Webwinkels die volgens Google niet betrouwbaar zijn, worden op termijn lager weergegeven in de lijst van zoekresultaten. Het bedrijf baseert het betrouwbaarheidsoordeel op recensies van consumenten op internet.
Matt Cutts, hoofd spambestrijding bij Google, reageerde vorige week op kritiek over de vindbaarheid van onbetrouwbare ondernemers. ‘We zijn van plan om later dit jaar een nieuwe methode in te voeren’, zei Cutts volgens Search Engine Land op een conferentie in Austin. ‘We willen beter kijken naar de kwaliteit van online retailers en hoe wij hier beter mee om kunnen gaan. Want we willen niet dat webwinkeliers die door klanten slecht worden gewaardeerd hoog in de zoekresultaten verschijnen.’
Slechte reviews, hoge ranking
Webwinkeliers die veel, maar negatieve reviews generereren, scoren vaak hoger dan bonafide webshops met minder reviews. Dat bracht Google in het verleden in verlegenheid. De eigenaar van de Amerikaanse online zonnenbrillenwinkel Decor My Eyes was er in 2010 bijvoorbeeld van overtuigd dat zijn shop beter scoorde in Google dankzij slechte klantbeoordelingen. Google besloot volgens Search Engine Land toen dit soort webshops te straffen, maar het bedrijf gaf niet aan op welke manier dit zou gebeuren en of de slechte reviews inderdaad invloed hadden op de plek in de zoekresultaten.
Google Trusted Stores
Google introduceerde in 2011 een eigen keurmerk voor online retailers met de naam Trusted Stores. Google garandeert online shoppers dat deelnemende webwinkels betrouwbaar zijn, dat ze een uitstekende klantenservice bieden en op tijd zullen verzenden. Participanten krijgen een eigen badge waarop een score voor hun service staat vermeld. In juni 2012 kondigde Google aan het keurmerk voor alle Amerikaanse online retailers beschikbaar te stellen. Introductie buiten de VS laat vooralsnog op zich wachten.
Seller ratings
Het is niet duidelijk of de door Cutts aangekondigde wijziging van het zoekalgortime samenhangt met Google Trusted Stores. Hetzelfde geldt voor de seller ratings die Google als rich snippets aanbiedt in AdWords.
Persoonlijk denk ik dat dit een hele goede ontwikkeling is. Met name voor webwinkel is dit een faire manier om hoger te scoren in de zoekmachines. Webwinkels of websites met goede beoordelingen staan bovenaan de minder goede en slechte ranken slechter.
Ik ben ook van mening dat goede reviews beter zouden moeten scoren in Google maar zie hier vooralsnog niet veel van. Als ik kijk in onze branche (de verkoop van AED's) dan zie ik op pagina 1 van Google bij het zoekwoord AED zelfs soms artikelen van 7 jaar terug voorbij komen. Naar mijn idee totaal irrelevant (ik ben namelijk niet op zoek naar dit artikel maar ik zoek een aed) en ik hoop dan ook dat hier verbetering in gaat komen. Het is overigens vrij lastig om consumenten een review te laten plaatsen is mijn ervaring. Vraag me dan ook af of alle review altijd authentiek zijn.
De toekomst zal het uitwijzen denk ik.
Reviews tellen inderdaad mee. Het gaat allemaal om autoriteit bouwen
Zowel een goede ontwikkeling voor de SEO-ers als voor de webwinkelaars. De betrouwbare webwinkels met echte bedrijven die zich inzetten voor klanten komen bovendrijven. Ben benieuwd wanneer dit echt groots wordt uitgerold.
Revieuws wordt steeds meer naar gekeken!
mvg,
Karin
Robur Marketing
Klopt helemaal, zie tot nu toe nog weinig veranderingen op het gebied van revieuws.
Stay Hungry Marketing