Sinds augustus 2021 is het gebruik van flitsbezorgers door consumenten verdubbeld. Gaf destijds nog 1,4 procent van de Nederlanders aan weleens een flitsbezorger in te schakelen, inmiddels is dat 2,8 procent.
Dat blijkt uit cijfers van de GfK, waarover de NOS bericht. De marktonderzoeker deed een rondvraag onder bijna 46.000 consumenten en stelde daarbij de vraag hoeveel van hen in de afgelopen drie maanden minstens één keer gebruik had gemaakt van een flitsbezorger.
Dat aantal blijkt dus in korte tijd te zijn verdubbeld. Met name jongeren bestellen vaak bij de flitsbezorgers, bij hen steeg het percentage van 4,1 naar 6,9 procent. Procentueel gezien lijken de percentages niet hoog, maar een aanzienlijk deel van de consumenten kan momenteel nog niet gebruikmaken van de flitsbezorgers, omdat deze nog maar in enkele steden actief zijn en ook daar vaak niet de heel stad bedienen.
Begin dit jaar schatte onderzoeksbureau Kantar nog in dat 13 procent van de Nederlanders in een gebied woont waar flitsbezorgers actief zijn. Destijds concludeerde Kantar – op basis van onderzoek onder 44.000 consumenten in november vorig jaar – dat 700.000 Nederlandse consumenten weleens gebruik maakten van de flitsbezorgers, in het eerste halfjaar van 2021 werd dat aantal nog geschat op 200.000.
Dat veel mensen die flitsbezorgers een keer proberen geloof ik wel. Er worden immers flinke kortingen en vouchers weggegeven voor je eerste bestelling. Ik kreeg gisteren weer een e-mail van Gorilla's met 15 euro korting op een minimale bestelling van 25 euro. Ook bij 'alternatieven' als Ochama worden dergelijke kortingen weggegeven (ik heb er twee keer besteld en in totaal 25 euro korting gekregen). Interessanter bij dit soort start-ups is hoeveel mensen blijven bestellen; wat is de retentie?
Overigens maakt Ochama haar beloften in de praktijk niet waar, zoals je hier kunt lezen. https://www.chinatalk.nl/tag/ochama/