Welke nieuwsberichten, interviews, achtergrondartikelen en opiniestukken gaven afgelopen jaar de meeste reuring? Onze webstatistieken leveren de volgende top-20 op. Veel leesplezier!
1. Pilot: niet meer scannen bij Albert Heijn
Albert Heijn start met een pilot waarbij het bonbedrag met gebruik van camera’s en een weegschaal wordt bepaald. Aanstaande dinsdag start de test in een filiaal in Delft.
Lees hier het volledige bericht
2. Vraagtekens rondom Coolblue
Veel prijzen bij Coolblue zijn verhoogd. Het bedrijf adverteert fors minder op Google, lijkt grotendeels gestopt met affiliatemarketing. Ondertussen houdt de nummer 2 van de Twinkle100 zich stil.
Lees hier het volledige bericht
[aanvullende noot redactie: Uiteindelijk bleek Coolblue de affialiatemarketing tijdelijk te staken vanwege ‘verwachte beschikbaarheidsproblemen bij leveranciers uit China’.]
3. Maatregelen Albert Heijn online om coronavirus
De bezorgers van Ah.nl leveren boodschappen in Noord-Brabant niet verder dan de voordeur. De supermarkt heeft die maatregel genomen in verband met het coronavirus.
Lees hier het volledige bericht
4. Wehkamp introduceert ‘retourkoopjes’
Online warenhuis wehkamp start met de verkoop van ‘retourkoopjes’, producten die retour zijn gekomen met een lichte beschadiging.
Lees hier het volledige bericht
5. Nieuwe manier van phishing op Marktplaats
De FraudeHelpdesk waarschuwt op haar website voor een nieuwe manier van phishing waarbij oplichters doen alsof ze een verzendlabel aanmaken.
Lees hier het volledige bericht
6. Bol.com stopt met verpakken pakketjes
Bol.com gaat dit jaar tweemaal zoveel artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos ten opzichte van vorig jaar. Ook spoort het platform partners aan om hun voorbeeld te volgen.
Lees hier het volledige bericht
7. The Sting té enthousiast met sale: webshop tijdelijk offline
Kledingwinkels The Sting en Costes sluiten tot 1 mei de webshops. Reden: een uit de hand gelopen uitverkoop. ‘Dat leek geweldig, maar de gevolgen zijn enorm.’
Lees hier het volledige bericht
8. Schoenenketen Sneakers over de kop
Schoenenwinkelketen Sneakers heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank Zeeland-West Brabant. Het bedrijf had al langere tijd problemen, maar de coronacrisis nekte de keten uiteindelijk.
Lees hier het volledige bericht
9. Nike rent weg bij retailpartners
Sportmerk Nike verbreekt de banden met negen retailpartners, waaronder Zappos en Dillard’s, en slaat nadrukkelijk het d2c-pad in. Nike onthulde drie jaar geleden al het plan om rechtstreeks aan consumenten te gaan verkopen.
Lees hier het volledige bericht
10. Stella Fietsen demarreert online
Om consumenten in deze tijden toch van een e-bike te voorzien, opende Stella Fietsen drie maanden terug een ‘tijdelijke’ webshop. De online stap was een primeur voor de Nunspeetse fabrikant van elektrische fietsen. De digitale verkoop van e-bikes loopt gesmeerd, vertellen medeoprichter Wilco van de Kamp en digital marketingmanager Rianne Bark-Lunenborg aan Twinkle. ‘We presteren ver boven normaal. Online zien we een groei van 300 procent.’
Lees hier het volledige bericht
11. PostNL kan drukte weer aan en schaalt volgend jaar op
Een combinatie van Black Friday, coronadrukte en een oproep van burgemeesters om vooral online te bestellen zorgde er vorige week voor dat PostNL tegen zijn uiterste limiet aanzat. Als gevolg daarvan moest het bedrijf enkele webwinkels teleurstellen en kon het niet alle pakketten meer ophalen. Deze draconische maatregelen hoeven we dit jaar niet meer te verwachten.
Lees hier het volledige bericht
12. Betaalbaarshoppen.nl failliet verklaard
Online warenhuis Betaalbaarshoppen.nl uit Rhenen is door de rechtbank failliet verklaard. De shop is niet meer bereikbaar.
Lees hier het volledige bericht
13. ‘Amazon drukt bol.com en Coolblue niet zomaar weg’
Amazon kondigt Nederlandse retailactiviteiten aan en opeens ontstaat er een hype. Worden we gek gemaakt door onze eigen tunnelvisie, of is er iets anders aan de hand?
Lees hier het volledige bericht
14. De Last (S)mile door Leen Bakker
Woonwinkel Leen Bakker is deze week gestart met het bezorgen van meubels binnen de eigen bezorgdienst. De nieuwe service heeft de naam ‘de Last Smile’ gekregen.
Lees hier het volledige bericht
15. Meer dan 4 miljoen leden voor Hema’s spaarprogramma
Slechts drie jaar na de introductie ervan hebben zich al meer dan vier miljoen klanten aangemeld voor het loyaliteitsprogramma van Hema: ‘Meer Hema’.
Lees hier het volledige bericht
16. Dropshipping, daar is niets mis mee(?)
Ik heb helemaal niks tegen dropshipping, ik ben mijn eigen eerste webwinkels zelf begonnen met dropship leveranciers. Zeker als startende ondernemer is het een mooie manier om te starten zonder investering in voorraad.
Lees hier het volledige bericht
17. Tumble ’N Dry stopt met eigen winkels
Kinderkledingmerk Tumble ’N Dry gaat door als online merk en richt zich op e-commerce en de outlets. Voor de winkels is faillissement aangevraagd.
Lees hier het volledige bericht
18. ACM waarschuwt ‘China-dropshipper’
De Autoriteit Consument & Markt heeft de – inmiddels niet meer actieve – webshop Wearpods een tik op de vingers gegeven. Zo leverde de shop ‘niet of veel te laat.’
Lees hier het volledige bericht
19. Column: verbazing over wehkamps klantenservice
Je kon er niet omheen. Afgelopen zaterdag publiceerde De Volkskrant een groot undercoverartikel van journalist Jeroen van Bergeijk over de klantenservice bij wehkamp. Ernst-Jan Kruize, columnist bij CustomerFirst en manager Dienstverlening bij de gemeente Utrecht, las het artikel en viel van de ene verbazing in de andere.
Lees hier het volledige bericht
20. Action zet voorzichtige stap richting e-commerce
Winkelketen Action is in mei een pilot gestart met een click & collect-systeem in twee Franse winkels. Daarmee zet de retailer voor het eerst een stap richting e-commerce.
Lees hier het volledige bericht
Via deze weg wenst het team van Twinkle jou een voorspoedig 2021!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jaaroverzicht Twinkle – De Top 20 van 2020
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.