Twinkle | Digital Commerce

'Fysieke winkeliers gaan terrein terugwinnen op e-tailers'

2017-11-08
251141
  • 1:47

Door nieuwe digitale ontwikkelingen slim te integreren, zullen fysieke winkeliers richting 2020 een deel van hun marktpositie heroveren op pure online retailers. Relevante, gepersonaliseerde en accurate informatie op de winkelvloer en op mobiele devices is daarbij van essentieel.

Dat concludeert de expertgroep Selection in het kader van onderzoeksproject Shopping2020. Nu al is ‘omnichannel’ een veelbesproken begrip, maar de komende jaren wordt de naadloze integratie van verschillende winkelkanalen een basisvoorwaarde om mee te blijven doen in de slag om de klant. De focus moet daarbij komen te liggen op het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment.

Slimme hulpmiddelen

Jerry Stam, senior managing consultant bij IBM en voorzitter van de expertgroep Selection, verwacht dat de consument in 2020 alleen nog ‘echte omnichannel retailers’ bezoekt, die in staat zijn om in hun fysieke winkels het beste van het web te brengen en omgekeerd. ‘Bij het maken van keuzes eist de shopper gepersonaliseerde, relevante en accurate informatie van de retailer', aldus Stam. 'Daarnaast moeten slimme hulpmiddelen als instore navigatie-apps voor looproutes, wearable devices, interactieve spiegels en het herkennen van klanten de shopper ondersteunen.’

Boodschappenlijstje

Het rapport van de expertgroep bevat allerhande tips voor retailers om zich, aan de hand van verschillende consumentenprofielen, voor te bereiden op de te bieden klantervaring van 2020. Zo presenteren de deskundigen onder meer een boodschappenlijstje, met master data management tools, customer analytics, webanalytics en CRM-systemen als ‘basisingrediënten’. Deze ingrediënten zijn ‘minimaal noodzakelijk’ om gestructureerd aan de slag te kunnen gaan met selection. Om echt geavanceerdere oplossingen aan klanten te bieden, zijn volgens de experts ook meer geavanceerde websites, dynamische prijsbepaling, order management systemen en gedetailleerde klantanalyses vereist.

Het complete rapport van de expertgroep Selection is gratis te downloaden.

Zie ook berichtgeving over eerdere eindrapporten van Shopping2020-expertgroepen: