Ik heb helemaal niks tegen dropshipping, ik ben mijn eigen eerste webwinkels zelf begonnen met dropship leveranciers. Zeker als startende ondernemer is het een mooie manier om te starten zonder investering in voorraad.
Toch zie ik de laatste jaren een ander slag dropshippers, ‘ondernemers’ waar ik wel problemen mee heb. Dropshippers die hun orders rechtstreeks doorzetten naar AliExpress of Amazon, sites waar de consument veel goedkoper zelf kan bestellen.
Deze groep ondernemers wordt aangevoerd door de talloze nationale en internationale goeroes die uitleggen hoe je snel geld kunt verdienen. Naar mijn idee geld over de rug van de consument.
Erg jammer, gezien er in deze jonge groep ondernemers veel talent zit. Talent dat ingezet zou kunnen worden om een mooi goedlopend en toekomstbestendig bedrijf op te zetten. Dat terwijl het dropshippen vanaf ‘Ali’ een houdbaarheidsdatum heeft. Consumenten voelen zich opgelicht en de slechte reviews stapelen zich op. Talloze jonge ondernemers komen hierdoor serieus in de problemen.
Dropshipping is niet risicovrij
Vaak wordt dropshipping gepromoot als een risicovrije manier van ondernemen. Als verkoper blijf je echter verantwoordelijk voor jouw verkopen. Jij bent namelijk degene waar de consument een overeenkomst mee afsluit, daarmee ben je verantwoordelijk voor het bieden van wettelijke rechten als productaansprakelijkheid, bedenktijd en garantie.
Veel Ali dropshippers proberen dit te omzeilen door zich te positioneren als bemiddelaar. Een zeer bedenkelijke constructie die waarschijnlijk de rechter niet zal overleven met alle gevolgen van dien. Zowel op het gebied van juridische als fiscale gevolgen.
Misschien nog wel het belangrijkste, ontevreden consumenten laten hun reviews achter, jij als ondernemer wordt daarbij verantwoordelijk gehouden voor dit bedenkelijke businessmodel. Je reputatie als persoon loopt daarmee schade op, schade die je nog heel lang zal kunnen merken. Zowel privé als in je carrière.
Wat voeg jij toe?
Voor je een bedrijf start zou elke ondernemer zichzelf af moeten vragen ‘Wat voeg jij toe?’, welke waarde genereer je voor jouw doelgroep? En staat die waarde in verhouding met de kosten?
In het geval van dropshipping via consumentensites wordt er vrijwel geen waarde toegevoegd, terwijl de prijzen van de producten flink omhoog gaan. Middels Facebook marketing worden impulsaankopen omgezet in euro’s. Uiteindelijk resulteert dit dan ook in ontevreden klanten en daarmee een niet toekomstbestendig bedrijf.
Start jij met Nederlandse dropship leveranciers, dan is dit een ander verhaal. Deze dropship leveranciers leveren niet rechtstreeks aan consumenten. Tevens kun je waarde toevoegen, bijvoorbeeld door de klant helpen het juiste product te kiezen en snelle levertijden. Bij succes kun je zelf voorraad opbouwen om nog meer waarde te kunnen toevoegen.
Uiteindelijk bepaalt de klant of je voldoende waarde toevoegt, klanttevredenheid bepaalt of jouw bedrijf toekomstbestendig is.
Moraal
Met een klein beetje meer inspanning start je een succesvol online bedrijf wat wel toekomstbestendig is en eerlijk onderneemt. Een bedrijf dat elk jaar kan groeien en waarmee je bouwt aan jouw toekomst. Dat terwijl je met Ali dropshipping in het meest positieve scenario op korte termijn wat euro’s binnenharkt. De enige personen die echt grof geld verdienen aan Ali dropshipping zijn de goeroes en influencers.
En misschien nog wel belangrijker, wil je jouw talent inzetten om alleen geld te verdienen of wil je naast geld verdienen ook waarde toevoegen? Het is namelijk pas echt leuk om geld te verdienen met tevreden klanten...
We krijgen op onze Facebook pagina erg veel klachten dat AliExpress dropship winkels niet reageren op emails met klachten. Als ze dan wel reageren krijgen ze vaak het antwoord dat producten alleen retour kunnen naar China. Wat overigens nergens op de website vermeld staat. Het retourformulier moet vaak eerst 'opgevraagd' worden. Wat kan je nog doen als klant in deze situaties? Een ander probleem wat we vaak zien zijn 1+1 acties die alleen blijken te werken als je de kortingscode gebruikt bij afrekenen. Dit is bij het bestellen vaak niet duidelijk en op de bestelbevestiging staat gewoon 'Artikel X 1+1'.
Het belangrijkste is de informatieplicht, een webwinkelier moet altijd vooraf duidelijk maken wat de kosten voor retour zijn. Doet hij dat niet, dan is het retour gratis. Dat is de wet, niet iedereen houdt zich daaraan. Mocht een webwinkel bij WebwinkelKeur aangesloten zijn en regels overtreden, meld dit dan bij ons.Tevens hebben we de goed ondernemerschap badge waarin de ondernemer optioneel verklaard o.a. niet te dropshippen van sites als Ali. Ook bij misbruik daarvan horen we het graag.Lastig is dat veel webshops niet zijn aangesloten bij een keurmerk, je gelijk krijgen is dan lastig. In die gevallen raadt ik klagen bij Consuwijzer (Acm) aan. Bij veel klachten kunnen zij optreden of dit probleem op hun agenda zetten.
Datzelfde geldt via bol verkopen ook. Daar wordt je als ondernemer kaal geplukt via oneerlijke concurrentie en marchanderen van bol zelf. Ja je draait omzet wat weer goed kan zijn voor je inkoop marche Maar als je denkt dat je een eerlijke goede netto boterham kan verdienen met bol kom je al snel bedrogen uit Het gevolg is dat al die zolderkamertjes figuren zonder lasten na hun werk de hele markt verzieken. Alle klanttevredenheid slopen en na korte tijd met de noorderzon zijn vertrokken. Er is er maar 1 die rijk wordt van hun partners en dat is de Ahold group
Had nog nooit van dropshippen gehoord ( nu dus wel). Het misselijkste van het hele gebeuren is dat je wel betaald hebt maar niks geleverd krijgt .! Weg centen ! Bij vragen krijg je geen reactie en wordt je geblokt.
Al de verkoopplatforms zoals bol.com, amazon etc zijn zeer verwerpelijk. De provisie is dermate hoog dat de gemiddelde ondernemer er geen boterham kan verdienen. Daarnaast veel zolderkamer en Ali piraten die het als hobby en bijverdienste zien en de markt met absurde prijzen verzieken met producten die dikwijls niet voldoen aan de Nederlandse wetgeving en een gevaar voor de gezondheid van mens en dier opleveren. Het wordt tijd dat de regering hier eens wat aan gaat doen.
Ik denk dat je als consument zelf ook eens logisch moet nadenken. Wanneer ik online koop kies ik voor bekende en vertrouwde webwinkels en wanneer ik via Bol.com bij een plaza-partner die ik niet ken iets koop, dan weet ik dat Bol.com mee kijkt met eventuele klachten en de afwikkeling ervan. Veel consumenten kiezen er bewust voor om bij vage en onbekende webshops te kopen of bij AliExpress. En ja, dan kan je soms je neus stoten. Maar naar mijn mening is dat ook een beetje 'eigen schulde - dikke bult'.
Overigens is aankopen doen bij een grote en bekende retailer ook niet altijd een succes. Er zijn er in het verleden genoeg (onverwachts) failliet gegaan waarbij vele consumenten gedupeerd zijn. Ik denk alleen al aan de vele Intertoys, V&D, DA, etc. cadeaubonnen die opeens niks meer waard waren vanwege een failliet. Of mensen die bij de Wastora, It's, De Harense Smit of andere ter ziele gegane elektronica keten iets gekocht hadden wat nog niet geleverd was of ter reparatie was aangeboden. Ook jammer maar helaas...
@Consument De laatste tijd zie je de Ali Dropshippers via Bol ook toenemen, ik ken veel consumenten die via Bol bestelden en via Ali hun pakketje kregen. Ik weet niet hoe Bol hier zelf mee om gaat.
Via Amazon is het probleem wellicht nog wel groter, daar is 70% van de verkopers Chinees. Je krijgt dan weliswaar niet het pakketje via Ali, maar had hetzelfde product wel goedkoper op Ali kunnen bestellen.
Zelf vind ik het jammer als elke consument zou uitwijken naar grote partijen als Bol, Amazon en Ali. We hebben in Nederland namelijk zoveel mooie ondernemers met hart voor de zaak.
Ondernemers die service verlenen en je kunnen adviseren, die netjes hun belasting betalen en daarmee ons land draaiende houden, ondernemers die jou niet zien als een nummer.
Ons doel bij WebwinkelKeur is dan ook juist jou als consument toch zekerheid te bieden en je rechtstreeks bij deze MKBers te laten bestellen. Daar worden we allemaal beter van.
Dat terugsturen, dat is een wassen neus waardoor mensen zich laten afschrikken. Ik heb bij verkeerd geleverde produkten nog nooit iets hoeven terugsturen. Je krijgt gewoon je geld en het produkt mag je houden. Ooit 1 keer iets teruggestuurd. Kreeg ik maanden later het pakketje gewoon weer retour als onbestelbaar.
Beste Marcel je sluit af met de opmerking: Met een klein beetje meer inspanning start je een succesvol online bedrijf wat wel toekomstbestendig is en eerlijk onderneemt. Dat is nou precies waar het bij 90% van de dropshippers aan scheelt he. Niks eerlijks aan, geen toekomst (verdwijnen sneller dan het licht) en enige inspanning naar de klant ontbreekt totaal. Zou dus eens daar aandacht aan besteden.
@Marcel Landeweerd Dropshippen via Bol.com is volgens de voorwaarden van Bol.com niet toegestaan:
De Zakelijke Verkoper garandeert dat: uitsluitend Artikelen worden aangeboden die bij de Zakelijke Verkoper op voorraad liggen;
Ik heb wel het idee dat ze dit niet (goed) controleren bij Bol.com.
@Jan, daar heb je wel een sterk punt. Als BOL dit zou gaan handhaven, dan zullen er heel veel aanbieders moeten stoppen.