Tablets, smartphones en slimme draagbare apparaten als brillen en horloges tekenen in 2020 voor 7 op de 10 online bestede euro’s. Tot die conclusie komt de expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 in een onderzoeksrapport.
De expertgroep levert vandaag het tweede eindrapport op van de 19 expertgroepen in Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen. Bij Shopping2020 zijn 16 brancheorganisaties betrokken.
Een op drie aankopen op tablets
De deskundigen van de expertgroep Future Touchpoints voorzien dat Nederlandse consumenten over zeven jaar de meerderheid van hun online aankopen op smartphones en tablets zullen doen; mobiele telefoons tekenen dan voor 21 procent, tablets voor 33 procent naar verwachting.
Tv's dominanter dan brillen en horloges
Volgens de experts zal in 2020 bijna één op de tien aankopen (9 procent) op interactieve televisies worden gedaan. Daarmee ligt het aandeel van tv’s hoger dan het gecombineerde aandeel van ‘glasses’ (5 procent) en ‘smart watches’ (3 procent):
Toekomstscenario's
De expertgroep Future Touchpoints beschrijft in zijn rapport vier toekomstscenario’s voor de zogenoemde 'touchpoints' en de invloed op online aankopen in 2020. Daarnaast geven de experts aanbevelingen voor (online) retailers om al in 2014 in te kunnen spelen op deze scenario’s. Het gehele rapport is gratis te downloaden.
Steeds meer touchpoints
De expertgroep verwacht dat het aantal touchpoints de komende jaren alleen maar zal toenemen, een conclusie die de expertgroep Omni-channel Organisatie ook al trok in hun gisteren verschenen rapport. Volgens die deskundigen mist ons land een schoolvoorbeeld van een omnichannelorganisatie.
Interessant, op mijn website (http://reviews-producten.blogspot.nl/) merk ik ook dat elektronica verreweg de meeste verkopen genereert.