Twinkle | Digital Commerce

Achter het nieuws: de beste achtergrondverhalen van 2023

2023-12-19
1000562
  • [achtergrond]
  • 3:06

Er zijn dit jaar weer genoeg nieuwsonderwerpen aan bod gekomen: de komst van AI, ontwikkelingen in last mile-bezorging, faillissementen, overnames. Noem maar op. Bij Twinkle zijn wij ook altijd benieuwd naar de mening van de sector óver die onderwerpen. Daarom dit jaar: een overzicht van de achtergrondverhalen en kwesties die je niet mag missen.

Hoe hoog wordt de retail media-golf?

E-commerce is here to stay. Die conclusie kunnen we na enkele decennia wel trekken. Webshops en platforms nemen een steeds groter deel van de retailtaart op zich en consumenten weten niet beter dan dat er naast de fysieke winkelstraat ook de nodige platforms zijn waar ze naartoe kunnen. Die status zorgt ook voor nieuwe kansen, zoals op het vlak van advertising. Sinds enkele jaren merken webwinkeliers een toegenomen interesse in advertising op hun platforms. Wachten hen gouden bergen?
Lees dit artikel

Achteraf betalen aan banden

Achteraf betalen heeft als betaalmiddel de afgelopen jaren aan terrein gewonnen. Die populariteit komt echter ook met een schaduwzijde: uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de consumenten tot 65 jaar te maken krijgt met kosten voor te late betaling. Daarnaast komen relatief veel jonge gebruikers bij incassobureaus terecht. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) roept op tot verandering en bescherming van de consument.
Lees dit artikel

Is de toekomst van de supermarkt kassaloos?

De techniek staat niet stil. AI, machine learning, zelfs dit artikel zou inmiddels geautomatiseerd geschreven kunnen zijn – maar dat is niet zo. Ook retailers zien de ontwikkelingen en proberen ze te implementeren in hun concepten. Neem bijvoorbeeld supermarkten, die steeds vaker techniek inzetten om de traditionele kassière te vervangen. Is kassaloos het toverwoord voor de supermarkt van de toekomst?
Lees dit artikel

De vermarktplaatsing van internet

Steeds meer bedrijven bouwen hun webshop om tot een eigen niche-platform, of het nou gaat om biertjes of boodschappen of bouwmaterialen. Het marktplaatsmodel is in korte tijd verworden tot de heilige graal van online retail. Maar is er ruimte voor al die marktplaatsen?
Lees dit artikel

Kan de sector de groene bezorgbelofte dragen?

Ronkende bestelbusjes, dampende uitlaten en dat in een steeds grotere hoeveelheid. De groei van online shoppen heeft een keerzijde en die werd de afgelopen jaren steeds meer zichtbaar. Inmiddels zijn veel webwinkeliers en vervoerders overstag gegaan en wordt er fors geïnvesteerd in een duurzame last mile. Zijn de duurzame ambities haalbaar, of wordt de sector ingehaald door naderende regelgeving?
Lees dit artikel

Is het tijdperk van gratis verzenden voorbij?

Gratis verzending was de afgelopen jaren de norm bij veel Nederlandse webshops. Sinds kort lijkt er sprake te zijn van een trendbreuk. ‘Het tijdperk van gratis verzenden en retourneren is voorbij’, kopte het FD begin dit jaar. Aanleiding voor het stuk was dat meerdere bedrijven onlangs zijn begonnen met de invoering van verzendkosten, waarvan de meest opvallende Zalando. Dat bedrijf voerde hier onlangs € 2,95 verzendkosten in voor bestellingen onder de € 19,90. Maar herkennen webwinkels zich in deze stelling?
Lees dit artikel

AI als tekstschrijver: ja/nee

Kunstmatige intelligentie (AI) kan handig zijn als je veel productteksten moet schrijven. Maar kun je er blindelings op vertrouwen? En betekent dit het einde voor tekstschrijvers, of creëert AI een heel nieuwe functie binnen e-commerce? Er is namelijk nog veel onbekend over de werking, de vraagstelling luistert heel nauw en controle achteraf is absoluut nodig. We inventariseerden of en hoe webshops AI gebruiken.
Lees dit artikel

Uit de mode? Productreviews

Op de site van fashionretailer Zalando zijn momenteel geen productreviews meer te vinden. Volgens het platform zelf is dat omdat slechts 3 procent van de klanten een review achterliet, waarbij een groot deel van het assortiment niet eens een review had. Hechten consumenten geen waarde meer aan de mening van anderen of zijn er (inmiddels) andere methodes voor? We vroegen enkele webwinkeliers of productreviews echt uit de mode zijn.
Lees dit artikel