Twinkle | Digital Commerce

Is de Gorilla een voorspelling voor het Nijlpaard?

2021-12-29
1000562
  • [opinie]
  • 2:17

We zien hier de flitsbezorgers voor boodschappen opkomen: Gorilla’s, Flink, Zapp en Getir. Je kunt boodschappen bij ze bestellen die binnen 10-20 minuten worden bezorgd. Persoonlijk vind ik dit een heel interessante ontwikkeling, omdat we veel parallellen met China kunnen trekken. Daar zijn deze ontwikkelingen rond 2015 al begonnen en wellicht kunnen de gebeurtenissen daar ons helpen te voorspellen wat er hier kan gaan gebeuren.

De Westerse traditionele (offline) supermarkten staan bekend om versheid, prijs en breedte van het assortiment. Zij kunnen optimaliseren op deze variabelen (USP’s) door het grote volume dat ze draaien. De online afdelingen van deze traditionele supermarkten (en tot op zekere hoogte Picnic) werken voornamelijk uit gecentraliseerde logistieke modellen, waarbij zij prioriteren op dezelfde USP’s. Wat meestal ten koste gaat van de bezorgsnelheid.

Flitsbezorgers daarentegen optimaliseren juist op snelheid, maar doen concessies in prijs en assortiment. Om de bezorgsnelheid te realiseren is een gedecentraliseerd logistiek model nodig van meerdere kleinere lokale magazijnen en lokaal bezorgpersoneel. De hoeveelheid personeel en voorraadlocaties zorgen ervoor dat deze bedrijven ook schaal/volume nodig hebben om rendabel te worden. Het is dus allemaal een race naar winst en voordat het kantelpunt bereikt is, is het een strijd van uithoudingsvermogen: wie de grootste durfkapitaalschatkist heeft.

Risicovol

In China zien we al tientallen bedrijven in de verschillende online supermarktconcepten. De consensus is daar dat eigenlijk bijna niemand na vijf a zes jaar nog winst maakt – of zelfs al failliet is gegaan. Daarnaast zien investeringsbedrijven daar nu in dat flitsbezorgers risicovollere investeringen zijn doordat het omslagpunt naar winst moeilijk te bereiken blijkt. De concurrentie is heftiger dan gedacht, wat schaalvoordelen bereiken lastiger maakt, ondanks de hoge bevolkingsdichtheid.

Echt omnichannel

Een model dat we in China al zien, maar hier nog niet, zijn hybride supermarkten. Alibaba’s HeMa-FresHippo (盒马, betekent Nijlpaard), is de meest bekende omnichannel supermarkt in China. In dit concept worden offline supermarkten samengevoegd met online flitsbezorging. Bij het ontwerp van de winkels is er rekening gehouden met orderpickers en er zijn dark store-delen in het magazijn voor de hardlopers. Zo worden de voordelen van offline en online businessmodellen gecombineerd en de nadelen gemitigeerd. De consument kiest uit een breed assortiment, tegen lage prijzen, en het wordt binnen 30 minuten thuisbezorgd. Daarnaast beschikt de winkel over de schaal van zowel het offline als het online volume.

Het omnichannel businessmodel heeft zich in China ook nog niet helemaal bewezen. De eerste tekenen van winstgevendheid zijn pas recentelijk publiek gemaakt, maar op papier lijkt het model het beste voor de consument en de supermarkten. Het zou me dan ook niet verbazen als we deze variant hier binnen een paar jaar zien verschijnen.