Nederland staat – evenals Italië – als eerste op de roadmap voor MediaMarkt om live te gaan met de marktplaats.
Die marktplaats werd eerder in Duitsland, Oostenrijk en Spanje gestart en moederbedrijf Ceconomy ziet daar nu de eerste veelbelovende resultaten van. Volgens Ceconomy is de marktplaats een ‘belangrijke bron van inkomsten, dat geen interne voorraad vereist en dus de gerelateerde kosten vermijdt.’ In het derde kwartaal van Ceconomy’s boekjaar behaalde de marketplatce een omzetgroei van 121 procent.
Reden genoeg voor Ceconomy om uit te breiden met de marktplaats. Nederland staat zoals gezegd op de agenda. Al jaren wordt gesproken over een marktplaats voor de Nederlandse markt. Zo liet digital director Shariar Khalili eerder in een interview met Twinkle weten: ‘We kunnen bijvoorbeeld het longtail assortiment van een supplier via de marketplace aanbieden, om op die manier nog meer klanten te kunnen bedienen. Neem een bepaald merk tv’s: wij kiezen ervoor om een bepaald deel van het assortiment zelf aan te bieden. Maar uitschieters aan de bovenkant - je hebt tv’s van 30.000 euro - die kunnen de fabrikanten zelf aanbieden via de marketplace. Zelf voorraadhoudend zijn is een kostbare operatie.’
Een exacte tijdstip voor lancering geeft Ceconomy niet voor de marktplaats in Nederland. Wel laat het bedrijf weten dat in de markten waar de marktplaats al aanwezig is, het aanbod daar aanzienlijk groeit. Zo had het bedrijf in juli 2023 al zo’n 1.060 wederverkopers met een aanbod van in totaal 1,2 miljoen producten.
Kostbare excercitie? Media Marlt betaald leveranciers pas met 120 dagen. Voorraad kost heb dus helemaal niks, levert juist geld op.
Stond in 2021 al op de roadmap voor het jaar 2022. Benieuwd wanneer we het gaan zien.