Vergelijk.nl was de eerste grote Nederlandse vergelijkingssite met een winkelmandje. Webwinkels kunnen er tegen verkoopcommissie producten slijten. Niet zelden zijn consumenten op Vergelijk.nl goedkoper uit dan in de webwinkel van de leverende partij zelf.
Bezoekers kunnen sinds de zomer van 2011 producten kopen op Vergelijk.nl, van webwinkels die op CPS-basis (cost per sale) samenwerken met de vergelijker. Grote online retailers als Redcoon en 4Launch.nl haakten aan op de nieuwe service, maar ze trokken zich terug. Dat deden ze onder andere omdat hun producten op Vergelijk.nl regelmatig goedkoper werden aangeboden dan op hun eigen sites, vertellen de betrokken ondernemers in het nieuwe nummer van Twinkle. Ongevraagd gaf Vergelijk.nl een deel van zijn verkoopcommissie als korting terug aan de consument.
‘Kant en klare conversies’
Vergelijk.nl erkent dat consumenten bij de vergelijker goedkoper (voorbeeld) uit kunnen zijn dan bij de leverende webwinkelier. Michel Reith, Sales Director B2B, laat namens de vergelijker weten: ‘Waar mogelijk passen wij een korting toe waarmee de betreffende CPS-aanbieder aantrekkelijker is dan de voordeligste CPC-aanbieder (cost per click, red.). De webwinkelier krijgt hiermee dus kant en klare conversies aangeleverd die normaal gesproken naar een CPC-aanbieder zouden gaan.’
Opt-out
Inmiddels kunnen webwinkeliers aangeven dat ze niet willen dat Vergelijk.nl onder hun eigen prijzen duikt, maar volgens Reith kiest slechts een fractie van de online ondernemers voor deze opt-out. Na Vergelijk.nl hebben ook Beslist.nl en Kieskeurig.nl een winkelmandje geïntroduceerd respectievelijk aangekondigd. Zij hebben geen plannen om korting te bieden op prijzen van webwinkeliers.
NB: In het nieuwe nummer van Twinkle, dat morgen verschijnt, vindt u een uitgebreid artikel over de winkelmandjes van grote Nederlandse vergelijkingssites.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vergelijk.nl deelt verkoopcommissie met webshoppers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.