Twinkle | Digital Commerce

‘Webshops moeten meer aandacht hebben voor logistiek’

2017-05-27
180101
  • 1:07

Webwinkels hebben te weinig aandacht voor logistiek. Dat schrijven onderzoekers van Panteia in een gisteren gepubliceerd onderzoek. Retailers en webwinkels kunnen e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken elkaar ook vaak niet te begrijpen, is hun oordeel.

Volgens de onderzoekers van Panteia is een grote groep (startende) webwinkels onvoldoende op de hoogte van e-fulfilment. ‘Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het bedrijfsmodel onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden’, meldt het rapport (pdf) 'Fulfilment van online verkoop'. ‘Het kiezen van het juiste moment voor uitbesteding vindt men lastig. Ook kunnen retailers en webwinkels e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken zij elkaar ook vaak niet te begrijpen.’

Sterke partners
Ook vinden de onderzoekers van Panteia dat e-fulfilmentbedrijven zich op hun beurt niet genoeg profileren als sterke partner van retailers. ‘"De kwaliteit van offertes is vaak erg wisselend en tarieven lopen sterk uiteen.’ Partijen zouden zich ‘in elkaar moeten verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen.’

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het project ‘MKB en Ondernemerschap’ van het ministerie van Economische Zaken, in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ING Nederland.