Fysieke winkeliers dienen geholpen te worden door de lokale overheid om zich klaar te maken voor de winkelstraat van de toekomst. ‘Ten onrechte wordt nog altijd verondersteld dat de markt het zelf kan regelen’, stelt expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van Shopping2020.
De winkelstraat verandert in een leegstaand gebied doordat onder andere steeds meer consumenten online shoppen. De expertgroep geeft in zijn onderzoeksverslag aan dat in 2020 ongeveer 30 tot 50 procent van de Nederlanders digitaal zal winkelen. Ook komt de leegstand volgens de groep door vraaguitval (dankzij economische crisis, ‘consuminderen’ en vergrijzing) en een dalend aanbod (veel ondernemers stoppen of willen een kleinere winkel).
Handen ineen
Om een visie voor de fysieke toekomst van retail te ontwikkelen dienen retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers en ontwikkelaars de handen ineen te slaan, is de conclusie van de expertgroep. Bij dit proces is de supervisie en verbindende rol van de lokale overheid nodig. De komende jaren moet 20 tot 30 procent van de winkelmeters worden voorzien van een nieuwe bestemming. Er is momenteel namelijk een overaanbod aan winkelruimte gecreëerd.
Typen winkelplekken in 2020
De expertgroep heeft in zijn verslag vijf typen winkelplekken voor 2020 omschreven die door gemeenten kunnen worden ingevuld. De aantrekkingskracht van winkelgebieden ontstaat volgens de groep door belevingswaarde toe te voegen aan stadscentra (Surprise & Shop, o.a. warenhuizen 2.0 en brandstores) en het serviceniveau te verhogen (Service & Shop, o.a. supermarkt). Toekomstige potentiële winkelplekken zijn high traffic locaties (Travel & Shop, o.a. stations, vliegvelden), plaatsen waar mensen werken of studeren (Work & Shop, o.a. ziekenhuizen, campussen) en plaatsen waar een ‘verhaal’ de bezoeker trekt (Story & Shop, o.a. thematisch winkelpark, evenement).
Flexibele regelgeving
Om deze winkelgebieden te kunnen ontwikkelen dient volgens de expertgroep de regelgeving vanuit de gemeente flexibeler te worden. ‘Zo krijgen combinaties als horeca en retail bijvoorbeeld een kans. Bestemmingsplannen moeten combinaties van functies in de binnenstad faciliteren in plaats van hinderen. Verhuurders moeten kortere huurperiodes accepteren en retailers moeten zich voorbereiden op snellere wisselingen van locaties.’
Het complete rapport van de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat is gratis te downloaden, net als de eindrapporten van de andere expertgroepen van Shopping2020. Eerdere berichtgeving daarover van Twinkle:
- ‘Maak retailwetten en -regels onafhankelijk van techniek’ (10 februari 2014)
- ‘Relatie met klant nog belangrijker in 2020 om data’ (7 januari 2014)
- Online fraude neemt toe door nieuwe technologieën (3 februari 2014)
- Ouderen winkelen massaal online in 2020 (31 januari 2014)
- Eén op drie webwinkeliers heeft nog nooit winst geboekt (27 januari 2014)
- ‘Klant wil iets terugzien voor afgegeven data’ (23 januari 2013)
- 'Succesvolle retailers combineren businessmodellen' (22 januari 2014)
- Experts: ‘Nederlandse retailers terughoudend met innovatie’ (17 januari 2014)
- 'Fysieke winkeliers gaan terrein terugwinnen op e-tailers' (16 januari 2014)
- Logistiek is marketing in 2020: shopper aan de knoppen (14 januari 2014)
- ‘Veel werk aan de winkel in logistiek Nederland’ (13 januari 2014)
- ‘Baanbrekende innovaties in betaalindustrie zeldzaam’ (8 januari 2014)
- Experts: 'Toon webshopper ecologische impact bij order' (6 januari 2014)
- Experts: 70% aankopen in 2020 op mobiele apparaten (20 december 2013)
- ‘Nederland mist schoolvoorbeeld omnichannelorganisatie' (19 december 2013)
Foto: people shopping in the city in motion blur, Shutterstock.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Samenwerking essentieel voor winkelstraat in 2020’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.