Twinkle | Digital Commerce

Jumbo in 2020: online omzet passeert 500 miljoen euro

2021-01-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

De fors toegenomen populariteit van en vraag naar online boodschappen doen in 2020 is goed terug te zien in de jaarcijfers van supermarkt Jumbo. De Veghelse onderneming zag zijn online omzet vorig jaar met ruim 50 procent toenemen, naar zo’n 500 miljoen euro.

Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Jumbo noemt 2020 logischerwijs een ‘uitzonderlijk’ jaar. Niet alleen omdat het bedrijf online flink groeit. Ceo Frits van Eerd: ‘We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie ook grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt.’ De volledige consumentenomzet van de Jumbo formule steeg met 15 procent tot 9,68 miljard euro.

Zestien bezorghubs

Om die online groeit te kunnen beteugelen blijft Jumbo ook dit jaar in zijn online divisie investeren. Vorig jaar groeide het aantal lokale bezorghubs van vier naar zes, met nieuwe locaties in Breda en Heerhugowaard. In eerste instantie was het idee om dat aantal in 2020 nog uit te breiden naar tien, maar zover kwam het niet. Jumbo wil in 2021 het aantal bezorghubs vergroten naar zestien.

Daar komt begin dit jaar nog een derde E-fulfilment Center (EFC) in e-commerce hotspot Bleiswijk bij. Vanuit die EFC’s wordt de logistiek voor online bestellingen verzorgd. Ook groeide vorig jaar het aantal Jumbo-filialen waar vanuit wordt bezorgd. Dat aantal steeg van 428 in 2019 naar 529 in 2020.