Veel prijzen bij Coolblue zijn verhoogd. Het bedrijf adverteert fors minder op Google, lijkt grotendeels gestopt met affiliatemarketing. Ondertussen houdt de nummer 2 van de Twinkle100 zich stil.
Op blogs en social media wordt volop gespeculeerd over wat er toch aan de hand is met Coolblue. Prijzen van veel producten zijn eind vorige week in één klap verhoogd, merken klanten op. In reactie op individuele vragen zegt Coolblue dat prijsfluctuaties van alledag zijn, verwijzend naar een waaier aan factoren als afspraken met fabrikanten, beschikbare voorraden, vraagschommelingen en marges.
Affiliates
Verder blijft het stil vanuit Rotterdam. Coolblue heeft geen enkele mededeling gedaan over de prijs- en marketingaanpassingen, niet op zijn eigen website, blog, perspagina of sociale kanalen. Ook aan affiliates is niets actief verteld, blijkt uit een bericht op WebwinkelCommunity. Een aantal publishers geeft wel aan contact te hebben gehad met het bedrijf. Daaruit komt naar voren dat er twee verschillende dingen spelen: enerzijds de prijsverhogingen, die zouden zijn veroorzaakt door een technische fout, anderzijds het besluit om (al dan niet voorlopig) online advertenties en affiliatemarketing terug te schroeven.
Speculaties
Niet denkbeeldig is dat de marketinginspanningen zijn teruggeschroefd omdat zich de technische fout heeft voorgedaan, toch wordt vooral aangenomen dat er een autonoom besluit aan ten grondslag ligt. Waarbij volop wordt gespeculeerd over de reden erachter, van de naderende opening van Amazon.nl tot het coroninavirus, van focus op winstmaximalisatie tot financiële problemen, van een hack tot een (nogal rigoureuze) test.
Twinkle kreeg geen reactie op vragen aan Coolblue.
Jaarcijfers
Coolblue presenteerde vorige week zijn jaarcijfers. De omzet kwam uit op 1,48 miljard euro, een toename van 10 procent, onder de streep bleef daar een nettowinst van 15,2 miljoen euro van over. De nummer 2 van de Twinkle100 heeft aangekondigd in te zetten op de opening van meer winkels, op (installatie)services en op de eigen bezorgdiensten, met name per fiets.
UPDATE MAANDAG 19.30 UUR
In een mail aan affiliates, waar Twinkle inzage in heeft gekregen, staat dat Coolblue afgelopen vrijdag heeft 'besloten om onze verkopen te temperen'. Head of Marketing Michiel van der Zanden schreef kort voor het invallen van de avond dat Coolblue dat doet 'door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen'. Het woord coronavirus valt niet, maar daar heeft het wel mee te maken. De mail vervolgt: 'Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen. We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in. Bedankt voor de support!'
Een woordvoerder van Coolblue heeft aan de NOS bevestigd dat de verkopen worden getemperd door in de mail genoemde maatregelen.
Zalando heeft ook ooit op deze manier alle affiliate partijen buiten gezet. Dat duurde toen ook een paar dagen voordat ze duidelijkheid gaven.
Persoonlijk heb ik het abrupt stoppen van een marketingcampagne alleen meegemaakt met een faillissement en zelfs dan werd er nog gecommuniceerd. Dat geeft in mijn ogen wel aan dat er iets groots speelt, maar ik heb geen flauw idee wat het is.
Wellicht bereiden ze een verkoop voor en willen ze daarom de winstgevendheid verhogen.
Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar alle signalen staan voor mij op rood. Alles abrupt stopzetten zonder communicatie, terwijl Coolblue bekend staat om zijn communicatie en klantvriendelijkheid, ook naar affiliates toe. Prijzen van bijna alle producten zijn aanzienlijk gestegen in paar dagen tijd. Ik bestel even niets meer bij ze, en heb dit ook geadviseerd aan familie en vrienden
U hoort het hier voor het eerst: amazon neemt coolblue per direct over om direct een goede start in Nederland te maken.
Coolblue was al niet de goedkoopste, maar met de nieuwe prijzen zijn ze nu de duurste! Zelfs veel duurder dan de adviesprijzen van de fabrikanten! Als ik wat nodig heb kijk ik wel ff verder! ;-)
Er kwam net een mailtje binnen:
Hoi,
We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.
Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.
We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.
We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.
Bedankt voor de support!
Met een glimlach,
Michiel Head of Marketing
We hebben het allemaal over Coronavirus maar in werkelijkheid is het De USA (Amazon) die de markt gaat overnemen. Bij iedere griepepidemie sterven enkele duizenden tot tienduizenden mensen en zo heeft Corona dus niets absurds> Wel echter is het feit apart dat deze griepuitbraak door marketeers wordt benut om de Chinese export te minimaliseren en zo de Bol's en Cool Blues de nekslag te geven. Nog makkelijker was geweest de Chinese export te beschadigen maar daar koopt 40% van amazon ook in en dan zouden ze in hun eigen bed kakken. We nemen dus afscheid van Bol com , Cool blauw en nog enkele befrijven en volgen verder amazon :)
Welkom in de nieuwe wereld!
Je prijzen verhogen zodat niemand meer wat koopt. Je reputatie gaat er zo aan, wie bedenkt dit? En waarom hebben Mediamarkt en BCC hun prijzen niet verhoogd?
Coolblue,Bol,Conrad, mediamarkt zijn allen stervens duur.
Lang leve Amazon uit Germany, en AliExpress. Ik koop al jaren niks meer uit NL. Zelfs mijn eten koop ik bij de Chinese Toko en over de grens.
Nu het Militaire test Virus in China zijn werk doet, is het even lastig met AliExpress. Reichelt uit Germany bied dan even noodhulp voor electronica componenten.
Ik zal dan ook nooit bij Coolblue of Bol bestellen. Nog liever bij de Russen via Ebay of Duitsers
Er is echt wel meer aan de hand, krijg normaal elke week een affiliate betaling van Coolblue en nu opeens niets. Daarnaast deze manier van communiceren past totaal niet bij Coolblue, het lijkt echt op een kat in het nauw. Zolang ze geen geld overmaken geloof ik hier helemaal niets van.
Ik laat je speculaties over een "militair test virus" voor het gemak even links liggen, voor je het weet moet ik straks verdedigen dat de aarde rond is...
Maar het gedrag van enkel bij internationale partijen als Amazon en Ali kopen gaat jezelf uiteindelijk welvaart kosten. Als Nederland zijn we zo rijk, omdat we jaren een goede positie hadden als handelsland.
Nu alles in China gemaakt wordt en daar ook nog eens rechtstreeks verkocht, veranderd dat voordeel langzaam. Geld is enkel een verdeling van welvaart.
Koop jij voor 1 euro bij een Nederlandse ondernemer, dan kan hij die euro weer uitgeven in de supermarkt, de supermarktmedewerker kan die euro weer uitgeven bij de lokale bar, die bareigenaar gaat weer naar de Nederlandse ondernemer en zo wordt deze euro rondgepompt.
We danken onze welvaart hieraan. Gaan we langzaam die euro naar China verplaatsen, dan verschuift onze welvaart ook langzaam.
Met andere woorden, wat geeft jou het recht om geld te hebben om te kopen wat je wilt en een Chinese fabrieksarbeider niet? Wat heeft Nederland nog te bieden? We hebben geen grondstoffen, de kennis wordt in snel tempo ook door China ingelopen en de handel gaat rechtstreeks.
Op korte termijn zijn Ali en Amazon wellicht je vriend, maar op lange termijn ontdek je dat ze toch niet het beste met je voor hadden...
Sluit mij geheel bij de vorige spreker aan. Partijen als Amazon en Ali betalen geen cent belasting in Nederland maar maken wel gebruik van al onze faciliteiten zoals wegen etc. Wanneer je bij dergelijke partijen koopt ipv mij nederlandse bedrijven betekent dit dat er steeds minder belasting in Nederland binnenkomt met alle gevolgen van dien. Amazon en Ali gaan niet voor de gezondheidszorg, Aow, wegen, uitkeringen etc betalen hoor. Je vernietigt uiteindelijk dus je eigen welvaart....
Het was gister al op het nieuws en het is vaker gezegd. Veel spullen van Aliexpress en Amazon voldoen niet aan Europese wetgeving en kunnen levensgevaarlijk zijn. Je hebt geen NL garantie of enige rechten daarop.