Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse affiliatemarkt groeit tot 131 miljoen euro

2017-09-04
180101
  • 1:21

Nederlandse adverteerders besteedden vorig jaar 131 miljoen euro bij affiliatenetwerken, 3,3 procent meer dan in 2011. Ongeveer één op de negen advertentie-euro’s op internet worden gespendeerd aan affiliatemarketing.


Dat blijkt uit cijfers van Deloitte, die zojuist werden gepresenteerd op de Affiliate Dag. Het onderzoek naar de Nederlandse affiliatemarkt is onderdeel van de Online Ad Spend Study (pdf) van het kantoor voor IAB Nederland.

Volgens Deloitte kwamen de totale online advertentiebestedingen afgelopen jaar uit op 1,16 miljard euro, tegenover 1,07 miljard euro vorig jaar. Tegenover de overall groei van 8,4 procent, vooral te danken aan de verdere opmars van search, staat de genoemde plus van 3,3 procent voor affiliatemarketing. De bestedingen aan die discipline namen nominaal gezien dus toe, maar relatief gezien af. Dat komt volgens Deloitte vooral door de voortdurende discussies over cookies en conversieattributie.

Negen op de tien euro’s die omgingen in affiliatemarketing werden afgerekend via een cps-model (cost per sale), leert de volgende figuur:

Modellen van publishers
Binnen affiliatemarketing trekken ‘topic publishers’ verreweg de meeste euro’s naar zich toe, blijkt uit onderstaande figuur:


Prognoses
Deloitte zette ook een aantal prognoses over affiliatemarketing voor 2013 op een rij. Voorzien wordt een marktgroei van 5 tot 15 procent, meer dus dan die in het afgelopen jaar. Real-time bidding (RTB) snoept mogelijk marktaandeel af van affiliatemarketing, maar intergatie van beide online advertentievormen wordt ook verwacht. Budgetkeuzes van adverteerders hangen mede af van (interpretatie van) wetgeving en wetshandhaving op het gebied van privacy.

U vindt Deloitte's presentatie van vandaag via deze link (pdf).


Size: 881.0K bytes Modified: 2 juni 2016, 14:48