Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn blaast snelle boodschappenbezorging nieuw leven in

2022-04-12
1000562
  • 2:00

Nu snelle bezorging in opkomst is, en ook concurrent Jumbo samen met Gorillas aan flitsbezorging doet, kon Albert Heijn natuurlijk niet achterblijven. De Zaanse super gaat boodschappen binnen 30 minuten bezorgen, samen met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl.

Het gaat om een uitbreiding van een bestaande samenwerking, die vooral van toepassing was op de AH to go winkels van de supermarkt. Nu wordt dit dus uitgebreid naar de reguliere winkels van Albert Heijn. Om te beginnen naar twee filialen in Amsterdam. Volgens het bedrijf vormt het sterke winkelnetwerk de basis voor de bezorging. Deze zijn immers al strategisch geplaatst, waardoor fietsbezorgers in drukke binnensteden veel klanten binnen korte tijd kunnen bereiken.

Rappie

Daarbij kiest de super dus voor een uitbreiding van bestaande samenwerkingen. Vijf jaar geleden - in 2017 - tuigde het bedrijf ook al een snelle bezorgdienst op, genaamd ‘Rappie’, samen met het inmiddels failliete SuperBuddy. Daarbij werden boodschappen binnen twee uur bezorgd. Maar amper een jaar later werd alweer besloten de stekker uit die dienst te trekken. Desondanks gaf Albert Heijn aan veel kansen in instant delivery te zien.

En dat bleek wel in 2019, toen de supermarkt – eveneens samen met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl – besloot versbereide maaltijden binnen het halfuur te bezorgen in Amsterdam. Inmiddels is die dienst, genaamd ‘Allerhande kookt’, opgedeeld. Zo liet Albert Heijn eind vorig jaar weten aan Distrifood. Waar de maaltijden eerst in een zogeheten ‘dark kitchen’ werden bereid en bezorgd, gebeurt dat nu in de winkel zelf.

Uitkomst  

Albert Heijn ziet dus meer brood in het snel bezorgen van boodschappen. De nieuwe dienst biedt vooral uitkomst voor consumenten die geen tijd meer hebben om naar de supermarkt te gaan, maar zo toch een vers gemaakte maaltijd op tafel kunnen krijgen. ‘We willen beter eten voor iedereen op elk moment bereikbaar maken’, legt ceo Marit van Egmond uit. ‘Daarbij willen we graag een verser, gevarieerder en gezonder assortiment aanbieden zoals verspakketten en pureersoepen.’ Voor nu bestaat het beschikbare assortiment uit ruim 1.200 producten.

Het zijn sowieso drukke weken bij de Zaanse grootgrutter. Zo werd vorige week nog een nieuwe service aangekondigd waarbij klanten verpakkingsvrij boodschappen kunnen doen. Ook werd onlangs bekend dat het bedrijf samen met bol.com en Budbee pakketkluizen uitrolt in 700 filialen, timmert het bedrijf nog steeds online aan de weg in België, en breidt het continu zijn capaciteit uit middels nieuwe Home Shop Centers en de groei van AH Compact.