De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken wat de gevolgen zijn van de komst van flitsbezorgers als Gorillas, Getir en Flink voor winkelgebieden, verkeersveiligheid en het straatbeeld. Een motie daarvoor krijgt de steun van de gemeenteraad.
Dat schrijft Het Parool. Amsterdam werd het afgelopen jaar overspoeld door flitsbezorgers. In korte tijd kondigde meerdere spelers een komst naar de hoofdstad aan. De flitsbezorgers beloven binnen een tijdspanne van zo’n 10 minuten of korter essentiële boodschappen per fiets of elektrische scooter bij klanten thuis te bezorgen. Die snelle belofte zorgt voor kopzorgen bij de gemeente. ‘Ik zeg niet dat het verboden moet, maar heb wel zorgen’, aldus Elisabeth IJmker, gemeenteraadslid van GroenLinks.
Gekeken wordt dus of de haastige bezorgers de verkeersveiligheid van de binnenstad van Amsterdam in het geding brengen. De gemeenteraad constateert dat in bijvoorbeeld steden als Berlijn, waar veel flitsbezorgers gesitueerd zijn, er al fietskoeriers zijn die zich hebben geuit over de slechte werkomstandigheden en veiligheidsrisico’s (PDF). Daarnaast zouden de ‘dark stores’, de locaties waar vanuit wordt geleverd, een ‘negatief effect hebben op de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van winkelgebieden’.
Walther Ploos van Amstel, lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam laat desgevraagd aan de krant weten dat de gemeente er goed aan zou doen om een exploitatievergunning in te voeren voor nieuwe locaties van de flitsbezorgers. Ook zouden verkeerstrainingen zoals bij maaltijdbezorgers kunnen helpen de verkeersveiligheid te verbeteren.
De gemeente wil uiteindelijk met de flitsbezorgers in gesprek. Eerder dit jaar liet de gemeente Rotterdam al weten een gesprek te willen met de flitsbezorgers. Volgens Het Parool om de negatieve gevolgen van het nieuwe businessmodel voor Rotterdam te beperken.
Lees ook: 'Flitsbezorgers: disruptors of nichemarkt?' (Twinkle 5 2021)
Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Gemeente Amsterdam: ‘Spelregels nodig voor flitsbezorgers’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.