Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2022 Q1 - Winter

2022-12-28
1000562
  • [nieuws]
  • 5:33

Na enkele bewogen coronajaren was 2022 het jaar van uithijgen en doorgaan. Althans dat dachten we. Totdat de oorlog in Oekraïne uitbrak en we hier te maken kregen met torenhoge inflaties, een historisch laag consumentenvertrouwen en flink stijgende energieprijzen. Voor e-commerce brengt dat ook veel onzekerheid met zich mee. Wat betekenen de prijsstijgingen voor de positie van webwinkels? Hoe reageren investeerders? En wat blijft over van de coronapiek? Je leest het in ons jaaroverzicht. Met vandaag het eerste kwartaal, van januari tot en met maart.

Januari

Het jaar 2022 begon vergelijkbaar met het jaar ervoor: nog steeds golden er coronamaatregelen, al leek het einde van de pandemie wel in zicht te komen. Waar eind 2021 fysieke winkels weer op slot gingen (19 december 2021), mochten winkeliers in januari 2022 hun deuren weer openen. Wel waren er nog beperkingen voor het maximaal aantal bezoekers per vierkante meter. Binnen e-commerce was deze maand kenmerkend voor verschillende verschuivingen in topfuncties. Zo benoemde fashionretailer Omoda Jan Baan tot nieuwe ceo, eerder was hij al coo bij het Zeeuwse bedrijf. Bij Alibaba werd Roland Palmer benoemd tot general manager van het bedrijf in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Nordics. Er kwam met Niek Veendrick ook een nieuwe ceo aan het roer bij Stoov, de Nederlandse maker en bedenker van duurzame warmtekussens.

In de wereld van flitsbezorgers gebeurde enkele opmerkelijke dingen. Zo kondigde Jumbo een samenwerking aan met Gorillas, die op zijn beurt een overname van de Franse flitsbezorger Frichti aankondigde. En hoewel flitsbezorgers in populariteit leken te stijgen sinds flitsjaar 2021(onderzoeksbureau Kantar schatte dat Nederlanders circa 40 miljoen euro per maand uitgaven aan flitsbezorgers), begonnen in januari de eerste echte haarscheuren zich te vertonen. In Amsterdam stemde de gemeenteraad in met een voorstel van het College van B en W om per direct de komst van nieuwe dark stores te bevriezen. De gemeenteraad kwam tot dat besluit omdat de stad de controle dreigde te verliezen door de wildgroei van dark stores van flitsbezorgers. Het verbod werd voor minimaal een jaar afgekondigd.

Om de maand januari af te sluiten, nog enkele overnames en fusies die het vermelden waard zijn: Delivery Hero werd eigenaar van Glovo én verkocht zijn aandeel in Rappi. In de fotobranche fuseerde Albelli met Photobox en werd CameraNU.nl overgenomen door de European Imaging Group. Drogist.nl nam vier webshops over van Vetex, waaronder Sloggies.nl. En Instabox ging voor het Noorse Porterbuddy.

Februari

Februari was de maand van het einde van coronamaatregelen en de inval van Rusland in Oekraïne. Vooral die laatste gebeurtenis had veel gevolgen voor de hele wereld, en dus ook voor Nederland. Het consumentenvertrouwen zakte in een dieptepunt, de energieprijzen en de inflatie rezen de pan uit en ook voor e-commerce bracht het onzekerheid. Die gevolgen waren echter in februari nog niet zo zichtbaar, dus we duiken voor dit overzicht weer de e-commercenieuwtjes in.

We pakken het op bij de flitsbezorgersoap, die ook deze maand weer voor genoeg commotie zorgde. Na Amsterdam kwam begin februari ook Rotterdam met een vestigingsverbod voor dark stores van flitsbezorgers. De stad wilde meer grip krijgen op de vestigingslocaties en stelde daarom een verbod in van maximaal een jaar. Naast Amsterdam en Rotterdam, wilden ook Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen treffen om flitsbezorgers in de steden te reguleren. In Gouda stapte flitsbezorger Flink eind februari naar de rechter omdat het in die stad geen dark stores meer mocht openen. Ondertussen nam het gebruik van flitsbezorgdiensten wel toe: van 1,4 procent in augustus 2021 naar 2,8 procent in februari 2022.

Webshop Superwinkel voerde in februari een naamswijziging door en koos voor de naam Deloox. Volgens het bedrijf past die naam beter bij de luxe parfum- en beautymerken die op het platform worden aangeboden, daarnaast is de naam internationaler. Ander internationaal nieuws: Just Eat Takeaway verliet de Amerikaanse aandelenbeurs Nasdaq. Een andere retailer die zich terugtrok uit de VS was Decathlon, die besloot om zich fysiek terug te trekken uit het land.

Ook begon deze maand de impact duidelijker te worden van de coronacrisis op de e-commercesector. Het CBS publiceerde cijfers waaruit duidelijk werd dat het aantal webshops in ons land sinds 2020 explosief was gestegen met 63 procent tot 80.000 webwinkels. Daarnaast werd bekend dat de online omzetgroei meer afvlakte in het laatste kwartaal van 2021. Bij de webshops zelf was dit nog niet echt te merken, de maand februari stond in het teken van uitbreiden. Zo breidde wehkamp zijn sorteercentrum uit, verhuisde Albert Heijn zijn Home Shop Center de Meern naar een grotere locatie en opende Amazon zijn eerste sorteercentrum in België. Picnic kondigde een groot dc aan in Dordrecht en  Budbee breidde uit naar Wallonië.

Maart

De post-covid maatschappij begint in maart steeds meer vorm te krijgen, met zowel positieve als negatieve gevolgen. Aan de enorme groei van e-commerce in 2020 en 2021 moest natuurlijk een keer een einde komen. De KvK concludeerde in maart dan ook dat de groei van het aantal webshops nu toch echt afneemt. In februari 2021 kwamen er nog ruim 3.200 webwinkels bij, in februari 2022 was dat aantal gedaald tot 1.868. Ook bij webshops werden er keuzes gemaakt. Internationaal besloten zowel Wish als Shopee om zich terug te trekken uit een aantal landen. Wish zette zijn activiteiten stop in maar liefst 79 landen, Shopee trok zich terug uit Frankrijk en India. Amazon dunde zijn fysieke winkelportfolio in Amerika uit en sloot 68 filialen (waaronder al zijn boekenwinkels, 4-starfilialen en pop-upstores). De fysieke focus zou meer komen te liggen op food en kleding, aldus de e-commercegigant. Over Made.com kwamen de eerste verontrustende geluiden: in 2021 bleek de interieurwebshop verlieslatend te zijn. Ook dichter bij huis kwam er vervelend nieuws naar buiten: TOM zat in financiële problemen door de coronacrisis. De onderneming werd geraakt door de onzekerheden tijdens de coronacrisis en moest daarom saneren. Het personeelsbestand zou met meer dan de helft afnemen: van 521 naar 242 werknemers.

De flitsbezorgsoap begon deze maand eindelijk wat af te vlakken. Wel besloten steeds meer steden dark stores van flitsbezorgers te weren en werd de Utrechtse dark store van Flink op slot gegooid. Bij onze zuiderburen ging er echter een geheel nieuwe soap van start met de sluiting van twee PostNL-depots na een inval. Waarom deze werden gesloten, werd niet geheel duidelijk, al werden er eerder ook al verschillende depots van het bedrijf tijdelijk gesloten in België. Dat gebeurde eerder na overtredingen rond zwartwerk en deeltijdarbeid. Een dag later werd bekend dat Rudy van Rillaer, de topman van PostNL België, was opgepakt naar aanleiding van de invallen. In totaal werden er negen personen aangehouden, waarvan er drie werden beschuldigd leiding te geven aan een criminele organisatie. Ondertussen was bol.com de dupe van de Belgische PostNL-soap: 8.000 pakketjes lagen nog in de gesloten depots, terwijl het onduidelijk was wanneer deze bezorgd konden worden.

Ander nieuws uit maart wat het vermelden waard is: Miss Etam kwam terug als pure player, Centralpoint veranderde zijn naam in Dustin, de familie van Eerd nam een belang in Gorillas en Gadero kreeg een nieuwe eigenaar.