Bol.com opent vandaag de naar eigen zeggen ‘grootste woonwinkel van Nederland’. Daarmee betreedt de webwinkel weer een nieuwe productcategorie. Het is een uitvloeisel van een koers die pas enkele jaren geleden werd ingezet, legt marketingdirecteur Michel Schaeffer uit aan Twinkle.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Bol.com breidt zijn assortiment vandaag officieel uit met ongeveer twintigduizend woonartikelen, waaronder lampen, dekbedovertrekken, gordijnen, kaarsen en eetkamerstoelen. De producten zijn onderverdeeld in categorieën als woonaccessoires, stoelen, krukken & sidetabels, beddengoed, raambekleding, verlichting, badkamertextiel en werkplekinrichting. Grote meubels, zoals kasten, eettafels, banken en bedden, hebben (vooralsnog) geen plaats in de webwinkel.
Tot het nieuwe merkaanbod behoren woonlabels als HKLiving, Riverdale, Lifestyle, vtwonen, Zuiver en Beddinghouse. Ook externe retailers en merken zijn welkom om in de Plaza van Bol.com producten aan de man te brengen. Via deze constructie sloten zich onder andere Kartell, Artimide, Muuto, Flinders en Direct Design al aan.
Steeds nieuwe categorieën
In totaal heeft Bol.com nu ongeveer tachtigduizend producten voor in en om het huis in de virtuele schappen staan; vorig jaar breidde de nummer 2 van de Twinkle100 uit met ‘koken, tafelen & huishouden’, eerder dit jaar werd de categorie ‘tuin & klussen’ toegevoegd, tegelijk met de lancering van Bol.com’s dierenspeciaalzaak. Vorig jaar stapte de Ahold-dochter ook al in drie grote productcategorieën (kortweg baby, beauty en keuken), eind 2011 werd witgoed aan het assortiment toegevoegd. Een halfjaar daarvoor, nu zo’n twee jaar geleden, startte de webwinkel met de verkoop van kleine huishoudelijke apparatuur. ‘Bomvol winkels, bomvol voordeel’ is vanaf toen de payoff.
Koers
De slogan van Bol.com markeert de koers waar de webwinkel enkele jaren geleden voor koos. Schaeffer: ‘Een jaar of vijf geleden waren we nog vooral een online mediawinkel, maar de toekomst in die markten was door de digitalisering onzeker. Er waren grofweg twee verschillende routes: of investeren in digitale media (wat Bol.com nog wel deed met de Nederlandse introductie van digitaal lezen, red.), óf breder gaan en een soort startpunt worden voor digitaal winkelen in nieuwe categorieën. Op dat moment hadden we al ervaring met de verkoop van speelgoed, maar dat zou je nog als een afgeleide van media kunnen zien. Vervolgens zijn we in elektronica gestapt en inmiddels dekken we de meeste grote categorieën wel af. Achteraf bezien kun je concluderen dat de keus van toen de juiste is geweest. Bij media wordt het geld tegenwoordig vooral nog verdiend in hardware, maar ook daar is het niet makkelijk. Bovendien is de buitenlandse concurrentie er groot.’
Platformgedachte
Bol.com besloot het aanbod niet alleen op eigen kracht uit te breiden, maar de poorten in de nieuwe categorieën open te zetten voor tweedehands verkopers en andere retailpartijen. Door de openstelling van een API werden externe ontwikkelaars in de gelegenheid gesteld sites en applicaties te maken rondom producten van Bol.com en een winkelwidget maakt het site-eigenaren mogelijk laagdrempelig te verdienen aan de verkoop van Bol.com’s artikelen. Schaeffer, al sinds 2001 werkzaam bij de online retailer: ‘Bij Bol.com leeft de platformgedachte: we willen de beste winkel zijn, we streven naar totale transparantie in de markten waarin we actief zijn en daarbij maken we gebruik van de kracht van het netwerk. Er zijn apps gemaakt die we zelf niet hadden kunnen bedenken en samen met onze Plaza-partners maken we de online taart groter. Binnen het netwerk winnen we allemaal.’
Schaeffer merkt dat er in de wooncategorie veel interesse is voor het (extra) online verkoopkanaal dat Bol.com biedt: ‘Als je spullen verkoopt in onze categorieën en je hebt een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, dan kun je gebruik maken van Plaza. Ook als je zelf nog niet online verkoopt. Ik weet zeker dat er in de lastige woonmarkt partijen zijn die bijvoorbeeld eigen lijnen hebben, maar die moeite hebben om hun producten zelfstandig online te slijten en die ook geen aansluiting vinden in het huidige retail speelveld. Wij helpen hun aanbod inzichtelijk te maken.’
Horizontaler communiceren
In de vandaag gelanceerde categorie wonen gaat Bol.com werken met wisselende thema’s die aansluiten bij het seizoen. Schaeffer spreekt van ‘inspiratie die product- en behoeftegerelateerd’ is. Behalve binnen categorieën is Bol.com ook begonnen met inspiratiewinkels in de breedte, waar themawinkel ‘Lentekriebels’ het eerste voorbeeld van is. ‘Voorheen boden we alleen brede inspiratie met Sinterklaas’, constateert Schaeffer, ‘en we zijn in beginsel natuurlijk verticaal opgebouwd. Door de verbreding kunnen we nu nadrukkelijk ook horizontaler gaan communiceren. Op termijn willen we binnen dat brede aanbod ook rekening gaan houden met persoonlijke voorkeuren. Ik kan me voorstellen dat Bol.com er over een paar jaar voor verschillende klanten verschillend uitziet.’
Consolidatie
Schaeffer verwacht dat de e-commerce markt tot die tijd verder zal consolideren en dat de grote partijen groter zullen groeien. ‘Dat zie je in alle markten.’ Van een mogelijke entree van Amazon ligt de marketingdirecteur niet wakker, net zo min als managing director Daniel Ropers: ‘Op dit moment wordt ongeveer 7 procent van de non-food artikelen in Nederland online aangeschaft en daarmee 93 procent niet’, zegt Schaeffer. ‘Een entree van Amazon zou een marktvergrotend effect hebben, hoewel ik niet denk dat ze zich in Seattle nu echt druk maken om ons landje. Wij merken hoe dan ook dat de online bestedingen groeien, we hebben een goede naam, een mooie synergie met Albert Heijn*, een briljant concept met Plaza en daarbij zijn we geworteld in Nederland. Je kunt de vraag ook andersom stellen: wat is er te halen voor Amazon?’
* Afhalen bij zevenhonderd Albert Heijns
Gisteren schreef Twinkle dat bijna alle vestigingen van Albert Heijn een afhaalpunt voor Bol.com zullen worden.
Misschien vertrouw ik echt te veel op Bol en ben ik een te groot fan, maar ik weet bij zoiets gewoon ook al zeker dat dit een succes zal worden:) Ik vind Bol gewoon zo'n fijn en oprecht merk. Een nieuw dekbedovertrek.. laat ik daar eens mee beginnen.
Ik denk niet dat ik voor mijn meubelen daar naar toe zal gaan. Denk eerder dat ik naar een website of bedrijf zou gaan die daarin gespecialiseerd is. Anders zit je achteraf op een meubel die helemaal niet bij me past. Voor een dekbed overtrekje of een kussen misschien wel maar dan moet het wel goed geprijsd zijn, mijn ervaring is dat niet heel vaak helaas niet zo is. Ik heb bij Bol wel vaker een boek gekocht en wat speelgoed.
In ieder geval veel succes ik zal het in de gaten houden, heb een nieuw dekbedovertrek nodig
@Dianne Ze verkopen (nog) geen meubelen, maar momenteel vooral accessoires. Ik denk niet dat ze met meubelen willen concurreren met de grotere partijen in deze branche. Voor een kussen kun je er bijvoorbeeld wel goed terecht.
Ik ben er niet bang voor. Het zal nog lang duren voordat Bol.com zal kunnen tippen aan specialisten zoals wij. Je ziet bij veel grote webshops maar ook bij de vergelijkers dat het een zootje is met product placement. De klant kennen ze alleen via de analytics.
Conrad zal er eerder last van hebben (helemaal een ongeorganiseerde zooi). Cool Blue doet het wat dat betreft vele male beter.
Bol heeft zeker sterke punten maar zolang het aanbod beperkt blijft en de kennis op bouwmarkt niveau (laag dus) is het eerder een welkome aanvulling dan dat we er last van hebben.
Ik ben het geheel met Floor eens, klanten zullen toch vaker voor een specialist kiezen en zeker als het daar net zo duur of zelfs goedkoper is al bij Bol. Ook de expertise bij de (telefonische) klantenservice van een speciallist is vele malen beter, zij weten echt alles over de producten en niet alleen wat er in de beschrijving staat.
Specialist op het gebied van klokken
Ja hoor, en een consument zou ook nooit een keuken kopen bij IKEA (inmiddels 1 op de 5). Niets te vrezen van Bol.com dus. En de lancering van IKEA online dit jaar wordt ook vast geen succes, niemand gaat daar natuurlijk zijn meubels bestellen. Mensen blijven gewoon naar de al zo succesvolle meubelboulevards gaan :)
Bol.com, de holle bolle Gijs die nog steeds honger heeft.
Ik geloof er totaal niet in. Voor veel producten wil je naar een specialist, waarvan je weet dat die ook service biedt.
Daarbij, wees kritisch op de prijzen, kamera's zijn bij Bol bijvoorbeeld veel duurder dan elders.
En m'n grootste frustratie: alles is geoutsourced (heet dat zo?): de facturering/incasso, maar ook de klantenservice. Ze lezen hun script voor en dat is het, verder zoek je het maar uit. Ik bestelde gemiddeld voor 1200 euro per jaar aan CD's en DVD's, maar na een onprettige ervaring op dit vlak absoluut niks meer! Dus voor mij ook geen dekbedovertrek van Bol.
Bol.com begint affiliatewebsite had ook de titel kunnen zijn. Je hebt nu zelfs ook natuurlijke cosmetica bij BOL. Dit past totaal niet bij de perceptie die ik heb van BOL. Hun sterke positionering lijkt me te gaan verwateren op deze manier. Laat de kruimels toch voor de kleine jongens holle bolle BOL!
Ja hoor, van boeken en media naar witgoed, speelgoed, dierenzaak, elektronica en nu woonartikelen? Waar houdt het op?
Ik bestel heel veel spullen online maar dit zie ik niet zitten. Een gordijn of lamp wil ik eerst kunnen zien en voelen voordat ik een bestelling doe. Dat gaat lastig via internet. Ik ben heel benieuwd of dit een succes gaat worden..
Er zullen altijd wel winkels bestaan, je kan desnoods niet alles op een scherm beslissen. Maar het word ze moeilijk gemaakt.
Was een kwestie van tijd, vraag me wel af hoe ze het gaan doen met de leveringen van bijvoorbeeld de grotere en zwaardere meubelstukken
ik heb eerder wel eens meubels gekocht via internet, wel goed uitgezocht natuurlijk maar is helemaal goed gegaan. Goedkoop en snel.
@Nadia, waar heb je dat precies gedaan, was je niet bang dat je de meubels niet geleverd kreeg?
@Nadia & @Tina: als je hier aan het linkbuilden bent voor je afvalsites, zorg dan op zijn minst dat die niet op dezelfde server staan. Dit is wel heel erg doorzichtig bij deze 'zogenaamde' conversatie!