Twinkle | Digital Commerce

Weer veel klachten over Bakker.com: webshop belooft beterschap

2023-05-15
1000562
  • [nieuws]
  • 2:15

Sinds enkele maanden stromen de reviewsites vol met klachten over plantenwebshop Bakker.com. Ook de redactie Twinkle ontving meerdere klachten. Planten zouden niet geleverd worden en de klantenservice niet bereikbaar zijn. Gezien de slechte track record van de webshop besloten we navraag te doen. Want Bakker.com zal toch niet 3 keer in ruim 5 jaar tijd failliet gaan? Het nieuwe moederbedrijf Willemse reageert en belooft beterschap.

Op het klachtenkompas van de Consumentenbond en reviewsites als Trustpilot kwamen sinds april ineens opvallend veel negatieve reviews binnen over Bakker.com. Veelvoorkomende klachten zijn vooral dat bestellingen niet worden geleverd en er niet wordt gereageerd op annuleringen en vragen. Normaal al kwalijk uiteraard, maar in het geval van Bakker.com des te opmerkelijker: de webshop ging in februari 2018 voor het eerst failliet, de laatste jaren daarvoor verkeerde het bedrijf in een e-commerce transitie, maar positieve resultaten werden niet behaald. Wat resulteerde in het faillissement. Het bedrijf werd al snel overgenomen en wisselde sindsdien ook nog van eigenaar, maar ging in 2022 alweer failliet, naar eigen zeggen door een aanhoudend en fors omzetverlies als gevolg van de opheffing van de coronamaatregelen.

Logistiek incident

Vervolgens werd Bakker.com overgenomen door de Franse branchegenoot Willemse. Die zegt Bakker.com van de grond af te hebben moeten opbouwen, met de nodige uitdagingen tot gevolg. Volgens een woordvoerder van het bedrijf had Bakker.com onlangs te maken met een ‘logistiek incident’ waardoor bestellingen niet of te laat werden bezorgd. ‘Sinds het begin van het jaar beantwoorden we wekelijks 1.500 Bakker-klanten persoonlijk. Door het logistieke incident is het aantal ontvangen e-mails de afgelopen drie weken echter verdubbeld’, aldus Willemse. Volgens het bedrijf zijn er stappen ondernomen om klanten sneller te leveren en vertraging te verminderen. De verzendcapaciteit zou inmiddels al zijn verhoogd.’

Over de toekomst van Bakker.com onder Willemse wil het bedrijf ook nog wat kwijt. Na het voorjaar maakt Willemse de balans op van een jaar overname en doorstart. ‘Ongetwijfeld zal hierdoor het een en ander veranderen en worden er mogelijk strategische beslissingen genomen.’

Twinkle nam de proef op de som en bestelde een leuke Sanseveria bij Bakker.com. Ook om de redactie wat op te leuken. Daarnaast heeft onze Dracaena Reflexa dan een tafelgenoot. Levertijd tussen 2 en 5 mei. Volg hier onze bestelling.

Update 9-5
Nadat we een bericht naar Bakker.com hebben gestuurd om te vragen waar onze Sanseveria blijft, antwoordt 'Lisa van Bakker.com': 'Volgens de verificatie wordt uw bestelling al voorbereid op ons fabrieksplatform en zal binnenkort worden verzonden.'

Update 12-5
De sanseveria is gearriveerd, 7 tot 10 dagen later dan aangegeven. De plant heeft de reis uit het Franse Neuville en Ferrain (nabij Rijsel) overleefd.