Twinkle | Digital Commerce

Groei online omzet remt verder af

2022-02-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

De omzetgroei bij webwinkels vlakt verder af in het vierde kwartaal van 2021 en nam met ongeveer 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Daarmee was de groei in online omzet het laagst sinds het begin van de meting in 2014, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het online omzetniveau bleef hoog, maar er is niet veel ruimte voor groei meer in het laatste kwartaal van 2021. In het eerste kwartaal van vorig jaar piekte de groei bij webwinkels nog met 85 procent, maar de kwartalen erop remde de groei juist af.

Pure webwinkels zette in het vierde kwartaal van 2021 vijf procent meer om dan in dezelfde periode in 2020, een jaar eerder was dit nog 44 procent (ten opzichte van pre-coronajaar 2019). Bij multichannelers vlakte de groei meer af; in 2021 was de groei in het vierde kwartaal zo’n 2 procent, in 2020 lag dat percentage op 70 procent.

De totale omzet van de detailhandel was in Q4 6 procent hoger dan in dezelfde periode in 2020. Dat is toe te schrijven aan de non-foodsector, in de foodsector nam de omzet juist iets af. Zowel in 2020 als in 2021 kregen niet-essentiële winkels te maken met een lockdown tegen het einde van het jaar.

Opgesplitst in sectoren zagen vooral de kledingwinkels hun omzet toenemen (34 procent), al lag die omzet nog onder het niveau van het vierde kwartaal van 2019. Dit was ook bij schoenenwinkels het geval (+28,4 procent t.o.v. Q4 2020). Meubelwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren verkochten minder (-2 procent in volume), maar de omzet steeg alsnog door prijsstijgingen (+3,8 procent). Winkels in consumentenelektronica zagen als enige in de non-foodsector minder om en zagen ook het volume dalen.