Dankzij de vergrijzing vormen 50+-ers in 2020 een van de belangrijkste doelgroepen voor webwinkeliers. Gebruiken ouderen internet nu vooral om in contact te blijven met familie en bekenden, in 2020 gaan ze ook massaal online kopen. ‘Houd rekening met dit veranderende winkelgedrag’, adviseert expertgroep Shopper Behavior van Shopping2020 online ondernemers.
Over zes jaar zullen er volgens de expertgroep 7 miljoen 50+-ers in Nederland wonen. ’Zij vormen daarmee een grotere aparte groep dan jongeren en de voor de media- en marketing belangrijke doelgroep 20-49 jaar. De “nieuwe ouderen” van 2020 zullen vrijwel volledig online actief zijn.’
De expertgroep Shopper Behavior maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, dat een visie ontwikkelt op hoe de consument winkelt in 2020. De groep onderzocht samen met onderzoeksbureau GfK de vraag welk demografische, economische, technologische en sociaal-culturele ontwikkelingen van invloed zijn op het winkelgedrag van vier typen consumenten.
Typen
Deze typen zijn de ‘calculerende shopper’, de ‘weloverwogen shopper’, de ‘passieve shopper’ en de ‘gepassioneerde shopper’. 50+-ers worden op dit moment veel ingedeeld bij de prijsvergelijkende calculerende shopper (46 procent van dit type) en de passieve shopper (51 procent van dit type), die op zoek is naar servicegerichte lokale ondernemers.
Online oriënteren
De expertgroep verwacht dat door de verdere vergrijzing steeds meer consumenten uit de calculerende groep zich online gaan oriënteren, op zoek naar het goedkoopste aanbod en dat door de verschraling van het winkelaanbod en de afname van het aantal kleine zelfstandige retailers de consumenten uit de passieve groep steeds vaker de aankopen online zullen doen.
De verdere onderzoeksresultaten van expertgroep Shopper Behavior kunt u hier opvragen.
Foto: Senior man doing online shopping, Shutterstock.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ouderen winkelen volledig online in 2020
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.