Duitsers doen zelden boodschappen online en corona heeft daar niet veel aan veranderd. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau NielsenIQ.
Als het om andere branches gaat, zoals mode, elektronica en reizen, zijn de Duitsers wel fervente shoppers. Volgens retailexpert Thomas Montiel Castro van NielsenIQ zijn de meeste mensen trouw aan de winkels van Rewe, Edeka, Aldi en Lidl. E-commerce is goed voor minder dan twee procent van de omzet in voeding en consumptiegoederen in Duitsland. In Frankrijk ligt dat percentage op 10,8 procent en Groot-Brittannië tikt zelfs de 13,8 procent aan.
Veel supermarkten
Een belangrijke reden voor de impopulariteit van online boodschappen doen, is het grote aantal supermarkten, discounters en drogisten in Duitsland. De dichtstbijzijnde winkel is voor de Duitser vaak maar een paar minuten lopen. Daarnaast zijn de meeste grote winkelketens niet erg online aanwezig. Montiel Castro: ‘In Duitsland is er nog steeds een gebrek aan voldoende aanbod van consumentengoederen op internet. Als dat beter was, zouden meer mensen hun grote weekinkopen online doen.’
Mogelijke kentering
Er is mogelijk wel een kentering gaande, gezien er momenteel meer gebeurt qua online supermarkten dan ooit tevoren. Zo levert Picnic nu aan meer dan 250.000 klanten in meer dan 45 steden in Noordrijn-Westfalen. Ook flitsbezorgers vonden de Duitse markt, Flink levert boodschappen in 41 steden in Duitsland en Gorillas in 23 steden. Ook retailgigant Rewe breidt zijn online aanwezigheid uit, zo laat Rewe-baas Lionel Souque weten aan Heise online: ‘We hebben de omzet in e-commerce dit jaar opnieuw met zo’n 50 procent verhoogd – tot ruim 700 miljoen euro.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Populariteit online boodschappen loopt achter in Duitsland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.