Cashbackplatform Scoupy wisselt van eigenaar. De nieuwe eigenaar is Cashback Holding, achter die holding zitten ondernemers Niels Kok en Jasper Anderluh van beleggingsbank DeGiro en Erik Drijkoningen van Ohpen.
Het platform was twee jaar lang in handen van EMM Holding, dat eigendom is van de oprichters van Scoupy, zij namen het platform in 2020 op hun beurt over van DPG Media. Eén van die oprichters legt uit waarom nu toch weer is gekozen voor een verkoop: ‘Toen we Scoupy terugkochten in augustus 2020, was de impact van de coronacrisis behoorlijk geweest. Adverteerders hadden maandenlang nagenoeg stilgezeten.’ Volgens Bras zijn de ondernemers vervolgens gaan bouwen aan een nieuwe plan met Scoupy en dochteronderneming Hiiper. ‘Na een succesvolle live-pilot in Nederland met 10.000 consumenten en een achttal retailers, zijn we met diverse partijen in gesprek gegaan over externe funding voor een Europese uitrol. Zo ontmoetten we ook Cashback Holding. Onze ideeën over propositie en markt bleken erg dicht bij elkaar te liggen en de klik tussen de ondernemers was er al snel.’
Naast de overname van Scoupy investeert Cashback holding ook twee miljoen in Hiiper, een data- en insightsplatform. Erik Drijkoningen: ‘De cashback die een Scoupy gebruiker op iedere aankoop ontvangt, is een beloning voor het delen van aankoopinformatie. Hiiper maakt daar vervolgens unieke en waardevolle data- & insightsproducten van voor retailers en brands. Denk daarbij aan marktaandelen onder flitsbezorgers, waarover nu helemaal geen marktinformatie beschikbaar is. Door de intensieve samenwerking met Scoupy heeft Hiiper geavanceerde modellen ontwikkeld voor het verzamelen en verwerken van aankoopdata op schaal. Zij snappen dit spel.’
Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Oprichters doen Scoupy na twee jaar weer van de hand
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.