Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2022 Q2 - Lente

2022-12-23
1000562
  • [nieuws]
  • 6:31

Na enkele bewogen coronajaren was 2022 het jaar van uithijgen en doorgaan. Althans dat dachten we. Totdat de oorlog in Oekraïne uitbrak en we hier te maken kregen met torenhoge inflaties, een historisch laag consumentenvertrouwen en flink stijgende energieprijzen. Voor e-commerce brengt dat ook veel onzekerheid met zich mee. Wat betekenen de prijsstijgingen voor de positie van webwinkels? Hoe reageren investeerders? En wat blijft over van de coronapiek? Je leest het in ons jaaroverzicht.

April

Nadat de nodige 1-april grappen over ons zijn uitgestort, barst het nieuws deze maand goed los. Albert Heijn ziet zijn filialen meer als een hub voor boodschappen- én pakketbezorging. De supermarktketen maakt bekend in 700 winkels pakketkluizen te gaan plaatsen, in samenwerking met bol.com en Budbee. Ook kan het bedrijf niet achterblijven bij Jumbo, dat met Gorillas aan flitsbezorging is gaan doen. Albert Heijn wil boodschappen in 30 minuten gaan bezorgen vanuit de winkel en tuigt daarvoor een samenwerking op met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl. Even later kondigt ook Spar aan met deze partijen te gaan samenwerken. Waar deze van oudsher maaltijdbezorgers in de boodschappen stappen, krijgen flitsbezorgers met eigen darkstores het steeds lastiger. Eerder dit jaar gaf de gemeente Amsterdam aan geen nieuwe darkstores toe te staan, nu krijgen Gorillas, Getir en Zapp ook te horen dat zij enkele bestaande vestigingen moeten sluiten. Volgens de gemeente zijn deze vestigingen in strijd met het bestemmingsplan en zorgen ze voor overlast in de buurt.

PostNL voert een aantal wijzigingen door. Met de overname van het klantportfolio van Installatie Helden, specialist in de installatie van witgoed, breidt het bedrijf zijn ‘over de drempel’-service uit. Tegelijkertijd stopt ’s lands grootste pakketbezorger met het foodnetwerk, met als reden dat bedrijven die bezorging steeds vaker zelf optuigen. Maar het meest is er te doen om het verdwijnen van het ‘gemist’ briefje, wanneer de pakketbezorger voor een dichte deur staat. Dat communiceert het bedrijf voortaan via e-mail en app.

Deze maand zien we ook een push naar offline vanuit echte onlinespelers. De Chinese fastfashion-gigant Shein richt voor het eerst een fysieke winkel in. In samenwerking met Klarna betreedt het drie dagen lang een pop-up store in Londen. In de winkel wordt de nieuwe lentecollectie getoond en kunnen bezoekers o.a. lezingen, yogasessies en kalligrafieles volgen. Het blijkt de eerste in een reeks pop-ups dit jaar voor het bedrijf. Fietsvoordeelshop opent fysieke winkels in België. En ook Meta komt met een fysieke winkel in Californië, waar het de eigen VR- en AR-producten toont. Zelfs Pakketbezorger DPD komt met een fysieke vestiging, in Berlijn. En nee, het is geen ouderwets postkantoor, maar een plek die is ingericht voor online shoppers. Klanten kunnen hun online bestellingen laten bezorgen op de locatie, daar ‘in een ontspannen sfeer’ bijvoorbeeld kleding passen of producten uitproberen en deze indien gewenst direct retourneren.

Waar Meta de metaverse naar de fysieke wereld haalt, gaat About You de andere kant op. Het modeplatform start met de verkoop van digitale mode. Coolblue investeert in de eigen pakketbezorging met de overname van het Delftse softwarebedrijf Plotwise. Webshop voor spirituele artikelen Spiru trekt Gadero-oprichter Henk Jan Bijmolt aan als investeerder. Just Eat Takeaway overweegt om het onlangs aangekochte Grubhub alweer van de hand te doen, door tegenvallende resultaten. En pakketbezorger Instabox haalt 190 miljoen dollar op om te groeien in Europa. Spoiler alert: dat loopt niet overal goed af.

Mei

Deze maand wordt het nieuws gedomineerd door de strijd die steden voeren tegen flitsbezorgers. De gemeente Amsterdam presenteert een plan waarbij flitsbezorgers geen dc’s meer mogen plaatsen in woonwijken. De Nederlandse Arbeidsinspectie komt met een rapport waaruit blijkt dat flitsbezorgers regelmatig wetten en regels overtreden op het gebied van arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. De flitsbezorgers zelf zitten niet stil en komen gezamenlijk met een charmeoffensief: een gedragscode. Voortaan zullen zij de locaties van darkstore ‘met zorg uitkiezen’ en mag er geen overlast meer zijn voor omwonenden. Getir en Flink fleuren hun darkstores op met kunst en een ontwerpwedstrijd. Niet alleen hebben flitsbezorgers tegenslagen te verwerken op het gebied van regelgeving en tegenwerking vanuit de gemeenten, ook financieel wordt op de rem getrapt. Na de bliksemsnelle expansie van deze bedrijven, wordt er nu met bijna net zoveel enthousiasme bezuinigd. Getir ontslaat wereldwijd 14 procent van zijn medewerkers, Zapp 10 procent. Gorillas trekt zich terug uit Italië, Spanje, Denemarken en België. Flink blijft daarentegen juist spenderen en neemt het Franse Cajoo over. Intussen wordt het flitsmodel nog altijd meer omarmd door traditionelere retailers: Gall & Gall start een pilot voor zijn eigen ‘Express’ service waarmee het drank binnen het uur aan huis bezorgt, direct vanuit de winkel.

Ook Ikea gaat direct vanuit de winkel bezorgen. Het bedrijf kondigt een investering aan van 3 miljard euro om zijn winkels om te bouwen tot distributiecentra voor online orders. Ochama en Blokker bundelen de krachten, waarbij diverse Blokkervestigingen een afhaalpunt worden van JD.com’s pick-up concept. Zara berekent in steeds meer landen kosten voor het retourneren van producten. Ander nieuws op retourgebied is het Retourvignet, waarmee een aantal webwinkels start. Zij bevestigen speciaal ontwikkelde stickers op producten of maken labels aan producten, waardoor het lastiger wordt om die na het dragen/gebruiken weer terug te sturen.

In mei leggen de vogels een ei; een aantal webshops kondigt uitbreidingen aan, waaronder My Jewellery dat fysieke winkels opent in België. CameraNU.nl neemt winkels in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen over van Calumet – dat net als CameraNU onderdeel uitmaakt van European Imaging Group. Daarmee is ook de eerste stap over de grens naar België gezet. Douglas lanceert een webshop in Denemarken en vidaXL start in de Verenigde Arabische Emiraten. Steeds vaker sijpelt er ook minder vrolijk stemmend nieuws de redactie inbox binnen. Pakketdienst Parcls, dat twee maanden terug nog een vestiging in Rotterdam in gebruik nam en de wens uitsprak om 100 vestigingen in Nederland te openen, wordt failliet verklaard. Ook valt het doek voor Bakker.com en Drogisterij.net. Just Eat Takeaway trekt zich terug uit Roemenië.

Deze maand vinden enkele wijzigingen plaats in Europese Omnibus wetgeving. Hierin worden onder andere neppe reviews aangepakt. Ook zijn er nieuwe regels over van-voorprijzen. Webshops moeten als van-prijs de laagste prijs vermelden die ze in de afgelopen 30 dagen hebben gevoerd.

Juni

De junimaand gaat feestelijk van start: tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Shopping Awards, dit jaar eenmalig in juni in plaats van in maart, worden weer vele Vakprijzen en Publieksprijzen uitgereikt. Kaartje2go gaat met de hoofdprijs naar huis en mag zich DHL Beste Webwinkel van 2022 noemen.

Online supermarkt Crisp spreekt het eerder opgehaalde groeigeld aan om uit te breiden naar België. Vanuit Bornem, vlakbij Antwerpen, zegt het bedrijf een van de dichtstbevolkte regio’s van Europa te kunnen bedienen. Bax Music opent een tweede winkel in België, en ook Pieter Pot breidt uit in België – ditmaal in het Franstalige gebied. Shoeby wendt de blik op een andere grens, naar Duitsland, en ook JohnBeerens.com zegt stappen te zetten richting Duitsland en Frankrijk. Snowcountry opent webshops in Italië, Spanje, Polen en Tsjechië. Omoda breidt juist uit in de diepte, door ook kinderkleding aan te bieden.

Aan de bezorgzijde van e-commerce is nieuws te melden bij Trunkrs, dat 15 miljoen euro groeigeld ophaalt om recent verworven marktpositie in de Benelux te behouden en te vergroten. Instabox mag 550 pakketkluizen gaan plaatsen bij vestigingen van Plus. Blokker breidt zijn eigen bezorgdienst Blokker Express uit met elektrische driewielers waarmee het direct vanuit de winkel bezorgt. In Amsterdam schaalt Local Heroes op om het grootste deel van de stad te bedienen. Amazon zet overigens ook in op lokale helden; het platform start een speciale pagina waar Nederlandse mkb’ers worden uitgelicht.

IJzerwarenwebshop Wovar ziet zijn hoofdkantoor in vlammen opgaan – een groot deel van de opslag wordt verwoest. In een week tijd weet het bedrijf het voor elkaar te krijgen om weer open te kunnen, vanuit een andere locatie. Het eind mei failliet verklaarde Bakker.com gaat door onder de vleugels van branchegenoot Willemse France. Die wordt daarmee naar eigen zeggen de grootste online plantenverkoper van Europa. De rechter spreekt deze maand ook het faillissement uit voor woonmerk Riverdale. Webwinkelbedrijf TOM heeft het niet voor elkaar gekregen om tot een overeenkomst te komen met zijn schuldeisers en vraagt bij de rechter om uitstel.

Het maandoverzicht is niet compleet zonder de verwikkelingen van flitsbezorgers, en ook die maken deze maand weer het een en ander mee. Gorillas blijkt na eerder te ontkennen tóch te vertrekken uit België en verkoopt een deel van de tak aan eFarmz. Zapp maakt intern bekend dat het uit Nederland vertrekt en zet alle medewerkers op straat. Doordat steeds meer gemeenten darkstores uit de woonwijken weren, zegt het bedrijf zijn operatie niet langer levensvatbaar te kunnen houden.

En daarmee is de zomer van ’22 begonnen.