Zalando krijgt ongeveer de helft van de producten die het uitstuurt retour, zegt de directie van het bedrijf tegen Die Welt. Ze benadrukt dat retouren nu eenmaal bij online verkoop horen en wijst geruchten over nog hogere retourpercentages naar het rijk der fabelen.
De driekoppige directie van Zalando laat in Die Welt weten dat het percentage retouren per productcategorie sterk verschilt. Zo worden sokken minder vaak teruggestuurd dan zomerkleren, al is ook daar het retourpercentage geen 70 procent, wat wel wordt gesuggereerd.
Rode cijfers
Zalando, de nummer 18 van de Twinkle100, boekte een verlies van naar verluidt 40 miljoen euro in 2011. De jonge directeuren Robert Gentz en Rubin Ritter en David Schneider bevestigen de nog altijd rode cijfers, maar tekenen aan dat Amazon na zijn oprichting eerst ook jaren verlies maakte. En winst maken kan ook met flinke (voor de klant gratis) retourstromen. ’Wir sind sicher, dass das geht’, aldus Ritter. Overigens experimenteert Zalando in zijn thuisland met virtuele paskamers die het aantal retouren terug moeten brengen.
Faciliteren
Afgelopen jaar zou Zalando alleen ons land al goed zijn geweest voor een omzet van 200 miljoen euro. De opening van een marktplaats voor Nederlandse webverkopers is aanstaande; informatie over het partnerprogramma is al op Zalando.nl te vinden. Zalando wil online retailers ook op andere terreinen faciliteren, onder meer door eigen magazijnen open te stellen voor concurrenten.
Zalando is binnenkort de nieuwe Amazon. Ik heb zeer veel respect voor het bedrijf die de gehele fashion wereld in een korte tijdsbestek op zijn kop heeft gezet. Het is doorgaans bekend dat eerst flink geinvesteerd moet worden voordat de baten zichtbaar worden. Zalando is nu een begrip (natuurlijk mede door de irritante reclames maar wel geniaal bedacht!).
De grote winsten kunnen zeker nog gehaald worden door een manier te bedenken om de retouren te reduceren. Ze zijn op dit moment bezig met een nieuwe techniek dus ik ben wel benieuwd wat het t.z.t. gaat opleveren qua retouren.
Succes Zalando!
"Wir sind sicher, dass das geht, aldus Ritter."
Ze zullen er absoluut meer en betere berekeningen op los hebben gelaten dan ik (dat kan), maar ik vraag me toch hardop af of je met retourpercentages van 50%+, de huidige gemiddelde orderwaarde en gratis verzending + retour ooit geld gaat overhouden onder aan de streep. Wellicht als ze de hele marketingafdeling sluiten en budgetten op 0 zetten, maar dan staat de nieuwe Zalando waarschijnlijk ook zo weer op.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen komende jaren in ieder geval.
Tip voor Zalando; gratis retourneren afschaffen. Dat helpt beter dan een virtuele paskamer.
Okay, misschien wat minder omzet. Misschien wel 50% minder omzet. Maar dat blind staren op de omzet is ongezond. Het gaat om wat er overblijft onder aan de streep.
Iets met zeepbellen.
Ik ben benieuwd naar de reden van retour die mensen opgeven. Daar kunnen ze mogelijk lering uittrekken.
Onlangs merkte ik wel dat de mogelijkheid om te retourneren minder gemakkelijk is gemaakt. Er zit nu geen retourbon meer bij het pakketje. De klant moet zelf de retourbon online aanmaken en printen! Misschien hopen ze zo toch het aantal retouren te verminderen?
@martine
De grote vraag is wat de beleving van de mensen is die iets terugsturen. Als dat namelijk betekent dat ze vaker bij zalando zullen gaan bestellen koopt zalando feitelijk marktaandeel. De strategie van Zalando lijkt daar (als je naar het totaalplaatje kijkt van marketing en activiteiten) volledig op gebaseerd. Ook de eigenaar van zalando heeft vaker een dergelijke strategie toegepast.
Pas Als zalando bezig gaat om haar dominante marktpositie ten gelde te maken zullen ze de retourstroom idd downsizen.
De schoenenreus heeft de eerste klappen al gehad. en gaat nu in afgeslankte vorm verder: dus weer minder concurenten voor Zalando.
De grote lijnen staan uit en de basis voor Zalando is er. Bij een goed concept is het feit dat je altijd aan de knoppen moet blijven draaien om je kosten lager te krijgen en je verkopen te stimuleren. Ik geloof in het concept, de mensen erachter moeten het waarmaken.
Vanuit mijn Wehkamp ervaring weet ik dat winst uit customer loyalty ontstaat. De zware promotie aanpak van Zalanda zit dat in de weg. De vergeliujking met Amazon.com gaat op aantal punten mank. Zalanda loopt daarmee risico. Kunnen ze iets doen. Werk aan de winkel dus.
Er wordt veel gesuggereerd over het percentage retouren. In veel nieuwsberichten wordt de omzet van Zalando in 1 zin genoemd met het zg. hoge percentage van retouren. Alsof het succes van Zalando wel meevalt. Ik heb veel respect voor Zalando, welke in een zeer kort tijdsbestek als dominerende partij kan worden gezien in het segment (schoenen)mode.
@Jasper: waar baseer jij het succes van Zalando dan op? Een bedrijf dat eindigt met een resultaat van -/- 40 miljoen noem ik niet succesvol.
Reden van retour?
Beleving van de mensen die iets retour sturen?
Mensen sturen iets retour omdat zowel het verzenden als retourneren gratis is. Ze bestellen evenveel als dat ze mee zouden nemen naar een pashokje. Wat niet staat of past gaat weer retour.
Het is goedkoper, makkelijker en kost minder tijd om iets online te bestellen dan naar de stad te rijden, parkeergeld te betalen en in een stenen winkel iets te passen.
Men realiseert zich niet wat dat kost, een retour. Het zijn niet alleen de transportkosten. Stop maar eens een overhemd terug in de verpakking op een dusdanige manier dat je het weer als nieuw kunt verkopen.
Schoenenreus is ooit groot geworden met goedkope schoenen. Met goedkoop onderscheiden zij zich al jaren niet meer mee. Denk eerder dat de Action daar debet aan is dan een Zalando.
En nee, met goedkoop en gratis bouw je echt geen duurzaam en trouw klantenbestand op. De klant is pleite zodra je niet meer de goedkoopste bent.
@Robert: je mag wat mij betreft spreken van succes als een partij o.a. domineerd in zijn marktgebied, in een jaar tijd 6 nieuwe markten betreed, een omzet van ruim 510 mio euro realiseerd, duizenden mensen een job biedt en ga zo maar door.
Het is algemeen bekend dat Zalando geen verlies heeft gecommuniceerd en dat het vermeende verlies is gebaseerd op een artikel (obv een anonieme bron) uit het Duitse blad Focus.
"Directie ligt niet wakker van mega verliezen."
Hetvis ook niet hun geld. Dus da's makkelijk.
Als deze zeepbel ooit klapt, zijn er alleen maar verliezers. Hun geldschieters, maar ook alle anderen die zij met deze oneerlijke manier van concurrentie mee naar beneden hebben getrokken. Teren op zulke verliezen - die over 2012 zijn niet voor niets nog niet bekend gemaakt - is geen succes maar diefstal.
Verbazingwekkend dat zoveel mensen daar nog respect/bewondering voor hebben. Die mensen geloven zeker ook nog in sprookjes. Lees dan het sprookje van 'De kleren van de keizer' nog eens. Da's Zalando ten voeten uit.
@Hans Elshout: Zalando heeft wel degelijk gecommuniceerd over het verlies in 2012. Het verliespercentage bedroeg 8 procent, wat bij een jaaromzet van 1,15 miljard euro neerkomt op ruim 90 miljoen euro. Zalando schrijft dat als gebruikelijk toe aan investeringen. Het verlies is in nominale zin gegroeid, maar procentueel overigens afgenomen; het verliespercentage lag in 2011 nog op 12 procent van de omzet.
Bizar :D
Ik ben heel benieuwd of Zalando ooit winst gaat maken. Ik geloof niet dat er een sterke binding met het merk ontstaat met de marketingstrategie van Zalando. Iets wat essentieel is op langere termijn.