Twinkle | Digital Commerce

5 vragen over de Nederlandse webwinkel van Ikea

2017-05-27
170123
  • 2:27

Ikea opent een webwinkel in Nederland, meldde deze site gisteren. Twinkle sprak met Mark Ogertschnig, verantwoordelijk voor Ikea’s corporate communicatie in Nederland. Hij laat onder meer weten dat Ikea een kleine zesduizend artikelen vanuit Dortmund gaat verzenden.

Vanaf wanneer kunnen Nederlanders online kopen bij Ikea?
De webwinkel zal in de tweede helft van dit jaar worden geopend. Voor het zover is zullen we in Nederland sterk actief worden met social media als Facebook en Twitter. We zien die online fora, waarop we nu nog niet aanwezig zijn, als een soort voorportaal.’

Welke producten gaat Ikea online verkopen in ons land?
Het gaat om ongeveer 5.900 verschillende artikelen, maar op dit moment kan ik je helaas niet zeggen welke productcategorieën wel en niet online zullen worden verkocht. Het aanbod beslaat straks iets meer dan de helft van het aanbod in een Ikea store. We gaan in ieder geval alle onderdelen van de goed lopende meubelsystemen online verkopen, zodat mensen die makkelijk uit kunnen breiden.’

Hoe gaat de webwinkel zich verhouden tot de winkels en de catalogus?
‘Onze woonwarenhuizen blijven de belangrijkste plekken voor inspiratie, waar mensen producten kunnen zien, voelen en testen. Maar we willen klanten de keus gaan bieden op ieder moment via ieder kanaal te kijken en kopen bij Ikea. Vorig jaar hebben we al een app met een stock checker en een boodschappenlijstje geïntroduceerd en onze site geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. We zullen zeker zoeken naar verdere synergie tussen de kanalen. Als je straks ziet dat een product niet meer in de winkel in jouw buurt verkrijgbaar is, zullen we wijzen op de optie het online te kopen. Onze verkoopkanalen gaan elkaar aanvullen, niet vervangen. Wist je trouwens dat Ikea in 1943 is begonnen als postorderaar? Na zeventig jaar pakken we die rol weer op in Nederland. Daarnaast blijven we investeren in winkels. Daarvan hebben we er nu twaalf, maar de komende jaren zullen we ook in Leiderdorp, Zaanstad en Zwolle een woonwarenhuis openen.’

Waar moeten de online orders straks vandaan komen en wie gaat ze verzenden?
‘Online bestellingen zullen centraal worden verzonden vanuit ons magazijn in Dortmund. Daarvoor hebben we samenwerkingen gesloten met PostNL en met Transport Service Schelluinen (TSS), voor het grotere werk. Het is niet onze bedoeling om producten binnen 24 uur le leveren, wat in andere productcategorieën misschien wel een must is tegenwoordig. Bij de start zullen we vermoedelijk een levertijd van 8 tot 11 dagen hanteren, al hebben we wel de ambitie om die op termijn te bekorten. De verzendkosten voor de klant? Daarover heb ik nu geen informatie tot mijn beschikking en ik weet ook niet of dat intern allemaal al bekend is. Ik kom er op terug.’

Welke gevolgen heeft de start met e-commerce voor de Nederlandse organisatie?
‘We zijn bezig een e-commerce afdeling op te zetten in Amsterdam. We zoeken daar nog verschillende mensen voor. Hetzelfde geldt voor de klantenservice, waar de social media en webwinkel impact op hebben. En ook in Dortmund zullen er mensen bijkomen voor de fulfilment van orders.'