Twinkle | Digital Commerce

Dropshipping, daar is niets mis mee(?)

2020-08-18
1000562
  • [opinie]
  • 2:34

Ik heb helemaal niks tegen dropshipping, ik ben mijn eigen eerste webwinkels zelf begonnen met dropship leveranciers. Zeker als startende ondernemer is het een mooie manier om te starten zonder investering in voorraad.

Toch zie ik de laatste jaren een ander slag dropshippers, ‘ondernemers’ waar ik wel problemen mee heb. Dropshippers die hun orders rechtstreeks doorzetten naar AliExpress of Amazon, sites waar de consument veel goedkoper zelf kan bestellen.

Deze groep ondernemers wordt aangevoerd door de talloze nationale en internationale goeroes die uitleggen hoe je snel geld kunt verdienen. Naar mijn idee geld over de rug van de consument.

Erg jammer, gezien er in deze jonge groep ondernemers veel talent zit. Talent dat ingezet zou kunnen worden om een mooi goedlopend en toekomstbestendig bedrijf op te zetten. Dat terwijl het dropshippen vanaf ‘Ali’ een houdbaarheidsdatum heeft. Consumenten voelen zich opgelicht en de slechte reviews stapelen zich op. Talloze jonge ondernemers komen hierdoor serieus in de problemen.

Dropshipping is niet risicovrij

Vaak wordt dropshipping gepromoot als een risicovrije manier van ondernemen. Als verkoper blijf je echter verantwoordelijk voor jouw verkopen. Jij bent namelijk degene waar de consument een overeenkomst mee afsluit, daarmee ben je verantwoordelijk voor het bieden van wettelijke rechten als productaansprakelijkheid, bedenktijd en garantie.

Veel Ali dropshippers proberen dit te omzeilen door zich te positioneren als bemiddelaar. Een zeer bedenkelijke constructie die waarschijnlijk de rechter niet zal overleven met alle gevolgen van dien. Zowel op het gebied van juridische als fiscale gevolgen.

Misschien nog wel het belangrijkste, ontevreden consumenten laten hun reviews achter, jij als ondernemer wordt daarbij verantwoordelijk gehouden voor dit bedenkelijke businessmodel. Je reputatie als persoon loopt daarmee schade op, schade die je nog heel lang zal kunnen merken. Zowel privé als in je carrière.

Wat voeg jij toe?

Voor je een bedrijf start zou elke ondernemer zichzelf af moeten vragen ‘Wat voeg jij toe?’, welke waarde genereer je voor jouw doelgroep? En staat die waarde in verhouding met de kosten?

In het geval van dropshipping via consumentensites wordt er vrijwel geen waarde toegevoegd, terwijl de prijzen van de producten flink omhoog gaan. Middels Facebook marketing worden impulsaankopen omgezet in euro’s. Uiteindelijk resulteert dit dan ook in ontevreden klanten en daarmee een niet toekomstbestendig bedrijf.

Start jij met Nederlandse dropship leveranciers, dan is dit een ander verhaal. Deze dropship leveranciers leveren niet rechtstreeks aan consumenten. Tevens kun je waarde toevoegen, bijvoorbeeld door de klant helpen het juiste product te kiezen en snelle levertijden. Bij succes kun je zelf voorraad opbouwen om nog meer waarde te kunnen toevoegen.

Uiteindelijk bepaalt de klant of je voldoende waarde toevoegt, klanttevredenheid bepaalt of jouw bedrijf toekomstbestendig is.

Moraal

Met een klein beetje meer inspanning start je een succesvol online bedrijf wat wel toekomstbestendig is en eerlijk onderneemt. Een bedrijf dat elk jaar kan groeien en waarmee je bouwt aan jouw toekomst. Dat terwijl je met Ali dropshipping in het meest positieve scenario op korte termijn wat euro’s binnenharkt. De enige personen die echt grof geld verdienen aan Ali dropshipping zijn de goeroes en influencers.

En misschien nog wel belangrijker, wil je jouw talent inzetten om alleen geld te verdienen of wil je naast geld verdienen ook waarde toevoegen? Het is namelijk pas echt leuk om geld te verdienen met tevreden klanten...