Nederlandse mkb’ers krijgen op Amazon.nl een speciale webshop waar hun producten in de schijnwerpers worden gezet.
Amazon wil meer focus leggen op de Nederlandse bedrijven en merken die via Amazon.nl hun producten verkopen. Volgens de retailer worden meer dan de helft van de producten die op het platform gekocht worden, aangeboden door externe verkopers, waaronder veel MKB’ers. ‘Het succes van Amazon hangt mede af van het succes van deze ondernemers, daarom innoveert Amazon voortdurend zodat zij hun bedrijf verder kunnen laten groeien,’ aldus Amazon in een persbericht.
In de speciale winkel worden zo’n 125 Nederlandse ondernemers in de spotlight gezet, gezamenlijk bieden zij ruim 65.000 producten aan. Een deel van de producten wordt ook in Nederland geproduceerd.
Amazon leert zo de prijzen en wat de vraag is voor bepaalde producten. Binnen afzienbare tijd begint Amazon met goedkopere geïnporteerde concurrerende producten onder eigen naam, en het Nederlandse bedrijf wordt kapotgeconcurreerd door wat hij veronderstelt een partner is. Bedrijf trekt zich terug van Amazon en een nieuw bedrijf/partner neemt zijn plaats. Partneren met Amazon is zelfmoord voor je bedrijf.
Wat je zegt over Amazon is waar. Dit doet Bol.com al jaren. Leren van je externe verkopers en binnen no time liggen alle hardlopers op voorraad in het inmiddels twee keer zo grote warehouse in Waalwijk. Grotere partners worden de nek omgedraaid en vertrekken. Verder vervuilen ze hun platform met tienduizenden kleine opportunistische verkopertjes die komen en gaan.
Afgezien van het feit dat het inderdaad zelfmoord is hou je er ook nog geen cent aan over.