Twinkle | Digital Commerce

‘Relatie met klant nog belangrijker in 2020 om data’

2017-05-27
180101
  • 1:16

Het wordt over een aantal jaar nog belangrijker om als webshop een goede band op te bouwen met de consument. In 2020 bepaalt hij namelijk zelf welk bedrijf gebruik mag maken van zijn persoonlijke data over bijvoorbeeld koopgedrag of gezondheidstoestand.

De expertgroep Orientation van onderzoeksprogramma Shopping2020 voorspelt dat bedrijven in de toekomst nog meer gebruik gaan maken van technologie om informatie over de consument te verzamelen en daarmee hun producten of diensten onder de aandacht te brengen.

Wearables
De groep geeft hierbij het futuristische voorbeeld van een badkamerspiegel die de consument een aanbieding voor rustgevende thee doet aan de hand van data uit wearables als Google Glass. Ook kan een lokale sportwinkel via deze glasses een aanbod doen voor nieuwe sportschoenen als de oude aan vervanging toe zijn.

Privacy
Regulering rond privacy zal echter strenger geregeld zijn en de consument bepaalt zelf aan wie hij zijn data beschikbaar stelt. ‘Data-analyse en monitoring wordt nog belangrijker voor het naadloos volgen van de klant over alle touchpoints en kanalen heen’, zegt David Veldt, strateeg bij Lectric Groep en gastheer van de expertgroep. ‘Om als merk dit optimaal te mogen blijven doen, moet je echt tot de inner circle van de klant (blijven) behoren en deze er absolute meerwaarde voor teruggeven.’

Investeringen in nieuwe technologieën die consumentenbehoeften voorspellen zullen noodzakelijk worden, concludeert de expertgroep.

Foto: Customer process information concept on blackboard, Shutterstock.