Ikea is begonnen met online verkoop aan Nederlandse consumenten. Het Zweedse woonwarenhuis rekent minimaal 7,99 euro voor de bezorging van artikelen en streeft ernaar bestellingen binnen negen tot elf dagen af te leveren.
Twinkle meldde in maart dat Ikea in de zomer een Nederlandse webwinkel zou openen. De shop is één dag voor het formele begin van dat seizoen gevuld met zesduizend artikelen. De keten benadrukt in een persbericht dat afstand tot de fysieke winkels geen beperkende factor meer is voor kopen bij Ikea: ‘De webwinkel is vooral een extra service aan klanten die op bepaalde momenten graag vanuit huis winkelen, zodat ze desgewenst kunnen besparen op tijd en transport.’
Verzendkosten vanaf 7,99 euro
Ikea brengt Nederlandse shoppers 7,99 euro verzendkosten in rekening voor orders tot 10 kilo en 14,95 euro voor orders tussen de 10 en 30 kilo. Ikea’s eigen bezorgservice (vanaf 45 euro) wordt ingeschakeld voor ‘grote’ leveringen, ‘en alle producten die we niet geschikt achten voor pakketbezorging’. Ikea zegt ernaar te streven bestellingen binnen 9 tot 11 dagen op Nederlandse adressen te bezorgen, op maat gemaakte producten hebben een langere levertijd. Betalen kan met creditcard en iDeal.
Ruim helft aanbod nu online
Mark Ogertschnig, verantwoordelijk voor corporate communicatie in Nederland, zei in maart dat het webassortiment van Ikea ongeveer 5.900 producten zou gaan bevatten. Dat is iets meer dan de helft van het aanbod in de fysieke woonwarenhuizen. In zijn bericht van vandaag geeft Ikea aan dat het assortiment (van nu dus al zo’n zesduizend artikelen) geleidelijk nog zal worden uitgebreid. De Ikea-webwinkel is ook al eerder open gegaan dan in ‘de tweede helft van dit jaar’, zoals Ogertschnig eerder communiceerde.
Dortmund
De consumentenorders op Ikea.nl worden centraal verzonden vanuit een magazijn in Dortmund. Daarvoor werden samenwerkingen gesloten met PostNL en met Transport Service Schelluinen (TSS), voor de grotere atikelen. De Nederlandse webwinkelactiviteiten worden aangestuurd vanuit een nieuw opgezette e-commerce afdeling in Amsterdam.
Verzamel- en transportservice
In ons land konden tot vandaag alleen zakelijke kopers online bij Ikea terecht. Voor consumenten is (en blijft) er sinds ruim anderhalf jaar een verzamel- en transportservice, maar daarvoor moeten klanten eerst een bezoek brengen aan een van de woonwinkels. Ikea verkoopt al langer online aan consumenten in onder andere Groot-Brittannië, Australië, de VS en in Duitsland.
Stock checker
Ikea lanceerde afgelopen najaar al mobiele apps met een stock checker voor de Nederlandse markt en het bedrijf optimaliseerde zijn site voor mobiele apparaten. In de afgelopen periode werd de Zweedse meubelgigant in ons land actief op sociale media.
Warme ontvangst
Nederlandse spelers in de online meubelbranche reageerden zonder uitzondering enthousiast op de entree van Ikea als webverkoper. Reacties van Erwin van Cooth (Wehkamp.nl), Sander ten Dam (Sanoma Media), Anne de Jongh (Direct Design), en Rob Bogaers (Meubeltrack.nl) vindt u in dit artikel (Twinkle 4-2013).
Zie ook: 5 vragen over de Nederlandse webwinkel van Ikea
Ben wel benieuwd. Ikea zal wel meer omzet gaan maken, de winst zal - met de retourzendingen en andere kosten in ogenschouw - niet navenant stijgen.
Maar voor de lange termijn was dit zeker nodig.
Dat zat er natuurlijk aan te komen. Een zinvolle aanvulling voor de klanten van Ikea, wel zijn de bezorgkosten nog best fors: 7,99 voor kleine dingen en 45 euro voor grotere items. Goedkope producten zijn nog niet bestelbaar op de webshop.
Een goede impuls in elk geval waardoor nog meer klanten zich voor woonproducten online zullen gaan orienteren.
Ik vraag me toch af of een grote partij als Ikea nog wel weg kan komen met bezorgkosten en een levertijd van 9 tot 11 werkdagen. Dat moet toch goedkoper en sneller kunnen zou je zeggen gezien de logistieke mogelijkheden tegenwoordig.
Bezorgkosten + lange(re) levertijd staan in schril contrast met de expeditie die je er voor over moet hebben om een meubel uit een daadwerkelijke vestiging op te halen, dus volgens mij kan dit alleen maar gaan werken. Het zou voor mij in ieder geval geen lastige keuze zijn, nooit. Liever 9 dagen wachten dan 5 uren achter elkaar door dat magazijn struinen, op zoek naar een Bjørn.
Wel inderdaad een lange bezorgtermijn, maar bij de logistiek van grotere producten komt veel kijken. Wij hanteren ook een bezorgtermijn van rond de 7 werkdagen, maar wij maken dan ook ieder matras op maat in onze eigen fabriek.
Goede ontwikkeling? Ongelooflijk dat ze hier NU pas mee beginnen. Verbaast me zeer. En dan het aantal dagen levertijd, terwijl het vanuit hun eigen warenhuizen komt en ze alles toch al op voorraad hadden? Ook verbazingwekkend. Bezorgkosten zijn wel redelijk, het gaat toch vaak om zwaardere artikelen die veel ruimte innemen. Benieuwd overigens wat de www.loopjongens.nl hiervan vinden: die waren goed bezig als bezorgservice voor o.a. IKEA. Hoop dat ze dat wel kunnen (mogen?) blijven doen...
Coolblue bezorgt "grote producten" toch ook binnen 24 uur?
Kwestie van koerier inschakelen. Als ik iets groots wil versturen bel ik een koerier op en kan ik het eventueel vandaag nog bij een klant krijgen. Logistiek is alles mogelijk, of ze het kunnen verrekenen in hun prijs is een ander verhaal :)
Tsja, die lange levertijden zijn niet ideaal en niet des IKEA's. Maar belangrijker is misschien wel dat het online kanaal ook direct een uitdaging voor de vestigingen vormt. Ik verwacht dat binnen afzienbare termijn echte IKEA klanten online gaan kopen. Hoe zit het dan met de rentabiliteit van de fysieke investeringen? IKEA heeft daar jarenlang fors op ingezet en dan heeft de online presence daar zeker een grote invloed op. Op 2 fronten strijden is in ieder geval niet eenvoudig, zeker wanneer je op het ene front al zo'n aanwezigheid hebt.