Twinkle | Digital Commerce

Marks & Spencer terug in Nederland als multichannelretailer

2017-05-27
180101

Marks & Spencer presenteerde vanavond zijn nieuwe clicks & bricks-strategie voor de Nederlandse markt. De Britse modeketen wil zich het komende jaar gaan positioneren als een multichannelretailer op het Europese vasteland.

Marks & Spencer (M&S) was tot 2001 in Nederland te vinden als traditionele retailer. De keten trok zich toen terug uit Europese landen, anders dan thuisland Groot-Brittannië. Met de nieuwe strategie wil M&S terugkeren op de Europese markt, te beginnen met een winkel in Parijs die in 2011 al opende.

Offline/online
In Nederland opent morgen een fysieke winkel van 500 vierkante meter in de Amsterdamse Kalverstraat, waar offline en online winkelen wordt gecombineerd. M&S noemt zijn stenen winkel ‘een showcase voor de toekomst van retail om de klantbeleving te verbeteren.’ Daarbij doelt de keten op zijn afdeling in de e-boutique voor de modecollectie, die maar gedeeltelijk direct offline kan worden aangeschaft. Een groot deel van het assortiment is bestemd voor showroomers die de kleding uit de webshop in het echt willen bekijken. Op het virtuele kledingrek ('Virtual Rail') kunnen deze items worden bekeken, waarna een bestelling in de webshop kan worden geplaatst op de bestelzuilen in de fysieke shop, op de iPads van het winkelpersoneel of via de mobiele site op de smartphone.

De producten die in de Nederlandse webshop Marksandspencer.nl worden besteld, worden vanuit Groot-Brittannië binnen vijf dagen thuis geleverd voor 4,95 euro. Het ophalen van de bestelling in de fysieke winkel in de Kalverstraat is gratis. Hier kunnen producten ook gratis retour worden gestuurd.

Terugkeer
‘Nederland heeft online winkelen omarmd – klanten vinden het gemak en comfort van het kopen van kleding op deze wijze prettig’, vertelt Laura Wade-Gery, Executive Director e-commerce multichannel bij Marks & Spencer, over de terugkeer van M&S in Nederland. ‘Juist daarom waren wij vastberaden terug te keren op de Nederlandse markt met onze nieuwste multichannel aanpak. De e-boutique die we lanceren laat zien dat het innovatief en ambitieus is, en het geeft ons de mogelijkheid onze nieuwste modecollectie aan te bieden met een veel kleiner lokale fysieke aanwezigheid. Het past ook bij onze nieuwe website en mobiele site om M&S klanten in Nederland kennis te laten maken met een unieke retailbeleving.’

Voedingsproducten
Naast de verkoop van modeartikelen heeft M&S een groot gedeelte van zijn fysieke shop ingericht als een kleine supermarkt. ‘Hier worden voedingsproducten verkocht die afkomstig zijn van lokale markten. Onze paella is bijvoorbeeld naar het recept van een restaurant in Spanje’, vertelt CEO Marc Bolland. Ook gaat het concern een samenwerking aan met BP voor de verkoop van voedselartikelen in tankstations, te beginnen met een in Utrecht in september en vijf locaties in en rondom Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Uitbreiding
De komende tijd breidt M&S in Nederland verder uit met fysieke vestigingen in Den Haag (De Markies, 2014) en in Amsterdam (Het Rokin, 2015). Dit worden allebei flagshipstores met het volledige assortiment van de keten. Ook krijgen onze zuiderburen een flagshipvestiging in Toison d’Or in Brussel. De Belgische webshop werd al in november 2012 geopend. Daarbij breidt M&S deze week online verder uit naar Luxemburg en krijgt Parijs dit jaar nog drie nieuwe stenen winkels.

Marks & Spencer heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,1 procent zien groeien. De ‘multichannel sales’, bestaande uit online verkoop, mobiele verkoop en click & collect, groeiden daarbinnen met 22,9 procent.

Kijk voor meer foto's van de eerste Amsterdamse M&S-shop op www.facebook.com/RedactieTwinkle.