Platform TOM zit in financiële nood. Het bedrijf is geraakt door de onzekerheden tijdens de coronacrisis en moet daarom saneren.
Dat laat ceo Tom te Riele weten aan het Eindhovens Dagblad. Het bedrijf presenteerde deze week een reddingsplan, waarin staat dat het in afgeslankte vorm verder gaat. Zo verliezen 70 medewerkers hun baan. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van een wettelijke regeling die in 2020 werd ingevoerd zodat met schuldeisers afspraken kunnen worden gemaakt over sanering van de schulden. Hiervoor krijgt TOM vier maanden de tijd. In de tussentijd kan het bedrijf de activiteiten doorzetten.
Reden voor de financiële nood zijn de logistieke onzekerheden ten tijde van de coronacrisis. Zo stokte de aanvoer van producten uit China en India omdat fabrieken daar stil kwamen te liggen. Daarnaast schommelde de online vraag naar producten doordat fysieke winkels steeds werden gesloten.
Gevolg is dat TOM het assortiment zal verkleinen, om de voorraadkosten te verlagen. ‘We hebben ons assortiment 400.000 artikelen geanalyseerd en zullen ons meer gaan focussen op de hardlopers binnen het assortiment met een betere marge en rendabele omzet’, aldus Te Riele.
TOM is van plan om uiteindelijk de huur van een aantal distributiecentra te beëindigen.
Denk eerder dat de oorzaak het assortiment is. Als je een hoop euro artikelen met lage waarde verkoopt dan is dat gewoon niet rendabel te krijgen. De marge is te laag ten opzichte van de kosten. Een bedrijf als Wibra wil nu ook zijn hele assortiment van 0,50 en 1 euro artikelen online gaan verkopen, zij gaan dezelfde fout maken.
spijker op zijn kop.
Als je nonstop met van-voor prijzen de consument misleid en je altijd met de scherpste prijs de concurrentie kapot wilt maken in shopping En de marges zelf hierdoor kapot maken dan gaat het mis daar de kosten van een grote onderneming veel te hoog zijn voor deze lage marges. Spijtig voor de werknemers daar de fout bij de beleidmakers ligt.