Bol.com opent twee nieuwe 'speciaalzaken', één met artikelen voor dieren en één met producten voor tuinieren en klussen. Het aanbod komt deels van andere online retailers. Docdata zorgt voor de opslag van onder andere hondenvoer, grasmaaiers en verf, PostNL tekent voor de verzending.
Twinkle schreef een week geleden over de ambities van Bol.com in doe-het-zelf. Het bedrijf spreekt volgende maand op een bijeenkomst voor retailers in die branche. Zij kunnen zich als zakelijke verkooppartner aansluiten. Internetmarketeer en volger Gerben Hoekstra maakte uit tekstbestanden op (robots.txt) dat Bol.com ook dier- en tuinartikelen zou gaan verkopen.
Strijd
Bol.com bevestigde noch ontkende dat vorige week. Vandaag maakt de nummer 2 van de Twinkle100 bekend dat voor dieren een aparte speciaalzaak wordt opengesteld en dat tuinieren en klussen samen een zaak gaan vormen. De opening van beide speciaalzaken staat voor volgende week gepland. Dan gaat Bol.com met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten strijden om de consument.
'Grootste van de Benelux'
Bol.com staat naar eigen zeggen aan de vooravond van de grootste winkelopening van de afgelopen jaren. De Ahold-dochter breidt zijn aanbod volgende week uit met zo'n zestigduizend artikelen, deels eigen assortiment en deels producten van andere winkels en speciaalzaken, waaronder Epplejeck, Dobey, Intraplant en Online Parketshop. ‘Zo ontstaat de allergrootste dieren-, tuinen- en klussenwinkel van de Benelux’, aldus Bol.com.
Dierenspeciaalzaak
Volgens marketingdirecteur Michel Schaeffer ontsluit Bol.com alle denkbare artikelen voor dieren, van huisdieren tot reptielen en paarden. ‘Simpel gezegd komt het erop neer dat we alles hebben, behalve de huisdieren zelf. Je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen het de volgende dag al thuis bezorgen. We zijn de eerste winkel die het complete assortiment van zoveel uiteenlopende merken (onder andere Whiskas, Hill’s en Eukanuba, red.) gaat verkopen.’ Bol.com gaat met zijn online dierenspeciaalzaak onder andere concurrereren met dierwinkelketen Pet's Place en met pure player Zooplus.
Klussen en tuinieren
Bol.com zegt op het gebied van klussen en tuinieren een online voortrekkersrol te zullen vervullen, door een groot assortiment gereedschap, tuinmeubelen, sanitair, behang, verf en laminaat van merken als Bosch, Black & Decker, Histor, Gardena, Grohe, CanDo en Jardi te ontsluiten. Hier treft het onder andere Wehkamp.nl als online concurrent. Van de gevestigde bouwketens verkoopt Formido nu een paar maanden online, zuster Praxis begon onlangs met click & collect. Intergamma bouwt ondertussen aan webshops voor Gamma en Karwei. Intratuin haalde zijn webwinkel vorig jaar uit de lucht om e-commerce te heroverwegen. Dat heeft nog niet tot de opening van een nieuwe webshop geleid.
Docdata en PostNL
De entree in drie nieuwe categeorieën is goed voor Docdata, stelde een analist van SNS Securities eerder deze week op basis van het Twinkle-bericht. Bol.com-woordvoerder Maurice Nieuwland bevestigt dat de vaste partner uit Waalwijk tekent voor de fulfilment in de nieuwe productgroepen. PostNL, de vaste bezorgpartners van Bol.com, gaat de dier-, tuin- en klusartikelen afleveren bij de klant.
Derde nieuwkomer volgt
Ahold maakte eind vorig jaar bekend dat Bol.com in 2013 in drie grote nieuwe categorieën zou stappen, na de toevoeging van de productgroepen baby, mooi & gezond en koken & tafelen in 2012. Later dit jaar zal dus nog een nieuwe speciaalzaak worden geopend.
Kijk er met veel plezier naar uit en ben erg benieuwd wat dit betekent voor de online dierenmarkt. Hopelijk brengt dit de branche in een stroom versnelling.
Het is ook gewoon erg handig om bijv. je hondenvoer online te bestellen. Snel geleverd, gunstig geprijsd en je hoeft er zelf niet meer mee te sjouwen maar het wordt aan huis afgeleverd.
Dit zorgt er voor dat de consument nog meer te kiezen heeft. Wij richten ons op specialisme en klantgerichtheid, we zijn beniewd hoe Bol dit gaat oppakken.
Precies, mensen kopen toch liever online hun dieren artikelen bij de online dierenspeciaalzaken die gespecialiseerd zijn dan een bol.com lijkt mij zo. Tenzij Bol exceptionele producten heeft en/of de laagste prijs.
Denk dat hierdoor veel dierenwebwinkels het moeilijk(er) zullen krijgen.
Als ik bijvoorbeeld merkvast ben qua hondenvoer en om de zoveel weken weer dezelfde voer van hetzelfde merk moet hebben, dan zal ik kijken naar een webwinkel die het goedkoopst is en uiterlijk de volgende dag én 's avonds kan leveren. Snel leveren doet tegenwoordig iedere zichzelf respecterende webwinkel. Blijft dus over de prijs. Dus zoek ik de goedkoopste.
Of.. de webwinkel moet dusdanige extra's te bieden hebben dat ik als consument bij dezelfde webwinkel blijf en bereid ben iets meer te betalen dan de goedkoopste concurrent..
Termen als: we zijn klantgericht, we leveren service, we leveren snel, we leveren de volgende dag etc etc.. zijn voor mij geen extra's. Eerder een minimale vereiste waaraan een goede webwinkel moet voldoen.
Aan de webwinkels om de echte extra's ( creatieve services ) te bedenken en mij als vaste klant te behouden.
Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en is Bol.com nog niet echt een grote speler in de markt. Er komen wel steeds meer kwalitatief hoogwaardige dierenwinkels bij op Internet. Het lijkt alsof Bol niet mee kan komen in de pricing strategie van andere online spelers. De verschillen zijn erg groot.
Mijn ervaring is, dat Bol.com klantenservice in elk geval (gelukkig?) geen vakkennis heeft. Ik heb al vrij vaak Bol.com klanten gesproken, die mij belden, omdat ze bij Bol.com geen advies kregen. Zelfs bij garantie gevallen, werden ze naar de fabrikant doorgestuurd. Werd ik gebeld of ik de gegevens van de fabrikant had. We zijn nu al een tijdje verder, sinds Bol.com ook in de dieren branche zit. Tot op heden heb ik er geen concurrentie van ervaren. Het is immers een heel ander type koper, dan wat ik beoog.
Bij Bol houden ze zelf maar een beperkt aanbod. Dit laat genoeg ruimte over voor de andere spelers. Zelfs nu, na 4 jaar, mag het geen probleem zijn en is er mijn inziens voornamelijk sprake van gezonde concurrentie in het segment.