Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2022 Q3 - Zomer

2022-12-23
1000562
  • [nieuws]
  • 3:47

Na enkele bewogen coronajaren was 2022 het jaar van uithijgen en doorgaan. Althans dat dachten we. Totdat de oorlog in Oekraïne uitbrak en we hier te maken kregen met torenhoge inflaties, een historisch laag consumentenvertrouwen en flink stijgende energieprijzen. Voor e-commerce brengt dat ook veel onzekerheid met zich mee. Wat betekenen de prijsstijgingen voor de positie van webwinkels? Hoe reageren investeerders? En wat blijft over van de coronapiek? Je leest het in ons jaaroverzicht. Met vandaag de summer of '22.

Juli

De zomer begon met een warm afscheid van oud-directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Jongen ontving tijdens de eerste editie van de Thuiswinkel Table Talk een koninklijke onderscheiding voor zijn bijdrage aan de e-commerce sector. Hij leidde de branchevereniging ruim twintig jaar, tot hij in de zomer van 2021 werd opgevolgd door de huidig directeur Marlene ten Ham. En er was meer nieuws over bekende e-commerce persoonlijkheden. Zo werd Ken Fontijn, die eerder cdo was bij MediaMarkt, aangesteld als nieuwe algemeen directeur van modelabel BALR.

Het was ook de maand dat PlatteTV besloot zijn naam te veranderen in HelloTV, en dat Fietsvoordeelshop.nl in het buitenland een internationale naam lanceert: BikeFriend. Maar bovenal was juli de aftrap van wat een roerig tweede helft van het e-commercejaar bleek te zijn. Dat begon met het faillissement van webshopbedrijf TOM. Dat bedrijf moest faillissement aanvragen nadat het al enkele maanden in financiële problemen verkeerde.

Ook wordt steeds duidelijker dat de snelle groei van flitsbezorgers niet zonder slag of stoot gaat. Gorillas kondigt aan dat het in zijn activiteiten moet snijden en verdwijnt uit meerdere Nederlandse steden. De bezorgdienst wil zich meer richten op markten en steden waar winst te behalen valt. Ook in juli: bol.com gaat middels dochteronderneming Ampère zelf pakketjes van verkooppartners ophalen, Droginet neemt Drogisterij.net over, Zalando stopt met stylingservice Zalon en Albert Heijn lanceert een eigen ‘limited edition’ kledinglijn.

Augustus

Ook in augustus gaan enkele webshops failliet. Online super Manaw, dat slechts een jaar bestond, moet de handdoek in de ring gooien. En ook voor webshop Home Discounter is het over en uit. Dat bedrijf gaat naar eigen zeggen door een combinatie van problemen in de toelevering en een flinke afname van de omzet als gevolg van de marktomstandigheden failliet.

Maar het e-commerce nieuws wordt in augustus vooral gedomineerd door het aangekondigde vertrek uit Nederland van Deliveroo. De maaltijdbezorger ziet hier tegenvallende resultaten en om dat recht te trekken, is een te hoge investering nodig. Deliveroo besluit daarom de Nederlandse activiteiten te stoppen.

Het was niet allemaal kommer en kwel in de vakantiemaand. Zo tuigt Kruidvat een nieuwe bezorgdienst op met Packaly, werkt fonQ samen met vintage platform Reliving, breidt Omoda uit met kinderkleding en gaan Thuisbezorgd.nl en Blokker met elkaar in zee. Voor bol.com is er daarnaast een mijlpaal: daar is de 50.000e verkooppartner bij aangesloten. Ook in de online foodbranche is weer genoeg te beleven. Zo breidt de eerder dit jaar gelanceerde retailformule Ochama verder uit naar het buitenland, probeert flitsbezorger Getir een fysieke supermarkt in Amsterdam uit en stelt Gorillas Anastasia Dellis aan als general manager in Nederland.

September

Ook in september viel er weer genoeg te beleven in e-commerce land. Zo werd bekend dat cashbackplatform Scoupy werd overgenomen door Cashback Holding. Ondertussen nam Pon.Bike, fabrikant van onder andere Gazelle, online fietsenmerk Veloretti over. Huub Vermeulen, voormalig directeur van bol.com, treedt toe als non executive lid van het bestuur van veilingplatform TBAuctions en kinderkledingmerk Tumble ’N Dry gaat verder onder de vlag van de Deense investeerder JBS Textile Group A/S.

Ook is er nieuws rondom BCC: die neemt aan de ene kant Suntech Energy over, en kan daarom verder uitbreiden in het aanbod energieproducten. Maar het bedrijf moet ook het hoofdkantoor en distributiecentrum in Schiphol-Rijk sluiten om kosten te besparen. Juwelenwebshop My Jewellery kondigt aan uit te breiden naar een nieuw dc, en PostNL en OK gaan met elkaar samenwerken.

In september is het ook onrustig bij Jumbo. Jumbo-topman Frits van Eerd is verdachte in een onderzoek van het Openbaar Ministerie naar witwaspraktijken en heeft na overleg besloten tijdelijk terug te treden als algemeen directeur. Onrustig is het ook bij online meubelspeler Made.com. Die webshop overweegt vanwege tegenvallende resultaten een overname of fusie. Of in ieder geval nieuwe investeringen. Het uiteindelijke lot van de shop is geen van deze drie, maar daarover later meer in het jaaroverzicht.

Startup Mealhero vraagt in september faillissement aan. Dat bedrijf bood foodboxen waarbij klanten in een speciale stomer ingrediënten moesten opwarmen, maar dat bleek een te verlieslatend model. We eindigen september met een grote fusie in bezorgland. De Zweedse bezorgdiensten Budbee en Instabox kondigen aan samen verder te gaan als Instabee.