Twinkle | Digital Commerce

Picnic’s investeringen zorgen voor fors meer verlies

2023-08-02
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Online supermarkt Picnic heeft in het afgelopen jaar het verlies zien toenemen van 114,7 naar 208,7 miljoen euro. Het bedrijf moest veel investeren in logistiek en uitbreiding. Ook had het bedrijf te maken met overcapaciteit.

Dat blijkt uit het gedeponeerde jaarverslag, waarover het FD publiceert. De omzet steeg wel, met 27,7 procent, naar 918,3 miljoen euro. Medeoprichter Michiel Muller laat aan het FD weten dat Picnic het afgelopen jaar veel moest investeren. Bijvoorbeeld in het gerobotiseerde dc in Utrecht, de bouw van meer hubs, en uitbreiding van het hoofdkantoor.

Daarnaast was er dus sprake van overcapaciteit, als gevolg van de coronacrisis. Zo legt Muller uit: ‘Tijdens de pandemie hebben we als een raket uitgebreid om de vraag een beetje bij te kunnen benen. Toen covid voorbij was, ging de vraag met zo’n 20 procent naar beneden. Toen hadden we capaciteit over, en moest de vraag weer aantrekken.’

Ondertussen blijft Picnic verder opschalen. Zo worden er nieuwe gerobotiseerde distributiecentra bijgebouwd en breidt het bedrijf nog steeds fors uit met name in Duitsland en Frankrijk.