Twinkle | Digital Commerce

Bol.com gaat strijd aan met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten

2017-05-27
180101
  • 2:31

Bol.com opent twee nieuwe 'speciaalzaken', één met artikelen voor dieren en één met producten voor tuinieren en klussen. Het aanbod komt deels van andere online retailers. Docdata zorgt voor de opslag van onder andere hondenvoer, grasmaaiers en verf, PostNL tekent voor de verzending.

Twinkle schreef een week geleden over de ambities van Bol.com in doe-het-zelf. Het bedrijf spreekt volgende maand op een bijeenkomst voor retailers in die branche. Zij kunnen zich als zakelijke verkooppartner aansluiten. Internetmarketeer en volger Gerben Hoekstra maakte uit tekstbestanden op (robots.txt) dat Bol.com ook dier- en tuinartikelen zou gaan verkopen.

Strijd
Bol.com bevestigde noch ontkende dat vorige week. Vandaag maakt de nummer 2 van de Twinkle100 bekend dat voor dieren een aparte speciaalzaak wordt opengesteld en dat tuinieren en klussen samen een zaak gaan vormen. De opening van beide speciaalzaken staat voor volgende week gepland. Dan gaat Bol.com met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten strijden om de consument.

'Grootste van de Benelux'
Bol.com staat naar eigen zeggen aan de vooravond van de grootste winkelopening van de afgelopen jaren. De Ahold-dochter breidt zijn aanbod volgende week uit met zo'n zestigduizend artikelen, deels eigen assortiment en deels producten van andere winkels en speciaalzaken, waaronder Epplejeck, Dobey, Intraplant en Online Parketshop. ‘Zo ontstaat de allergrootste dieren-, tuinen- en klussenwinkel van de Benelux’, aldus Bol.com.

Dierenspeciaalzaak
Volgens marketingdirecteur Michel Schaeffer ontsluit Bol.com alle denkbare artikelen voor dieren, van huisdieren tot reptielen en paarden. ‘Simpel gezegd komt het erop neer dat we alles hebben, behalve de huisdieren zelf. Je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen het de volgende dag al thuis bezorgen. We zijn de eerste winkel die het complete assortiment van zoveel uiteenlopende merken (onder andere Whiskas, Hill’s en Eukanuba, red.) gaat verkopen.’ Bol.com gaat met zijn online dierenspeciaalzaak onder andere concurrereren met dierwinkelketen Pet's Place en met pure player Zooplus.

Klussen en tuinieren
Bol.com zegt op het gebied van klussen en tuinieren een online voortrekkersrol te zullen vervullen, door een groot assortiment gereedschap, tuinmeubelen, sanitair, behang, verf en laminaat van merken als Bosch, Black & Decker, Histor, Gardena, Grohe, CanDo en Jardi te ontsluiten. Hier treft het onder andere Wehkamp.nl als online concurrent. Van de gevestigde bouwketens verkoopt Formido nu een paar maanden online, zuster Praxis begon onlangs met click & collect. Intergamma bouwt ondertussen aan webshops voor Gamma en Karwei. Intratuin haalde zijn webwinkel vorig jaar uit de lucht om e-commerce te heroverwegen. Dat heeft nog niet tot de opening van een nieuwe webshop geleid.

Docdata en PostNL
De entree in drie nieuwe categeorieën is goed voor Docdata, stelde een analist van SNS Securities eerder deze week op basis van het Twinkle-bericht. Bol.com-woordvoerder Maurice Nieuwland bevestigt dat de vaste partner uit Waalwijk tekent voor de fulfilment in de nieuwe productgroepen. PostNL, de vaste bezorgpartners van Bol.com, gaat de dier-, tuin- en klusartikelen afleveren bij de klant.

Derde nieuwkomer volgt
Ahold maakte eind vorig jaar bekend dat Bol.com in 2013 in drie grote nieuwe categorieën zou stappen, na de toevoeging van de productgroepen baby, mooi & gezond en koken & tafelen in 2012. Later dit jaar zal dus nog een nieuwe speciaalzaak worden geopend.