Twinkle | Digital Commerce

Ook de Kerstman zorgt voor topdrukte bij webwinkeliers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

Nederlandse webwinkeliers boeken in de aanloop naar kerst 39 procent meer weekomzet dan in andere weken van dit jaar. De omzetplus is groter dan vorig jaar. Ook Sinterklaas liet webwinkeliers al harder lopen.


Dit blijkt uit onderzoek onder de leden van belangenvereniging Thuiswinkel.org, uitgevoerd in samenwerking met PostNL en Blauw Research.
Leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, zijn buiten beschouwing gelaten.

Grotere piek
De online consumentenbestedingen vertonen aan het eind van dit jaar een grotere piek dan voorheen; de Kerstman zorgt deze periode als gezegd voor 39 procent extra omzet, terwijl dat vorig jaar nog maar 32 procent was. In de weken voor Sinterklaas boekten online ondernemers 47 procent meer omzet dan in de eerste tien maanden van dit jaar, terwijl de goedheiligman vorig jaar nog voor een plus van 42 procent zorgde.

Duurderde cadeaus
Wijnand Jongen, directeur van de belangenvereniging, noemt het opvallend dat de cadeaus tijdens de kerstperiode gemiddeld duurder zijn dan tijdens de Sinterklaasperiode. ‘Tijdens de feestdagen gunt de consument zichzelf blijkbaar meer luxe.’ Uit een eerdere peiling bleek dat bijna een derde van de online retailers verwacht dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan kerstcadeaus dan aan Sinterklaascadeaus.

8 procent groei
Thuiswinkel.org blijft bij de prognose dat de totale Nederlandse online consumentenbestedingen (producten en diensten) dit jaar uitkomen op 10,5 miljard euro, 8 procent meer dan vorig jaar.