Twinkle | Digital Commerce

Twinkle jaaroverzicht 2021: oktober, november & december

2021-12-31
1280720
  • [nieuws]
  • 5:52

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en een frisse start na het bizarre retailjaar 2020, toch? De realiteit bleek begin dit jaar echter anders. Nee, we zijn nog niet van de maatregelen rondom corona af. Winkelsluitingen, e-commerce dat maar blijft groeien en webwinkels en vervoerders die moeten opschalen. De crisis vergt veel van ondernemers. Saai is het zeker niet, dat laten we zien in dit jaaroverzicht, verdeeld over vijf dagen. Met vandaag oktober, november en december:

Oktober

Herfstmaand oktober trappen we af met het nieuws dat Coolblue officieel aankondigt naar de Amsterdamse beurs te willen gaan. Daarmee verwacht de webshop 150 miljoen euro aan kapitaal op te halen, dat vooral wordt gebruikt om verdere uitbreiding te realiseren. Krap twee weken daarna wordt bekend dat Coolblue tóch nog even wacht met de beursgang. Volgens oprichter Pieter Zwart zijn investeerders terughoudend bij beursgangen in e-commerce. Ondertussen is het moederbedrijf van Easytoys op overnamepad, de onlangs opgerichte EQOM Group neemt het Duitse erotiekmerk Amorelie over. Eerder liet het bedrijf weten de komende jaren middels overnames te willen groeien naar een speler van wereldformaat. Er worden ook nog andere overnames gedaan deze maand. Zo neemt BCC Aircoshop over, waarmee het aanbod binnenklimaat oplossingen en diensten bij BCC wordt uitgebreid. Online warenhuis V&D lijft webwinkel HomeDeco in, wat het bedrijf verder moet helpen om een jaaromzet van ruim 25 miljoen euro te behalen. Verder wordt online occasionplatform CarNext overgenomen door de Britse Constellation Automotive Group. Naar eigen zeggen ontstaat door de combinatie van beide bedrijven de grootste digitale marktplaats voor gebruikte auto’s, met jaarlijks 2,5 miljoen verkochte auto’s en een handelsvolume van 21 miljard euro. New York Pizza blijft ook op overnamepad, na de overname van Stückwerk een maand eerder, komen daar in oktober nog twee ondernemingen bij; Pizza Planet en Flying Pizza. Op 14 oktober komen we er achter wie er bovenaan de nieuwste Twinkle100 staat. Met een omzet van 3,3 miljard euro is bol.com opnieuw lijstaanvoerder en loopt nog verder uit op de nummers twee en drie, respectievelijk Coolblue en Albert Heijn. Boodschappenbezorger Pieter Pot maakt bekend de uitbreiding naar België nog even uit te stellen om eerst de logistieke problemen in Nederland op te lossen. Enkele weken later komt Pieter Pot terug op dat besluit en lanceert toch in Vlaanderen en Brussel. Verder introduceren twee supermarkten een abonnement voor hun klanten. Jumbo test een bezorgabonnement onder de naam ‘Jumbo Bezorgeloos’, waarbij klanten bezorgkosten afkopen. Albert Heijn gaat voor een premium abonnement, waarbij klanten zowel in de winkel als online profiteren van verschillende voordelen. De flitsbezorgers (e-commercewoord van het jaar?) zitten ook niet stil; Gorillas weet in een investeringsronde bijna 1 miljard dollar aan groeigeld op te halen,  breidt uit met elektrische bakfietsen én zoekt een samenwerking op met Tesco. O ja, en Deliveroo probeert met ‘Hop’ ook de flitsbezorgmarkt te betreden.

November

November is de maand van koopjesfestijn Black Friday en FNV doet dan ook een oproep aan werkgevers en de politiek om het dit jaar over te slaan. De vakbond vindt dat in eerste instantie de grote winkelketens in de winkelstraten én online hun verantwoordelijkheid moeten nemen. H&M geeft gehoor aan de oproep en laat weten in Nederland niet mee te doen aan Black Friday. De fashionretailer zegt deelname niet te kunnen rijmen met zijn ambitie van duurzaam ondernemen. Enkele weken voor het koopjesfeest doet Multiscope onderzoek naar Black Friday en ontdekt dat slechts 16 procent van de Nederlanders van plan is om zich aan de online hysterie te wagen.  Uit cijfers van Klarna blijkt ná Black Friday dat consumenten wel degelijk hebben geprofiteerd van verschillende aanbiedingen. Dit jaar werd er 23 procent meer uitgegeven tijdens Black Friday bij webshops dan vorig jaar. Ook blijken de dagen voorafgaand populair, een aantal webshops smeert de deals namelijk uit over meerdere dagen. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met 48 procent toe. Naast Black Friday, was november ook de maand van verschuivingen aan de top van verschillende bedrijven. Zo vertrekt Audrey van Ham als ceo van Christine le Duc, de reden heeft te maken met de overname van Christine le Duc door de EQOM Group, het bedrijf achter EasyToys. Van Ham zou daar toetreden tot het management, maar ziet daar vanaf. Ook bij BCC treedt de ceo af en Herman Bramer wordt daar tijdelijk opgevolgd door Caspar Klinkhamer. Bij Action wordt een nieuwe directeur benoemd, Hajir Hajji, die 24 jaar geleden als vakkenvuller bij de discounter begon. Zij krijgt de opdracht om de digitale strategie van Action voort te zetten. Ook bij bol.com wordt de eerder aangekondigde verschuiving in de top officieel. Begin november neemt Margaret Versteden het stokje over van Huub Vermeulen. De nieuwe ceo is niet het enige nieuws dat het platform deze maand, er wordt namelijk een beursgang aangekondigd door moederbedrijf Ahold Delhaize. Dit zou in de tweede helft van 2022 moeten gebeuren. Ahold – dat zelf de grootste aandeelhouder blijft – zegt de gewenste beursgang uitgebreid en grondig te hebben geëvalueerd. Met een beursgang kunnen de kansen voor en het groeipotentieel van bol.com worden benut, zo klinkt het. Ondertussen zet een ander dochterbedrijf van Ahold een drietal nieuwe stappen in e-commerce. Albert Heijn opent een nieuwe Home Shop Center, breidt AH Compact uit in het zuiden van het land én vergroot het bezorggebied in België.

December

In ons jaaroverzicht van juni gaven we het al aan; het belooft het jaar van de flitsbezorger te worden. Ook deze maand weer nieuws vanuit deze hoek. Flink laat begin december weten als eerste flitsbezorger – naast een app – nu ook een webshop te hebben. Hierdoor zijn klanten niet meer afhankelijk van de app om boodschappen te bestellen. Volgens Flink is de webshop erbij gekomen omdat het bedrijf toegankelijk wil zijn voor iedereen. Krap vier dagen later brengt dezelfde flitsbezorger het nieuws naar buiten dat ze in een serie B-ronde 750 miljoen dollar (omgerekend 664 miljoen euro) aan extra financiering hebben binnengehaald. Met het geld wil Flink zijn positie in Europa uitbouwen. Nog een financieringsnieuwtje; online supermarkt Pieter Pot haalt in een investeringsronde 9 miljoen euro op, waarmee het bedrijf wil uitbreiden naar nieuwe West-Europese landen. Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com kondigt twee samenwerkingen aan in Groot-Brittanië, waarmee het zich verder in de boodschappenbezorging stort. De eerste samenwerking werd gesloten met de Britse supermarkt Asda en enkele dagen later kondigt de maaltijdbezorger een samenwerking aan met supermarktketen One Stop. Eerder werd door Just Eat Takeaway ook al een test gedaan in Duitsland met boodschappenbezorging. Wellicht opmerkelijk, gezien uit onderzoek van NielsenIQ blijkt dat Duitsers niet graag online boodschappen doen. Medio december gaat er in Nederland ook weer een nieuwe strenge lockdown in, waarbij onder andere alle niet-essentiële winkels (weer) de deuren moeten sluiten. Branchevereniging INretail noemt het ongekend dat meteen voor deze harde maatregelen is gekozen en niet voor intelligentere maatregelen, zoals minder mensen tegelijk in de winkel of kopen op afspraak. Winkels mogen nog wel open blijven voor click and collect maar volgens de branchevereniging is dat geen echt alternatief. ‘Toen leverde het voor de winkels die het aanboden nog geen 10 procent van de omzet op ten opzichte van normaal.’ De lockdown is ook meteen voelbaar bij pakketdiensten, waarbij de levertijden toenemen met 40 tot 50 procent, zo blijkt uit analyse van Wuundr. PostNL laat dan ook weten de komende weken de extra bezorgcapaciteit te blijven inzetten. De post- en pakketbezorger schroeft tijdens de drukste periode van het jaar de capaciteit al op, en doet dat vanwege de harde lockdown nu tot half januari. Ander nieuws in december om het jaaroverzicht mee af te sluiten: Rituals bezorgt vanuit dark stores, bol.com neemt fietskoeriersbedrijf Cycloon over en de verkoop van de Bijenkorf is nu definitief