Twinkle | Digital Commerce

Geeft nieuwe directeur Action een digitale zet?

2021-11-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:56

Action heeft een nieuwe directeur benoemd. Vanaf 1 januari wordt Hajir Hajji – die 24 jaar geleden als vakkenvuller bij de discounter begon – formeel de opvolger van Sander van der Laan.

Die laatste blijft nog wel enkele maanden langer bij het bedrijf om de overgang soepel te laten verlopen. Hajji krijgt als opdracht om de duurzaamheids- en digitale strategie van Action verder te implementeren.

Wat dat laatste inhoudt, is niet precies duidelijk. Action staat vooral bekend om het grote fysieke netwerk en moest tot voor kort niet veel hebben van e-commerce. De coronacrisis zorgde ervoor dat het bedrijf die stap wel moest zetten. De onlangs gelanceerde webshop staat nog in de kinderschoenen, met een geselecteerd aanbod dat wekelijks wijzigt. Ook werd er tijdens de coronacrisis een tijdelijke click and collect-service opgetuigd. Maar zodra de winkels weer open mochten, werd deze in Nederland al snel weer opgedoekt.

De online stappen die Action de afgelopen tijd dus heeft gezet, kwamen voornamelijk uit noodzaak. Toch krijgt Hajji de opdracht om de digitale strategie van Action voort te zetten. Zij begon zoals gezegd 24 jaar geleden als winkelmedewerker en werkte zich sindsdien omhoog tot de hoogste trede. De afgelopen drie jaar was zij commercieel directeur. Daar was zij al verantwoordelijk voor inkoop, marketing, duurzaamheid en jawel, e-commerce. Simon Borrows, bestuursvoorzitter van de Britse investeringsmaatschappij en eigenaar van Action, 3i: ‘Action is klaar voor de volgende fase van zijn groeiagenda met een grote focus op digitale en duurzame groei, twee gebieden waarvoor Hajir momenteel verantwoordelijk is. Hajir heeft een grote retailexpertise en is een sterke leider.’

Onder leiding van de huidige ceo Sander van der Laan groeide Action naar bijna 2.000 winkels in negen landen. Hij liet eerder (augustus 2020) in gesprek met Nu.nl weten dat online verkopen in eerste instantie niet bij een formule als Action past. ‘Het is ook verdomd moeilijk om een product dat exclusief btw 1,50 euro kost, zonder verlies bij de klant thuis te krijgen.’ In een reactie op de benoeming van Hajji stelt hij: ‘Toen ik bij Action kwam, was mijn taak heel duidelijk: de fundamenten van het bedrijf als snelst groeiende non-food discounter van Europa verder versterken en het leiderschap van het bedrijf voorbereiden op de toekomst. We zullen binnenkort onze 2.000ste winkel openen en ik denk dat dit het juiste moment is voor Hajir om het van mij over te nemen.’