dan ga je bij Wehkamp in de stap ‘betalen’ direct naar de elektronische betaalpagina van je bank. De berekende verzendkosten horen bij aflevering op een DHL Servicepoint. Na het betalen met iDeal kun je alleen specificeren op welk afhaalpunt je het product op wilt halen. Als je bij de betaalwijze kiest voor betalen door middel van een acceptgiro, dan wordt de checkout opeens veel logischer. Voordat je de order bevestigt, kun je in de stap ‘bezorgen’ een keuze maken uit afleveradres, afhaalpunt, afleverdag en -tijdvak.
Een rondje langs de velden
Bij andere grote webwinkels als Amazon, Asos en Coolblue kan de online koper altijd de gewenste aflever- en betaalmethode kiezen voordat de daadwerkelijke betaling plaatsvindt.
· Amazon biedt duidelijkheid over de stappen die je doorloopt. Bij ‘address’ geef je het gewenste afleveradres aan, bij ‘dispatch’ kun je kiezen uit een aflevermethode (next day, standard, free). Daarna volgen ‘pay’ en ‘confirm’.
· Asos biedt duidelijk genummerde stappen van 1 tot 5. In stap 3 kun je alle ’delivery’-keuzes maken, daarna volgt ‘payment’ (keuze betaalmethode) en ‘confirm & pay’(het daadwerkelijke betalen).
· Ook Coolblue werkt met duidelijke stappen in het checkout-proces. Bij Coolblue kun je in de checkout als tweede stap de betaalwijze specificeren. Het betalen zelf komt later. Eerst komt er nog de stap ‘overzicht’, waarin je afleveradres, afhalen bij een afhaalpunt, afleverdag of afleverservice (bijvoorbeeld Coolblue VandaagNog) kunt kiezen. Daarna volgt de daadwerkelijke betaling.
Check de logica van logistieke keuzes in checkout
Ik denk dat het echt belangrijk is dat webshops (natuurlijk niet alleen Wehkamp.nl) zorgvuldig de logica van logistieke keuzes in hun checkout controleren. Hoe duidelijker de online koper de gewenste aflever- en betaalmethode kan specificeren vóór de daadwerkelijke betaling, hoe beter het is voor conversie en de vertrouwensbasis met de koper. Afleveropties gaan in de komende jaren alleen maar meer aangeboden worden en daarmee wordt dit onderwerp voor u en uw klant steeds belangrijker. Het kan natuurlijk dat ik iets volledig over het hoofd zie. Dat hoor ik uiteraard graag!
In de checkout vind de daadwerkelijke conversie plaats. Omdat elke stap klanten afhaken, is het nuttig om het aantal stappen te beperken. Voor Wehkamp is de checkout feitelijk drie stappen: 1. Winkelwagen; 2. Gegevens; 3. Betalen. Bingo, de conversie is een feit! Als de klant nu nog gebruik wil maken van bestelopties, zoals een ander afleveradres, dan is er geen risico op de conversie. Stap 4. is dus optioneel. Het geld is immers binnen.
Is dit een logische keuze? Nee! Is dit een klantvriendelijke keuze? Nee, het voelt inhalig. Als klant koop ik niet alleen en fysiek artikel, maar ook een afleverservice. De voorwaarden van die service wil ik vaststellen voordat ik ga betalen.
Ik vraag me af wat de reden van de bovenstaande bedrijven (Coolblue, Wehkamp, Asos en Amazon) om GEEN gebruik te maken van een onepagecheckout. Past de checkout simpelweg niet op een pagina? Zijn er psychologische redenen hiervoor te vinden? Heeft iemand een idee?
Beste Jeroen,
Boeiende vraag.Onepagecheckout is prima, ikzelf vind de onestepcheckout van Magento er eigenlijk nog mooier en compacter uitzien. Toch kan ik me voorstellen, dat webshops die kaders te eng vinden. Coolblue bijv. wil in de checkout graag nog additionele producten aanbieden. Je ziet dan in de checkout-adres-pagina veel commerciele uitingen, die naar verwachting zeer bewust zijn gemaakt. Amazon ruimt in de checkout een hele pagina in puur voor het laten zien van het adresboek dat je hebt aangemaakt met alternatieve afleveradressen. De onestep- en onepagecheckout bieden interessante compactheid (met zo weinig mogelijk afleiding richting de kassa), maar missen mogelijk een commerciele extra. Ik hoor het ook graag van een specialist. Welke checkout-specialist meldt zich ?
Ik denk niet dat er 1 soort checkout de 'beste' is. Mijn inziens hangt dit af van verschillende factoren, bijvoorbeeld doelgroep maar ook het product dat wordt verkocht. Goedkope, weinig interessante, producten wil ik snel en eenvoudig mogelijk kunnen bestellen. Eigenlijk wil ik deze met zo min mogelijk klikken bestellen.
Bij duurdere producten daarentegen, waar de levering misschien ook iets complexer is, mag er best een stap extra worden toegevoegd om mij optimaal te kunnen bedienen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Wehkamp de indeling van haar checkout aan het toeval over laat. Ik kan me voorstellen dat er tests mee gedaan zullen zijn. Deze tests zullen dan meer gericht zijn op commercieel rendement/conversie dan op klantvriendelijkheid, hoewel dit toch nauw met elkaar in verband staat.
Jammer dat Wehkamp zelf niet een woordje mee praat...