Wehkamp.nl wil bestellingen die voor lunchtijd zijn gedaan in de avonduren bezorgen. ‘We moeten naar de klant luisteren. Die wil zijn bestellingen op momenten dat hem het schikt.’
Andries van Daalen, programmadirecteur RFS Holland Holding, vertelde gisteren op de E-Fulfilment Expo 2013 in Utrecht dat Wehkamp.nl aan same day delivery wil beginnen. ‘Het moet mogelijk zijn dat je rond lunchtijd bestelt en het in de avonduren bezorgd krijgt’, zei Van Daalen volgens Emerce. ‘Dat gaan wij ook doen. Klanten kunnen nu al bij ons drie tijdvakken selecteren, en we bezorgen ook al op zaterdagochtend.’
Wanneer de nieuwe dienst van start gaat, is onbekend, meldt woordvoerder Dirk van den Boogaart namens Wehkamp.nl aan Twinkle. 'We zijn nog niet zover dat we meer details kunnen geven over hoeveel de bezorgoptie bijvoorbeeld gaat kosten voor de klant. Het is in ieder geval onze wens om te starten met same day delivery.'
Kleinere producten
Wehkamp.nl gaat de same day delivery service alleen inzetten voor de kleinere artikelen die met Selektvracht worden vervoerd. De grotere producten worden met PostNL bezorgd, maar komen niet in aanmerking voor de nieuwe dienst.
Krachten bundelen
Om same day delivery mogelijk te maken, moet er een structurele aanpak komen voor bezorging, vindt Van Daalen. ‘We hebben het nu nog over 78 miljoen bestellingen per jaar in Nederland, in 2020 hebben we het over 183 miljoen, 700.000 per dag. Het is ecologisch verstandig als verschillende koeriers hun krachten bundelen, of hun bestellingen tot aan de stadsrand brengen.’
Bax-shop.nl
Bax-shop.nl kondigde gisteren aan te starten met same day delivery. Nederlandse en Vlaamse bezoekers van Bax-shop.nl kunnen tot twee uur ’s middags producten bestellen voor levering op dezelfde dag, mits de artikelen op voorraad zijn. Ter introductie kost Vanavond bezorgd, zoals de nieuwe dienst heet, de eerste twee weken 9,95 euro, daarna kost de dienst minimaal 19,95 euro. De uiteindelijke prijs hangt af van het gewicht en de afmeting van de levering.
Volgens mijnkloppen de cijfers niet????
omzet 569 miljoen, aantal bestellingen 78 miljoen, dat betekent een gemiddelde orderwaarde van 7,29. Dat lijkt mij wat weinig....
@Gjh: De omzet van Wehkamp.nl die u noemt klopt niet. Wehkamp.nl is onderdeel van RFS Holland Holding, wat vorig jaar een omzet behaalde van 474 miljoen euro (Twinkle100). Om de goede orderwaarde te kunnen berekenen is de omzet van Wehkamp.nl afzonderlijk nodig.
@Marit, bedankt voor je reactie. Klopt, op verschillende websites vind je inderdaad verschillende omzetcijfers. Ik ben helemaal eens dat je de omzet van Wehkamp apart zou moeten nemen. Er van uitgaande dan jouw cijfers kloppen, dan ligt de omzet van Wehkamp dus lager, als je dit afzet tegen de 78 miljoen bestellingen is de gemiddelde omzetwaarde dus nog lager. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat de cijfers niet kloppen....of zie ik iets verkeerd?
@Gjh ik heb uw vraag even neergelegd bij Wehkamp.nl zelf voor opheldering.
@Marit, bedankt. Ik ben benieuwd. Wat nog zou kunnen......de omzet rekenen ze wellicht met aftrek van retouren, deze zendingen hebben ze wel gedaan. Dit betekent dan wel, hoe hoger het retourpercentage, hoe hoger de gemiddelde omzetwaarde is. Maar of dat nou zo positief is ;-)
Update:
Andries van Daalen meldde vandaag tijdens het congres van COPE dat Wehkamp.nl in het afgelopen boekjaar 18 miljoen artikelen verzond in 7,1 miljoen pakketten. Lees verder: http://bit.ly/1iA25Jx
Eerder meldde RFS Holland Holding deze cijfers ook al: http://bit.ly/19WPZbE