Wehkamp.nl stopt de samenwerking met kortingssites uit zijn affiliateprogramma. ‘We merken dat de omzet die we van deze partners ontvangen met name tot stand komt door aan het eind van het bestelproces andere marketingkanalen te overschrijven.’
Het besluit blijkt uit een mail die een affiliate heeft gepubliceerd op Affiliateforum.nl. Wehkamp.nl schrijft daarin onder meer aan publishers dat de hoeveelheid op kortingscodes gerichte websites 'explosief' is gestegen. Het webwarenhuis ziet dat terug in het door TradeDoubler gefaciliteerde eigen affiliateprogramma.
Dubieuze manieren
Aan de beslissing ging een analyse vooraf, laat Wehkamp.nl weten. Het bedrijf wijst behalve op de cookie-overschrijving op nog meer praktijken die het webwarenhuis niet zinnen. Uit de mail: ‘Daarnaast zijn niet bestaande codes en/of acties aan de orde van de dag en posities binnen de zoekmachines worden regelmatig op dubieuze manieren verkregen ten koste van partners die hier op serieuze manier mee omgaan.’
Beoordeling
Wehkamp.nl zal geen nieuwe kortingscodesites toelaten als affiliate. Het bedrijf checkt voortaan bij potentiële publishers of hun bestaansrecht niet voornamelijk is te danken aan kortingscodes. Ook zal Wehkamp.nl de gedragingen van affiliates met betrekking tot zoekmachines onder de loep nemen en de toegevoegde waarde van partners 'intern analyseren'.
Kids Vakantiegids
De discussie over de meerwaarde van kortingscodesites is al oud. Begin vorige maand laaide ze op na een actie van Kids Vakantiegids. De site besloot reisaanbieders die kortingscodes toestaan lager of helemaal niet meer te tonen op zijn website. Het affiliateplatform voor familievakanties was het beu dat kortingssites vlak voor een transactie commissie afvangen, vaak zonder korting voor de consument.
Hopelijk doet dit goede voorbeeld veel bedrijven volgen. Een meerwaarde, naast die enkele procenten kortingen, geven zo'n sites totaal niet.
Men kan het vergelijken met mensen die hun gratis verkregen kortingsbonnen voor de ingang van een pretpark verkopen aan bezoekers van het pretpark die sowieso al zouden komen. Puur om er zelf geld aan te verdienen, zonder er een meerwaarde aan toe te voegen.
Voor Wehkamp.nl kan ik mij voorstellen dat het additionele bereik beperkt is. Alleen vergoeden als kortingscodesite eerste klantcontact is geweest wordt dan nu de strategie of geheel in de ban? Er zijn immers veel mensen die op idee worden gebracht door kortingssites....