Twinkle | Digital Commerce

Pilot Retourvignet gestart

2022-05-30
1120630
  • [nieuws]
  • 1:17

Verschillende leden van Thuiswinkel.org zijn deze maand met een pilot gestart om misbruik van het herroepingsrecht tegen te gaan. De webwinkels bevestigen speciaal ontwikkelde stickers op producten of maken labels aan producten vast, waardoor het kopen-dragen/gebruiken-terugsturen niet meer mogelijk wordt.

Het initiatief van het retourvignet komt vanuit de sector om het misbruik tegen te gaan en wordt mede mogelijk gemaakt door Thuiswinkel.org. “Als de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering. Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen”, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

“Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren, is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector. Dit vignet gaat helpen in het terugdringen van deze koopgewoonte. De pilot sluit naadloos aan bij de diverse activiteiten die Thuiswinkel.org onderneemt om haar leden verder te helpen en om de hoeveelheid retouren te verminderen en de waarde van de retouren zo hoog mogelijk te houden. We zien veel mogelijkheden in deze samenwerking”, besluit Ten Ham.

Waardevermindering doorberekend

“Het retourvignet bestaat uit een serie producten, zoals een gepatenteerde sticker dat verandert als het van een product afgetrokken wordt en een tag met label in verschillende groottes dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Een normaal label of kaartje kun je soms verstoppen of er opnieuw aanhangen. Deze producten laten heel duidelijk zien dat ze verwijderd zijn geweest”, legt Hilko Hooijer van Retourvignet® uit. “Retourneren kan dan nog steeds binnen de herroepingstermijn, maar er wordt dan wel waardevermindering in rekening gebracht bij de consument.”