Twinkle | Digital Commerce

Twinkle jaaroverzicht 2021: juli, augustus & september

2021-12-24
1280720
  • [nieuws]
  • 5:17

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en een frisse start na het bizarre retailjaar 2020, toch? De realiteit bleek begin dit jaar echter anders. Nee, we zijn nog niet van de maatregelen rondom corona af. Winkelsluitingen, e-commerce dat maar blijft groeien en webwinkels en vervoerders die moeten opschalen. De crisis vergt veel van ondernemers. Saai is het zeker niet, dat laten we zien in dit jaaroverzicht, verdeeld over vijf dagen. Met vandaag juli, augustus en september:

Juli

Op 1 juli gaan de langverwachte nieuwe regels in voor webshops. De meeste impact op de Nederlandse e-commerce komt waarschijnlijk van de nieuwe btw-regels: vanaf nu moet op alle goederen die van buiten de EU komen, btw worden afgedragen. Deze nieuwe regel moet zorgen voor een gelijk speelveld voor Europese en Niet-Europese webshops. Iedereen wil wel online verkopen, zo blijkt uit de bol.com platformmonitor. Het aantal externe verkopers is in een jaar tijd verdubbeld op het platform. Post- en pakketkoeriers bezorgen deze maand het meeste nieuws. Mondial Relay opent zijn eerste Nederlandse sorteercentrum, waarmee het 1500 pick-up en drop-off locaties in ons land wil bereiken. Red je Pakketje gaat ook op zaterdags op dezelfde dag bezorgen, zodat je ‘nu letterlijk zaterdagochtend met een croissantje en een eitje je uitgaansoutfit online kunt bestellen en hem die avond nog dragen’. Als nu de horeca nog open zouden zijn, dan kwam dat zeker van pas. PostNL krijgt de afgelopen maanden nogal wat onderzoeken aan zijn broek in België. Toch besluit het bedrijf de capaciteit komend jaar te verdubbelen met nieuwe depots en een eerste sorteercentrum bij de zuiderburen. Brenger gaat juist naar het oosten de grens over; het wil mede dankzij een “miljoeneninvestering” snel groeien in Duitsland. Ook Coolblue is lekker aan het cross-borderen. Het bedrijf blijkt in 2020 een succesjaar te hebben gedraaid in België – de omzet steeg daar met 48 procent naar 553 miljoen euro. Reden te meer om ook in Duitsland uit te breiden: zie daar de eerste fysieke winkel in Duitsland. Kamera Express kijkt juist naar Brussel en Franstalig België en neemt Photogalerie over. En wehkamp? Die steekt een leeftijdsgrens over en mikt met de overname van Kleertjes.com op de jongere shopper. Wat, was er deze maand geen aandacht voor flitsbezorgers? Nou vooruit dan. De eerste grote overname is een feit. Getir koopt Blok en wordt daarmee in één klap actief in Spanje, Portugal en Italië. Intussen bezorgen al die flitsbezorgers naast boodschappen ook kopzorgen bij gemeentebestuurders. In Amsterdam is een motie aangenomen om te onderzoeken wat de gevolgen zijn voor winkelgebieden, verkeersveiligheid en het straatbeeld.

Augustus

De piek is bereikt, vanaf nu kan het alleen maar bergafwaarts. PostNL constateert dat de groei in het aantal pakketten begint af te vlakken. Bezorgde het bedrijf in Q1 nog 108 miljoen pakketten, in Q2 waren dat er slechts 95 miljoen. Overigens is het nog altijd een stijging van 11,4 procent ten opzichte van Q2 2020. In Australië vindt een historische overname plaats: technologiebedrijf Square koopt Afterpay. Het bedrijf van Twitter-oprichter Jack Dorsey betaalt voor het land een recordbedrag van 30 miljard dollar voor de achterafbetaaldienst (de Australische, niet de Nederlandse). Dorsey laat weten pas in 2022 te betalen. Herinner je je nog dat Amazon (zie juni) in opspraak kwam over het vernietigen van geretourneerde orders en overstock? Het bedrijf ontkent nog altijd. Nu introduceert het twee nieuwe “Fulfilment by Amazon” programma’s om bij te dragen aan een circulaire economie. Intussen krijgt Amazon meer slecht nieuws: het bedrijf heeft een recordboete opgelegd gekregen van de EU van 746 miljoen euro voor het onjuist gebruiken en verzamelen van klantgegevens. Het is de hoogste privacyboete ooit in de EU. In Nederland begint Blokker met bezorging vanuit de winkel, naar aanleiding van het succes van Blokker Express tijdens de eerdere lockdown. Schoenverkoper Omoda blijft niet bij zijn leest en stapt online in kleding. E-fulfilmentbedrijf Active Ants opent dc’s in België en Duitsland. In dat laatste land weet Delivery Hero te verbazen met de cijfers van het eerste halfjaar van 2021: bijna een miljard euro verlies. Die piek - of dal, hoe je het maar wil noemen - is ook bereikt; vanaf nu gloren er gouden bergen, zo laat het bedrijf weten. Om dat kracht bij te zetten pompt Delivery Hero nog wat extra geld in foodpanda en neemt het een belang in Deliveroo. Ohja, we moeten het natuurlijk ook nog even over flitsbezorgers hebben. Doordash snuffelt aan Gorillas, maar ziet op het laatste moment af van een investering.

September

De komkommertijd is voorbij, voor zover we daar dit jaar van konden spreken. De maand september trapt af met het bericht dat supermarkten Plus en Coop samengaan als één coöperatie met 550 winkels – het wordt daarmee de derde grootste supermarkt van Nederland. Online supermarkt Picnic haalt een bedrag van 600 miljoen euro op om verder te groeien in Duitsland en Frankrijk. New York Pizza laat het groeigeld van de overname eerder deze zomer gelden en neemt de Duitse pizzaketen Stückwerk over – het is de eerste grote stap voor het bedrijf buiten de Nederlandse grens. Het eerder dit jaar opgerichte sexual wellness-conglomeraat EQOM Group weet Christine le Duc en het Noorse Kondomeriet te verleiden tot een overname. Swiss Sense duikt tussen de lakens met de Deense beddenketen Drømmeland en Kamera Express legt Foto Gregor vast. Beter Bed richt een dochteronderneming op, genaamd Lunext, waarmee het de pijlen richt op online verkoop. Het nieuw geopende e-dc moet helpen om de online strategie snel op te tuigen. Intussen is ook het transferseizoen in de e-commerce begonnen. Huub Vermeulen kondigt zijn vertrek aan na twintig jaar bij bol.com – hij wordt opgevolgd als ceo door Margaret Versteden. Michiel Witteveen stopt als ceo van Mirage Retail Group, het moederbedrijf van onder meer Blokker, Intertoys en BCC. Hij zal worden opgevolgd door Dirk-Jan Stoppelenburg. Roy van Keulen verlaat Jumbo en wordt algemeen directeur van Ziengs Retail en Krein Bons wordt de nieuwe voorzitter van brancheorganisatie INretail. We staan stil bij Neckermann.de dat ons deze maand ontvalt – eigenaar Otto trekt er nu definitief de stekker uit. Nieuw leven is er juist voor Fietsuniek, dat een doorstart maakt na het faillissement in 2019. PostNL ontvangt een boete van 288.000 euro voor het inzetten van illegale werknemers in de pakketdivisie. Dezelfde maand sluit het bedrijf een definitief akkoord met de vakbonden voor een sociaal plan. Over sociaal plan gesproken: Amazon kondigt aan maar liefst acht nieuwe dc’s te bouwen in Duitsland. Zijn we dan nog iets vergeten? Ach ja, flitsbezorgers. Flink verdubbelt het aantal bezorgsteden in ons land en trekt de aandacht van Doordash, nadat die partij een maand eerder was afgeknapt op Gorillas. Carrefour werkt aan een eigen flitsbezorgdienst en het van oorsprong Russische Wuplo doet landjepik in flitsbezorghoofdstad Berlijn. Het belooft snel uit te breiden naar andere steden in Duitsland en Europa. En daarmee is de zomer van 2021 nu echt ten einde.