Als kleine webshop vist u vaak achter het net. U kunt in de regel minder scherp in- en verkopen, kunt niet alle betaal- en bezorgmogelijkheden van de grote jongens aanbieden en het is onmogelijk voorop te lopen in alles wat er op u afkomt als webwinkelier. Toch hebben kleinere shops ook een groot voordeel. Ze beschikken over charmes waar Bol.com, Zalando en Coolblue alleen maar van kunnen dromen.
Door: gastblogger Vincent van Lettow
1. Passie
Veel ondernemers starten hun bedrijf uit passie voor het vak. Ze maken van hun hobby hun werk en genieten van ieder moment dat ze ermee bezig zijn. En dat werkt aanstekelijk. Vergeet echter niet om deze passie ook te delen, want alleen dan kunt u potentiële klanten ermee betoveren. Schrijf bijvoorbeeld een blogartikel over de vakbeurs die u heeft bezocht, plaats foto's op Instagram van speciale inkopen die u heeft gedaan en Twitter over hoe u het liefst te werk gaat. Maak het verschil door uw passie te delen!
2. Persoonlijk contact
Natuurlijk beschikken de grote jongens over een helpdesk. En een verkoop- en researchafdeling, waarmee ze ook klanten te woord staan. En natuurlijk kunnen die problemen oplossen en onderzoek doen. Maar u heeft iets waar ze niet tegenop kunnen: persoonlijk contact. Door met uw klanten en potentiële klanten in gesprek te gaan, ontdekt u wat er echt speelt. Waar ze mee zitten, wat ze van u vinden en waar ze behoefte aan hebben. Schroom dus niet om met enige regelmaat de telefoon te pakken of een persoonlijke e-mail te sturen. De kans is groot dat het gewaardeerd wordt.
3. Flexibiliteit
Ziet u een mooie kans? Dan gaat u daar gelijk achteraan. U past uw plan aan en speelt erop in. Liever nog vandaag dan morgen. Terwijl uw grote concurrenten een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren en goedkeuring en input proberen te krijgen van iedereen die betrokken is bij het proces, ligt uw nieuwe product al lang en breed in uw virtuele schappen.
4. Gunfactor
Kleine ondernemers hebben iets. Ze werken vaak hard en op onregelmatige uren, willen graag kwaliteit leveren en doen net dat stapje extra. Klanten weten dat en laten zich er graag door charmeren. Maak gebruik van deze gunfactor en zorg dat u uw klant hiermee over de streep trekt.
Vincent van Lettow is oprichter van Webshop Heroes.
Beste Vincent,
Ik ben het volledig met je eens en merk dagelijks dat we juist door deze 4 punten het verschil kunnen maken met 'de grote jongens'.
Inspirerend artikel @vincent volledig eens met bovenstaande punten.
Als kleine webwinkel kun jij je klanten echt blij maken, stapje extra waar de grote jongens last hebben van bureaucratie en interne regels. Als kleine webwinkel ken jij de klanten en kun je echt inspelen op de wensen.
Wij geloven dat je met een goede niche en juiste strategie en persoonlijk contact altijd het verschil kunt blijven maken.
Leuk verhaal Vincent, het sprak me direct aan in de nieuwsbrief.
Ik vraag me wel eens af waarom een consument nou juist bij de reuzen iets besteld in plaats van bij de kleinere webwinkelierr. Wat is nu de exacte beweegredenen van deze consument.
Naar mijn idee is een groot nadeel wat een specialist met passie voor zijn vak heeft de kracht van de grote websites in de zoekmachines.
Als jij een echte specialist bent en jaren lang moeite moet doen om op dat voor jou zo belangrijke thema hoog in de zoekmachines te komen dan vraag je je wel eens af wat passie en specialisme tegenwoordig nog betekenen. Wanneer de reuzen een pagina hebben met jou zoekwoord of specialisme dan stijgen ze in een razend tempo naar de eerste resultaten.
Ga je de pagina's dan bekijken dan is het vaak een interne zoekmachine resultatenpagina zoals bij marktplaats en beslist of een ergens onderliggende categoriepagina op de grotere webshops. Op deze pagina's is vaak weinig info, advies of relavante content te vinden, ook geen interne links of iets dergelijks en toch scoren ze enorm.
Voor de kleinere specialist is daar niet tegen op te boxen. Wil je partijen inhuren dan wegen de kosten vaak niet op tegen de opbrengsten.
Ik zeg voor de grap wel eens dat wanneer er een mens achter de algoritmes van de zoekmachines eens met mij of een andere specialist in zijn vakgebied een bakkie kofiie gaat drinken en luisterd naar de passievolle verhalen van de expert, dan wordt hij vastgepint op nummer 1 in zoekmachine.
Maar helaas, we hebben met zoekmachines niet te maken met mensen maar met machines en die hebben geen passie, empathie of inlevingsvermogen voor de kleinere ondernemer die er met zijn ziel en zaligheid in zit om een kleine boterham te verdienen voor hem en zijn kleine team.
Goed verhaal, helemaal mee eens!
In aanvulling hierop: sinds de komst van de SaaS business modellen komen de mooiste technische snufjes ook binnen het bereik van kleinere webwinkels, en kunnen ze ook in hun bedrijfsprocessen de concurrentie aan met de grotere spelers.
Dank voor je reacties Cas, Edwin, WJ en Eelco. Goed om te lezen dat het onderwerp speelt. Ook voor je zoekmachine-marketing geldt dat je moet proberen om niet te denken zoals de grote jongens dat doen. Dat is een uitdaging, maar wat mij betreft eentje die hoort bij het ondernemerschap.
Het mooie is dat je niet overal experts voor in hoeft te huren. Zoals Eelco benoemt worden de mooie technische hulpmiddelen steeds sneller toegankelijk voor het grote publiek.
Hallo Vincent,
Zeker waar: kleinere webwinkels kunnen zichzelf zeker onderscheiden van de giganten!
Zij zijn vaak ook nog eens veel beter als specialist en weten vaak alles van de zaken die zij verkopen.
Met een groot assortiment krijg je vaak standaard informatie, maar kleinere webwinkels die zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde niche, beschikken vaak over een schat aan informatie, die ze maar al te graag delen met hun klanten.
Lieuwe Miedema