Online supermarkt Picnic heeft in het afgelopen jaar het verlies zien toenemen van 114,7 naar 208,7 miljoen euro. Het bedrijf moest veel investeren in logistiek en uitbreiding. Ook had het bedrijf te maken met overcapaciteit.
Dat blijkt uit het gedeponeerde jaarverslag, waarover het FD publiceert. De omzet steeg wel, met 27,7 procent, naar 918,3 miljoen euro. Medeoprichter Michiel Muller laat aan het FD weten dat Picnic het afgelopen jaar veel moest investeren. Bijvoorbeeld in het gerobotiseerde dc in Utrecht, de bouw van meer hubs, en uitbreiding van het hoofdkantoor.
Daarnaast was er dus sprake van overcapaciteit, als gevolg van de coronacrisis. Zo legt Muller uit: ‘Tijdens de pandemie hebben we als een raket uitgebreid om de vraag een beetje bij te kunnen benen. Toen covid voorbij was, ging de vraag met zo’n 20 procent naar beneden. Toen hadden we capaciteit over, en moest de vraag weer aantrekken.’
Ondertussen blijft Picnic verder opschalen. Zo worden er nieuwe gerobotiseerde distributiecentra bijgebouwd en breidt het bedrijf nog steeds fors uit met name in Duitsland en Frankrijk.
Naar hele online foodmarkt kijkend, ontkom ik niet aan de indruk dat -los van alle investeringen - meer omzet ook meer verlies betekent. Elke (nieuwe) klant kost per saldo nog steeds meer dan dat ie oplevert. Eindeloos opschalen helpt dan niet. Tenzij je een miljoen klanten wilt hebben om onder de streep net zo veel over te houden als 1 stenen supermarkt.
Acht, weer even bij Bill Gates aankloppen zou ik zeggen... Ik boycot ze sowieso.
Een omzet van 918 miljoen in een markt van ruim 45 miljard is het marktaandeel nog bescheiden. Room for improvement dus. Kosten voor arbeid zullen de klassieke Supers zwaar op de maag komen te liggen. Dan kan Picnic haar logistieke automatisering verzilveren. Als die trend zichtbaar wordt zal de waarde van het bedrijf snel stijgen.