2023 gaat de dikke boeken van Van Dale in als het jaar van de ‘graaiflatie’. Met een overtuigende meerderheid koos het volk dat als ‘woord van het jaar’. In e-commerce was het jaar ook getekend door economische uitdagingen. Retailers werden geconfronteerd met de nasleep van corona, met onder andere hoge energieprijzen en stijgende personeelskosten. Diverse bedrijven vochten voor hun voortbestaan. We blikken terug op het nieuwsjaar 2023 in drie afleveringen, met vandaag: mei tot en met augustus.
Mei
Op 2 mei was het zover: de Digital Markets Act (DMA) werd van kracht waarmee de digitale markt eerlijker en concurrerender moest worden. De DMA introduceerde deze extra concurrentieregels voor de wereldwijd tien tot vijftien grootste online platforms met een zogenoemde poortwachterspositie waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen. In september zou de Europese Commissie bepalen welke platforms dit zijn.
Deze maand hield de gemoederen wel bezig wat betreft nieuws over flitsbezorgers. Zo ging er begin mei het gerucht de ronde dat Getir concurrent Flink over wilde nemen. Wat overigens bij een gerucht bleef, want eind mei bleek Flink investeerders gevonden te hebben die zo’n 150 miljoen euro in het Duitse bedrijf wilden stoppen. Ondertussen kreeg de fusie tussen Getir en Gorillas wel meer vorm doordat alle klantaccounts overgedragen zijn. Er was in mei niet alleen positief nieuws over flitsbezorgers, zo waren darkstores definitief niet meer welkom in de woonwijken van Amsterdam en bleken maaltijd- en flitsbezorgers met enige regelmaat te jong te zijn, langer te werken dan toegestaan en kregen ze te weinig betaald.
Bakker.com beloofde beterschap na het ontvangen van veel klachten. Wij namen de proef op de som en bestelden er een Sanseveria, die uiteindelijk een ruime week te laat bezorgd werd. Geen leveringsproblemen, maar de concurrentie en hoge kosten speelden het Belgische postorderbedrijf Unigro parten, wat het einde betekende voor het bedrijf. Ook de Klingel Group gaf aan last te hebben van enorme prijsstijgingen, inflatie en consumenten die de hand op de knip hielden en had een insolventieprocedure aangevraagd. Heel toevallig zagen zowel Temu als Shein deze maand de Ierse stad Dublin als strategische plaats in Europa om een hoofdkantoor te vestigen. En Galaxus, een Zwitsers online webwarenhuis werd gelanceerd. Het Nederlands liet echter nog wat te wensen over.
Plus startte als één van de eerste supermarktketens met retail media. Vooralsnog beperkte het retail media-aanbod van Plus zich vooral tot de winkels, zoals digitale schermen en schapcommunicatie, later zou dit ook online beschikbaar komen.
Uit onderzoek bleek dat een steeds kleinere groep mensen in Nederland bezorgd was over de impact op het milieu als ze online bestelden. Dat aandeel was in een jaar tijd met 12 procentpunt gedaald. Terwijl elektronicaretailer BCC juist heel erg inzette op duurzaamheid door het duurzame assortiment een prominentere plek te geven, zowel in de winkels als online. Geen slimme zet merkten we later dit jaar.
Juni
Juni was een onrustige maand met overnames, ‘geruzie’ en behoorlijk wat online bestellingen. Zo had Wehkamp deze maand de exclusieve rechten van CoolCat verworven en de Zweedse sportwebshop WeSports nam de handelsmerken, het e-commerceplatform en de klantendatabase van het begin dit jaar failliet verklaarde Keller Sports over. Fashionplatform About You daarentegen was vooral bezig met een wisseltruc en beëindigde de samenwerking met tweedehandsplatform Mädchenflohmarkt, om vervolgens in zee te gaan met een ander tweedehandsplatform: momox fashion. En onrust onder Vinted-gebruikers: vanaf januari 2024 zou het verkoopplatform aan de Belastingdienst door gaan geven hoeveel omzet de verkopers op het platform hebben gemaakt. Het bleek alleen te gelden voor mensen die meer dan 30 producten verhandelen of voor meer dan 2000 euro verkopen. Deze maand zagen ook Google en de Amerikaanse retailer J. Crew het voordeel van AI in en probeerden met hun virtuele etalage én paskamer klanten te overtuigen een aankoop te doen.
De Duitse supermarktketen Aldi zou je niet snel onder de flitsbezorgers scharen, toch zette Aldi Express in juni zijn stappen in de VS en beloofde binnen een half uur te bezorgen. Over bezorging gesproken, pakketbezorger PostNL zag het niet aankomen: het gestorte vakantiegeld zorgde in juni voor meer online bestellingen en daardoor voor vertraging bij het bezorgen en retourneren van pakketjes. En bezorgd waren de analisten van de Amerikaanse zakenbank Citi die maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, het advies gaven om ‘dringend’ op te splitsen. Men verwachtte dat de koers van het marktaandeel een flinke impuls zou krijgen hierdoor.
De eerste tekenen dat het slecht ging met BCC werden zichtbaar. De elektronicaketen was bezig om stevig te saneren in de bedrijfsvoering. Afgelopen maand was een kwart van het personeel op het hoofdkantoor ontslagen en daarnaast wilde de retailer het vloeroppervlak en assortiment in de winkels terugschroeven.
Het shoppingplatform Temu heeft in zeer korte tijd een grote schare fans gekregen. Niet alleen in Nederland was het platform populair, ook de VS leek overstag gegaan te zijn en omarmde de ‘koopjes-app’ vanwege de op hol geslagen inflatie. Iets waar fast-fashionspeler Shein bepaald niet blij mee was en opende eerder al de tegenaanval door Temu voor de Amerikaanse rechter te slepen. In ons land was het HP die 123inkt vanwege een geschil voor de rechter sleepte en zijn gelijk haalde. Zalando ging ook in protest, maar dan tegen het besluit van de Europese Commissie dat het platform als zeer groot werd gezien en daardoor vanaf eind augustus moest voldoen aan meerdere verplichtingen. En regelgeving was ook de reden waarom Frankrijk geen favoriet land meer was voor zowel Flink en Getir. Beide flitsbezorgers ondervonden hinder door het besluit eerder dit jaar dat dark stores als magazijnen gezien moesten worden en daardoor geweerd konden worden uit stadscentra.
Primark lanceerde een vernieuwde website met een nieuw ontwerp, verbeterde navigatie en de mogelijkheid om meteen te zien of een artikel op voorraad is in de winkel. Bestellen via de site zelf was niet mogelijk. Ook bij modeketen Score was online bestellen niet meer mogelijk, aangezien het bedrijf eind juni failliet verklaard werd. Het bedrijf had goede hoop op een doorstart omdat meerdere partijen geïnteresseerd waren in overname.
Juli
Begin juli werd duidelijk dat het nog steeds niet helemaal lekker liep met Getir. Omdat er te weinig kapitaal opgehaald was, zette de flitsbezorger al zijn activiteiten in Spanje stop. Het volledige personeel kwam op straat te staan. Ook Nederland stond, samen met Italië, op de nominatie om verlaten te worden door Getir. Dit bleek echter puur speculatief te zijn volgens een woordvoerder van de bezorgdienst.
Kruidvat gaf aan zijn huidige webshop uit te willen gaan breiden met een marktplaats. Het bedrijf wilde klanten hiermee online een breder scala aan producten aan gaan bieden. Later dit jaar is de marktplaats online gegaan.
Het was een drukke maand wat betreft (mogelijke) faillissementen. Zo bleek de Kinderkleding Groep, bekend van webshops als Happybee en Kinderkleding.nl, door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard te zijn. En ook Nine & Co, het moederbedrijf van onder meer webshop Noppies, is een herstructureringstraject gestart, in de hoop een faillissement te voorkomen. Iets wat het duurzame warenhuis Tomo niet gelukt is. Wegens een gebrek aan financiële middelen was het bedrijf genoodzaakt faillissement aan te vragen. Maar er is één bedrijf dat de gemoederen heel erg hoog hield en dat was e-bike specialist VanMoof. Halverwege juli werd bekend dat het bedrijf uitstel van betaling had aangevraagd. Nog geen week later kwam het bericht dat het doek gevallen was voor het fietsenmerk. Toch was er optimisme over een mogelijke doorstart vanwege diverse gesprekken met serieuze kandidaten.
En ook in juli waren er weer enkele overnames. Modemerk Chasin’, horende bij het failliet verklaarde Score, werd overgenomen door de JOG Group, het moederbedrijf van Garcia en Jeans Centre. De retail, wholesale en webshop van Chasin’ werden voortgezet. De toekomst van de modeketen was nog altijd onzeker en de voorraden werden verkocht aan de MFG Group. Aktiesport en Perry Sport kwamen volledig in handen van JD Sports door de overname van de resterende aandelen, voor de prijs van zo’n half miljard euro. En Bol, toen nog Bol.com, was wat ongeduldig en nam veel eerder dan gepland de rest van de aandelen van bezorgdienst Cycloon over. Reden daarvoor was dat op die manier Cycloon de groei kon versnellen en bol.com een groter deel van de pakketten per fiets kon bezorgen.
Google maakte bekend later dit jaar de stekker uit ‘Buy on Google’ te trekken, de koopknop die in 2015 werd geïntroduceerd. Het bedrijf zou werken aan een nieuwe checkout die sneller, beter en eenvoudiger was. En Lidl verkoos zijn eigen initiatief ‘Verspil Mij Niet’ boven de anti-voedingsverspillingsapp Too Good To Go en beëindigde de samenwerking.
Wederom aandacht voor AI deze maand: Zalando kwam met een tool waarbij klanten (uit de Dach-regio) maatadvies konden krijgen op basis van hun individuele afmetingen. Het platform kon de afmetingen en de juiste pasvorm inschatten op basis van twee foto’s die de klant nam in nauwsluitende kleding.
Augustus
In augustus was het zover: Amazon.nl opende zijn eerste Nederlandse fulfilment center in Almelo, er kunnen zo’n 25.000 pakketten per dag verwerkt worden. Twee weken later meldde het platform dat het 27 van zijn dertig kledingmerken schrapte uit het aanbod. Vermoedelijk was de opruiming niet alleen een bezuinigingsmaatregel, maar ook een poging om een mogelijke antitrustzaak door de Federal Trade Commission af te weren.
Voor modeketen Score bleek deze maand het doek definitief gevallen te zijn, de schuld bleek te hoog te zijn. Wie ook te maken kreeg met verlies, was online supermarkt Picnic. Het bedrijf moest veel investeren in logistiek en uitbreiding en had daarnaast te maken met overcapaciteit. Bij onze oosterburen verliep het ook niet allemaal soepel. De Duitse online super Knuspr is gestopt met bezorgen op zondag in München. Het bedrijf begon daar een maand geleden mee, maar werd teruggefloten door de Duitse overheid. En het Duitse modeplatform Klingel gaf aan begin 2024 definitief te stoppen met de activiteiten.
Oppassen geblazen voor de webshops Femmeboutique.nl en Shop-femmeboutique.nl, volgens het ACM zijn er diverse klachten over deze webshops binnengekomen. Zo zou de webshop regelmatig niet of te laat leveren en was het niet bereikbaar. Ook was de informatie op de site over levering, contactgegevens en bedenktijd onvolledig of onjuist.
En ook deze maand was er veel nieuws over e-bike specialist VanMoof te melden. Zo werd bekend dat het bod dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische steps Micromobility.com op VanMoof deed is afgewezen. Later deed het Turkse mobiliteitsbedrijf BinBin nog een vrijblijvend bod. Ondertussen werd ook duidelijk dat VanMoof ten tijde van zijn faillissement een schuld van 143,8 miljoen euro bleek te hebben. Die schulden stonden open bij financiers, leveranciers en de fiscus. Zowel de Duitse als de Britse tak van VanMoof kwamen in de problemen.
Na de overname in juli liet JD Sports er geen gras over groeien en bouwde de winkels van Perry Sport en Aktiesport snel om naar de nieuwe formule Sprinter. Ook de MediaMarkt was bezig met uitbreiding. Het moederbedrijf, Ceconomy, gaf te kennen dat Nederland als één van de eerste landen op de lijst stond voor een marktplaats. En daarnaast werd het mogelijk om bij de elektronicaketen Fiat auto’s te gaan leasen.
Van alle Chinese webwinkels die in Nederland actief waren, bleek Shein deze zomer de meest populaire te zijn. Ook de populariteit van Temu viel op, terwijl de shop nog niet zo heel lang actief was in Nederland. En er gingen geruchten rond dat The Body Shop in de etalage zou komen te staan. De Braziliaanse eigenaar zou het bedrijf willen verkopen vanwege tegenvallende resultaten.
Deze zomer zat de e-commerce absoluut niet stil, wat betekent dit voor de rest van het jaar? Morgen blikken we terug op die laatste maanden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Twinkle Jaaroverzicht 2023: mei t/m augustus