Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders zeggen nee tegen Black Friday

2021-11-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Nog ruim drie weken, dan is het weer tijd voor koopjesfeest Black Friday. Webwinkeliers bereiden zich vaak maanden voor op het van oorsprong Amerikaanse festijn. Maar heeft dat nog wel zoveel zin?

Slechts 16 procent van de Nederlanders is namelijk van plan om zich aan de online hysterie te wagen. Blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Manhattan Associates (1.000 respondenten). Ook Cyber Monday, de maandag na Black Friday, kan niet op veel online animo rekenen. Daarnaast is men niet echt van plan om en masse naar de fysieke winkelstraat te gaan. 65 procent van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn om voor Black Friday-aanbiedingen naar de stad te gaan. 8 procent doet dat juist wel.

Ook opvallend: Singles Day, dat over precies een week plaatsvindt, is slechts bij één vijfde van de consumenten bekend. Een klein gedeelte (6 procent), zit die dag wel klaar om een cadeautje voor zichzelf te kopen.

Volgens Manhattan Associates is het op zijn minst opvallend dat consumenten niet voor de koopjesdagen lijken te vallen. Want ja, Nederlanders en korting. Toch adviseert het bedrijf ondernemers wel om zich goed voor te bereiden. ‘Ondernemers worden in snel veranderende situaties verplicht om zich flexibel op te stellen om voor de vereiste wendbaarheid en schaalbaarheid te zorgen om eventuele pieken in orders efficiënt en tijding te kunnen afhandelen en leveren.’